2024. május 3. - Tímea, Irma

"Az, hogy szétesik a busz, nem rajtunk múlik"

Pásztor Erzsébetet, a BKV Zrt. kommunikációs igazgatóját kérdeztük perecügyben - de ha már ott jártunk, akkor megérdeklődtük tőle, miért is tűnik ennyire lassúnak és nehézkesnek a cég kommunikációja. Tények és magyarázatok.
2009. július 4. szombat 18:25 - Pásztor Balázs
A HírExtra a meghívást egy nem túl régi cikkével vívta ki magának, amelyben azt boncolgattuk, hogy hova máshova költhetné a cég a perec-osztásra szánt pénzt, és hogy mennyire használhatatlan a cég sajtóosztálya. Pásztor Erzsébettel is ezekről beszélgettünk. A cikkből a kedves olvasó is megtudhatja, milyen utat jár be kérdése, amit feltesz a cégnek - és hogy ez az út bizony több napig is eltarthat.

Meséljen kérem egy kicsit a kommunikációs osztályról. Mi a feladatuk, hányan dolgoznak itt, mekkora költségvetésből gazdálkodhatnak?

A költségvetést az előző évi tényszámok alapján negyedéves időközönként határozzák meg, amelyet a tervezett akciókhoz igazítunk, ez negyedéves szinten néhány tízmilliós nagyságrendet képvisel. Maga a kommunikációs szervezet háromféle feladatkört lát el. A médiakapcsolatokat - itt vannak a szóvivők, sajtóreferensek, akik fogadják az érdeklődéseket és megszervezik azt, hogy a legkülönfélébb kérdésekre milyen válasz szülessen.

A legtöbb válaszhoz természetesen napra-készen egyeztetni kell a különböző osztályokkal - például hogy épp most mennyi busz romlott el - sőt, komolyabb kérdésekben a főpolgármesteri hivatallal is, elvégre a BKV az ő tulajdona. Az így kapott információk vándorolnak vissza a referenshez, aki összeállítja a pontos választ, majd visszaküldi azt.

A belső kommunikációval foglalkozó csoport a 12.000 fő BKV-s dolgozó tájékoztatásának megszervezésével foglalkozik. Számukra havonta megjelenik a „Mozgásban” magazin, ezen kívül hetente kapnak e-hírlevelet, valamint intézik az intranetet, az általános belső tájékoztatást, ami ennyi ember esetében nem kis munka.

A marketing-osztály a promóciókkal, kampányokkal - most például van a pótdíj-akció - ők kreatív megtervezésével, az üzenetek közvetítésével, honlappal – ennek épp most van folyamatban a megújítása -, tehát a klasszikus marketinggel foglalkoznak. Övék a turisztikai feladatok is: a külföldieknek szóló kiadványok, valamint a két múzeumunk közfigyelemben tartása.

Mindezen feladatokra a mostani leépítések miatt nagyjából 20 fő jut. Egyébként a múlt héten távozott közös megegyezéssel a közönségkapcsolati főosztályvezető és ettől fogva jómagam is minden válaszban segédkezek. Így is gyorsítjuk a munkát, ami az utasok és sajtómunkatársak egyik komoly igénye - és mi igyekszünk minden igényt kielégíteni.

Mi a perec-osztás története?

Az egész perec-osztás ötlet onnan jött, hogy egy-két hónappal ezelőtt valamelyik megállóban süteményt osztogattak, épp az ellenőrök mellett. Hozzánk jött egy utas-észrevétel, hogy milyen jópofa dolog, hogy az ellenőrök ezzel kedveskednek. Azt gondolták, az ellenőrök osztják - pedig csak egy promóciós akció része volt. Közöltük, hogy nem mi voltunk, de megtetszett az ötlet. Gondoltam, mivel az új szlogent mostanában vezetjük be, kapóra jönne hozzá egy ilyen akció - apró kedveskedés, amelyek emléke megmarad, és a szalagot is nagyobb eséllyel őrzik meg az emberek, mint a szórólapokat.

A perecek előállítási költsége 15 forint /darab, és mindössze hat hostess-kisasszony osztotta őket három helyen 2 órán keresztül, 1000 forintos órabérrel - így az akciónak nem volt óriási költsége. Az eredeti elképzelés egyébként az volt, hogy az ellenőrök osztják - így az ő reputációjuk növekedett volna - csak ők mind munkaszervezés, mind higiéniai szempontok alapján nehezen tudták volna megoldani. Ezek olyan apró figyelmességek, amiket meg kell engednünk magunknak, akármilyen rossz gazdasági helyzetben is vagyunk. Reméljük néhány száz embernek legalább örömet okoztunk.

Viszont maga a felirat, az új szlogen néha visszafele is elsülhet. Például, ha az az ember kapja a „BKV. Ez önnek jár” feliratot, akinél épp kiszakadt egy ajtó. (Lásd előző cikkünk).

Ez fejezi ki a vállalati filozófiát – „az utas az első” és szerintem elég frappáns is. Ráadásul véleményeztettük az MTA szakmailag illetékes nyelvtudományi szervezetével és nagyon pozitívan értékelték, a többszörös értelmezés lehetősége miatt. Jár, mint közlekedik, mint megilleti önt, és a közlekedéshez a járat szó miatt is kapcsolódik. Egyébként pedig a szlogent a pályázaton beérkezők közül választottuk ki és ezt találtuk a legjobbnak.

A példára rátérve pedig, nem lehet olyan szlogent találni, amibe nem lehet belekötni - biztos voltam benne, hogy néhányan most is ki fogják cikizni az új jelmondatot. Kockázat nélkül nem lehet váltani. Reméljük, a BKV egyszer olyan helyzetbe kerül, hogy úgy szolgálhatja ki az utasokat, hogy ez a szlogen pozitív asszociációt kapjon.

A BKV tényleg próbál az utasok érdekében mindent megtenni - az hogy szétesik a busz, nem rajtunk múlik, hisz ha nincs rá pénz, nem tudunk mit tenni. Bízunk abban, hogy a gazdasági helyzet valahogy megoldódik, a járműpark állapota javul, és ha az emberek egyre több utasbarát intézkedéssel találkoznak, akkor megértik, hogy az „önnek jár” szlogennek pozitív töltése akar lenni. Mellesleg ha beszélnek róla, az már jó szlogen.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását