2024. május 4. - Mónika, Flórián

Merész tervek Budapestről

A fővárosban egyre-másra induló útfelújítások miatt a közlekedési káosz fokozódik, az autóban való üldögélést pedig a nyári kánikula még kellemetlenebbé teszi. A helyzet megoldására azért vannak lehetőségek. A Fővinform munkatársai egy külföldön már régót
2008. július 16. szerda 16:28 - Varga Csaba
Mond te kit választanál?

Olyan technológiákról, eszközökről van tehát szó, amelyek az autósokat a vezetés során képesek tájékoztatni a forgalmi helyzetekről. Mielőtt szó lenne a Fővinfom tervezett rendszeréről, álljon itt egy áttekintés, mik is a lehetőségek.

A legklasszikusabb közlekedési hírforrások a rádióadók. Ezzel azonban több probléma is adódik. Rögtön az első, hogy a leghallgatottabb kereskedelmi csatornák maximum 30 percenként közölnek híreket. Tehát túl ritkán érkezik információ. Néha ezek megbízhatósága is kérdőjeles, mert a nem hivatalos, betelefonáló vagy sms-t író hallgatók észrevételeit is közzéteszik. Ezek pedig nem ellenőrizhetőek.

Ennél kicsit komolyabb dolog a TMC (Traffic Message Channel). Figyelem még mindig a rádiónál tartunk! Ez tulajdonképpen egy „ősrégi” technológia és mikor beszélünk róla általában egy másik rövidítést is hozzákapcsolunk, az RDS-t. Azért, mert a szolgáltatást olyan eszközökhöz fejlesztették ki amelyek képesek fogadni az FM rádiósávban küldött RDS üzeneteket, például autórádiókhoz. A készülékek kijelzőjén jelentek volna meg az aktuális és valós idejű közlekedési információk, de hamar rájöttek, hogy ez így nem igazán kivitelezhető, ugyanis sokkal több adatot kell közölni egy adott forgalmi helyzetről mint amennyit egy RDS adásban küldeni lehet. Ezzel a vakvágánnyal azonban még nem lett vége a történetnek. A szabvány fejlesztői gondoltak egyet és az egészet átalakították és integrálták a GPS navigációval. Nagy ötlet volt ez, hiszen a küldendő információ mennyisége drasztikusan lecsökkent, csak pár darab koordinátát kellett továbbítani, a többit a GPS vevőre és az azt kezelő szoftverre lehetett bízni. Persze ennél azért bonyolultabb a technológia és a helymeghatározó paramétereken felül is küldenek információt, általában sebességadatokat, nagyon röviden a forgalmi helyzet okát, stb. Az adatokat fogadó készüléktől függ, hogy ezekből mit jelenít meg a vezető számára.

A TMC a király?

A leírtak alapján hihető, hogy a rendszert végül nagyon jól kitalálták. Ebbéli meggyőződésünket megerősítheti az a tény, hogy egész Nyugat-Európában elterjedt. Ez azért komoly érv. London, Párizs, Berlin, Bécs után Magyarországon ez év január óta tesztjelleggel több ilyen csatornát is üzemeltetnek különböző cégek.

De nézzük inkább a TMC hátrányait. Természetesen kell hozzá GPS adóvevős készülék, de olyan ám, ami fogja az RDS-TMC jeleket. Még ez sem elég, a térképszoftvernek is kezelnie kell az adatokat. És a hab a tortán: igen, több országban is fizetős a szolgáltatás. Bár mindenhol létezik egy alapinformációkat sugárzó csatorna is, ennek kizárólagos használata azonban okozhat kellemetlen meglepetéseket. Egy konkrét ingyenes TMC csatorna tesztje során X fővárosban (tőlünk kissé nyugatra), mindössze három információ érkezett abból is kettő teljesen elavultnak bizonyult.

Az a tény pedig, hogy a földi sugárzású rádióadásoknak egyes szakértők mindössze még 5-10 évnyi „létjogosultságot” adnak, hosszabb távon az egész szabvány értelmét megkérdőjelezi.

Más jelöltek?

A TMC az alaptechnológia, melyre a többi modernebb fejlesztés épül. Vannak egyéb rádiófrekvenciás referenciák, melyek inkább a világ keleti felén terjedtek el. A hazánkban is alakulófélben lévő digitális rádiósugárzási (DAB) lehetőségeket hasznosító
TPEG (Transport Protocol Experts Group) rendszer például Dél-Korea kegyeltje. Vevőeszközét újabban előszeretettel építik be a Samsung okostelefonokba Pedig eredetileg ez is európai szabvány.

A nem rádiósugárzást használó technológiákból pedig annyi van mint égen a csillag. Ezek használata viszont igen korlátozott, meglehetősen készülékfüggőek és jellegükből adódóan szinte mind fizetősek a rájuk épülő szolgáltatások. Általában vagy GSM hálózatot, vagy az ezekre fejlesztett adatátviteli rendszereket veszik igénybe. Egyenlőre csak Hollandiában működik a TomTom navigációs készülékgyártó és a Vodafon által közösen fejlesztett HDT (High Definition Traffic) csatorna melynek használatához egy speciális, simkártyával működök navigációs eszköz kell. A jeleket kezelni tudó térképszoftvert éves előfizetéssel lehet használni, melyhez megkapjuk a készüléket is.

Elméletileg teljesen ingyenes, de technikai adottságaik miatt térben erőteljesen korlátozott közlekedési információs szolgáltatások futnak néhány nagyvárosban wi-fi hálózatokon is.

A Fővinform terve

A közlekedési hírszolgálat részben egy TMC alapú rendszerben gondolkodik. Az fentebb leírtak döntésüknek „Hamleti őrület” jelleget kölcsönöznek, hiszen egy eleve „halálra ítélt” technológiában gondolkodnak. Azonban jobban belegondolva nem sok választásuk van, mivel egy ingyenes, mindenki számára elérhető információs szolgáltatást szeretnének létrehozni. A rádiófrekvenciás sugárzáson kívüli lehetőségek nagyon korlátozottak. És a szolgáltatást igénybevevők felé is komoly elvárásokat támasztanak. Mobilszélessáv hálózat használatát támogató eszköz a gépjárműben és mobilinternet előfizetés. A TMC-t pedig manapság már a legegyszerűbb típusú gépjármű navigációs készülék is támogatja, és a TMC-ről az egyel fejletteb TPEG rendszerre váló átállás viszonylag könnyen megoldható, igaz ebben az esetben is le kell cserélni a vevőeszközöket.

A Fővinform egyébként nem szokványosan szeretné használni a TMC-t. Egyrészt elsődlegesen már sebesség adatok küldésével is szeretnék tájékoztatni az autósokat, hogy pl. az erőteljesen lassuló forgalom dugó kialakulását jelzi, de még lehet haladni a tervezett útvonalon. A kiküldendő adatokat feldolgozó diszpécserközpont pedig a budapesti forgalomban állandóan jelenlévő úgynevezett anonim autóflotta (taxik?) speciális GPS adóvevőiből érkezett információk alapján is értékelne. Mindez pedig az interneten is elérhető lesz.

Nagyon szép, de Fővinform elmondása szerint még gyerekcipőben jár a terv. Rengeteg pénz kell a fejlesztéshez, és azt meg nem tudják, honnan fogják előteremteni. Kissé sajnálatos dolog, de valószínűleg mire hadrendbe áll a budapesti dugófigyelő az útfelújítások többsége már befejeződik. Reméljük legalábbis.
Forrás: www.pdamania.hu
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Tudomány témában
Ön szerint mi okozta a koronavírust?
Egyszerű véletlen
Az állatok és emberek közt megnövekedett találkozásszám
Kína terjesztette gazdasági előnyökért
Trump áll mögötte
Nem tudom, de nem lehet véletlen
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását