2024. június 23. - Zoltán

Ön is bizalmi vagyonkezelő? 8 aktualitás, amit mindenképpen érdemes szem előtt tartania

Többször is változott a bizalmi vagyonkezelésekre vonatkozó szabályrendszer az utóbbi időszakban. Ezek nyomonkövetése számos vagyonkezelőnek akár nagy kihívást is okozhat. Az alábbi cikkünk célja a legfontosabb változások és teendők összefoglalása, hogy a működő bizalmi vagyonkezelési struktúrák mindenben eleget tegyenek a jogszabályi előírásoknak.
2024. május 3. péntek 18:22 - HírExtra

1. Megváltozott adójogszabályok

Ahogy ezt már egy korábbi cikkünkben is megírtuk, 2023. december 30. napjától újabb - a bvk struktúrákat érintő - változások léptek hatályba, amelynek következtében (több egyéb változás mellett) ismételten lehetőség nyílt a vagyonkezelésbe adott eszközök adómentes felértékelése. 

A törvény aprólékosan szabályozza ennek pontos feltételeit, de az egyik szempontot érdemes kihangsúlyozni: ha a vagyonrendeléstől a vagyonkiadásig eltelik 5 év, úgy a kedvezményezett a tőkéhez adómentesen juthat hozzá. Ezzel ellentétben, az új szabályok alatt végrehajtott vagyonrendeléstől számított 5 éven belül kifizetett összeg után 15% személyi jövedelemadót (és korlátozott szocho-t) kell megfizetni. Ennek értelmében a korábbi vagyonrendeléseket nem érinti az 5 éves tőkekivételi korlát, azonban az esetleges adóviták elkerülése érdekében javasoljuk, hogy vegye számításba a fenti korlátot és csak valóban indokolt esetben nyúljon a tőkéhez.

2. Eszközérték-nyilvántartás

Szintén a 2023. december 30. napjától hatályos adójogszabályok teszik kötelezővé az eszközérték-nyilvántartás létrehozását és folyamatos vezetését a jogszabály változás után létrejött vagyonrendelések tekintetében. Tulajdonképpen ez azt jelenti, hogy a vagyonkezelő köteles a vagyonrendeléskor megállapított nem realizált eszközérték-növekményeket nyilvántartásba foglalnia. Ez azért fontos, mert eszerint történik az adófizetési kötelezettség megállapítása a vagyonrendelést követő 5 éven belüli tőkekiadáskor.

3. Éves beszámoló

Tekintve, hogy a kezelt vagyon önálló alanya a számviteli törvénynek (hasonlóan, mint a gazdasági társaságok), ezért a kezelt vagyon részére is kötelező május 31-ig az éves beszámoló elkészítése. Abból fakadóan, hogy a BVK struktúrák felállítására nagyrészt év közben kerül sor, ezért az első beszámoló csak a törtévre vonatkozik. A kezelt vagyon beszámolójának a közzétételére nincs kötelezve a vagyonkezelő, de adózási szempontból is igencsak lényeges, hogy a beszámoló határidőre és pontosan készüljön el. Erről részletesebben egy korábbi cikkünkben szintén beszámoltunk.

4. Kedvezményezetti kifizetés

Kedvezményezetti kifizetéskor a megfelelő dokumentumok segítségével kell igazolni, hogy tőke vagy hozam kerül kifizetésre. Erre a legjobb megoldás a közbenső (vagy év végi) beszámoló készítése. A vagyonkezelőnek tanácsos a kedvezményezetti kifizetésről a kezelt vagyon éves beszámolójának elfogadásával egy időben határoznia. Továbbá a vagyonkezelőt a tőkekiadás után néhány esetben adatszolgáltatási kötelezettség is terheli az adóhatóság felé a kiadást követő 30 napon belül. Az esetleges adófizetési kötelezettséget a kifizetőnek, azaz a vagyonkezelőnek kell rendeznie.

A kedvezményezetti kifizetéssel kapcsolatban tehát kifejezetten fontos:

- körültekintően és precízen dokumentálni minden folyamatot,

- különös figyelmet fordítani arra, hogy a bizalmi vagyonkezelés kapcsán a szerződéssel összhangban legyen a kifizetés.

5. Értékelés

Az esetleges adóviták elkerülése érdekében és a transzparencia szempontjából is fontos lehet, hogy a vagyonrendelőnek alá kell támasztania a vagyonkezelésbe adott vagyontárgyak értékét. A korábbi struktúrák kialakításánál már egyébként is a szerződés részét képezte, viszont most már jogszabályi szinten is rögzítették. Ez a kötelezettség kifejezetten társasági részesedések vagy más, nem pénzügyi eszközök esetében lehet kiemelkedő jelentőségű, mivel a részesedések vagyonrendelés napjára megállapított értékének az igazolása értékeléssel szükséges. Emellett a kezelt vagyon könyvelésének szempontjából is meghatározó a bizalmi vagyonkezelésbe adott vagyontárgyak piaci értékének megállapítása, hiszen a vagyonkezelésbe adott vagyontárgyak értéke fogja képezni az induló tőkét a kezelt vagyon könyveiben.

Az adott vagyontárgy értékét abban az esetben is szükséges meghatározni, ha nem társasági részesedés került elhelyezésre a bizalmi vagyonkezelésben. Például értékpapírok esetén a vagyonrendeléskori árfolyam alapján kell megállapítani az értéket, ingatlan esetén pedig ingatlanszakértő által készített értékbecsléssel vagy adásvételi szerződéssel kerül meghatározásra.

Javasoljuk gondosan ellenőrizni, hogy megfelelő módon készültek-e el a szükséges értékelések.

6. Adószám és bankszámlanyitás

Miután a bizalmi vagyonkezelési jogviszonyt nyilvántartásba vette az MNB, szükséges adószámot kérni a kezelt vagyon részére, amelyet a NAV pár nap elteltével ad ki. Amennyiben segítségre van szükséges az adószám igénylés lebonyolításában, akkor örömmel állunk a rendelkezésére. Az adószámot azért fontos minél hamarabb igényelni, mert csak ezzel lehet a kezelt vagyonnak bank-, értékpapír- vagy egyéb befektetési számlát nyitni.

A kezelt vagyon részére történő bankszámlanyitás is egy eléggé összetett folyamat, ugyanis a bankok compliance osztálya nagyon sok információ és dokumentum benyújtását kéri a számlanyitáshoz, illetve a tényleges tulajdonosokat is fokozottan ellenőrzik. Javasoljuk, hogy mielőbb kezdjen el egyeztetni a választott bankkal, hiszen a kedvezményezetti kifizetésekhez és egyéb befektetési tevékenységekhez előbb vagy utóbb szüksége lesz egy elkülönített, kifejezetten a kezelt vagyon részére fenntartott számlára.

7. Adatszolgáltatás

Az MNB 2023. november 24-én módosult 54/2021. számú rendeletében előírják, hogy a bizalmi vagyonkezelőnek adatszolgáltatási kötelezettsége van az MNB irányába. Ez azt jelenti, hogy a bizalmi vagyonkezelői tevékenységet folytató szervezeteknek be kell nyújtaniuk az általuk kezelt vagyon mérlegét, amelynek a rendeletben meghatározott F10 adatlap kitöltésével tehetnek eleget. Az adatszolgáltatási kötelezettség beadására a vagyonkezelőnek elektronikus úton, az ERA rendszeren keresztül van lehetősége, amelyet a vagyonkezelő könyvelője is megtehet, ha van hozzáférése a felülethez.

Az első adatszolgáltatást a 2023-as év vonatkozásában 2024. február 28-ig szükséges benyújtani. Ezt követően éves gyakorisággal kötelező teljesíteni az adatközlést. Amennyiben a határidő elmulasztásra került, az adatszolgáltatás teljesítése az adatszolg@mnb.hu e-mail címre elküldve lehetséges.

8. Pénzmosási szabályzat

A vagyonkezelőnek el kell fogadnia a pénzmosási szabályzatot, amelyet nemrégiben frissítettek. A pénzmosási szabályzat hatálya számos dologra terjed ki: a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozásának megelőzésére és megakadályozására szolgáló bizalmi vagyonkezelői tevékenységekre; az ügyfelek kockázati besorolására, átvilágítására és monitorozására; a gyanús pénzügyi műveletek bejelentésére; nyilvántartást érintő feladatok elvégzésére; az ügyletek felfüggesztésére; valamint a pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések megvalósítására. A szabályzat mintája megtalálható és letölthető az MNB oldaláról.

Amennyiben cikkünkkel kapcsolatban bármilyen kérdése vagy észrevétele merülne fel, forduljon a szakértőinkhez, készséggel állnak rendelkezésére.

Érdeklődik a bizalmi vagyonkezelés vagy a vagyonkezelő alapítvány iránt? Mi segíthetünk!

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását