2024. április 29. - Péter

Elfogadták a BKV támogatási szerződését

A Fővárosi Közgyűlés szerdán elfogadta a BKV következő évekre vonatkozó finanszírozásának legfontosabb feltételeiről szóló, a kormány és a főváros közötti szerződést.
2010. március 31. szerda 11:21 - HírExtra
A közgyűlés 34 igen szavazattal, 28 nem és 3 tartózkodás ellenére elfogadta a határozati javaslatot, amely szerint a közgyűlés "jóváhagyja, megköti a BKV Zrt. személyszállítási közszolgáltatásához nyújtott támogatásról szóló megállapodást a Magyar Állammal", és felkéri a főpolgármestert a a szerződés aláírására.

A határozati javaslatban felkérték Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármestert, hogy "mindaddig, amíg a megállapodás érvényben van, az abban foglaltak végrehajtása érdekében 2011. évre és az azt követő években a mindenkori éves költségvetés tervezésekor a BKV Zrt. számára a megállapodás szerint nyújtandó tőkepótló támogatást vegye figyelembe".

A közgyűlés egyúttal hatályon kívül helyezte azt a januári határozatot, amelyben úgy döntött, a kormánnyal kötendő finanszírozási megállapodásban nem kíván elköteleződni sem a viteldíjemelés, sem pedig a járatritkítás mellett.

A szerződés szerint az állam idén 17,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyújt a tulajdonos fővárosi önkormányzaton keresztül a BKV-nak. Ebből 5 milliárd forintot a kormány még a megállapodás megkötése előtt átutalt a fővárosnak, és a tervezet szerint újabb 5 milliárd forintot fizetne még a parlamenti képviselő-választás első fordulója előtt, április 7-ig. A fennmaradó további 7,4 milliárd forint kifizetését a megállapodás értelmében - már az új kormány idején - július 15-ig fizetnék ki a BKV-nak.

A főváros januárban ugyancsak 5 milliárd forint működési támogatást nyújtott a cégnek, és ezen túl vállalta, hogy az év végéig saját forrásból további 10 milliárd forint összegű "tőkepótló" támogatást is ad a BKV-nak.

A vitában Wintermantel Zsolt (Fidesz) arra hívta fel a figyelmet, hogy a szerződés nem felel meg a Fővárosi Közgyűlés elvárásainak, amikor 10 milliárd forintért inflációkövető áremelést vállal. Felhívta a figyelmet arra: a BKV február 1-jétől 4 százalékkal emelte tarifáit, ennek ellenére 10-11 százalékkal csökkent a BKV jegyárbevétele, vagyis az áremelés hatására egyre többen bliccelnek. Mint mondta, a szerződés azt kódolja a rendszerbe, hogy ez a kedvezőtlen folyamat évről évre megismétlődik, a szerződéssel tulajdonképpen megkötik a következő városvezetés kezét, mert ha az nem akar tarifát emelni, és különböző intézkedésekkel költséget takarít meg, elesik a támogatástól.

Mint mondta, "a jó szándék álságos köpenyébe bújt szerződés", amelyben a főváros arra vállal kötelezettséget, hogy 10 milliárd forintért "tudatosan leépíti a közösségi közlekedését". Véleménye szerint "kódolja a BKV leépülését" és így nem szolgálja a budapestiek érdekét.

Javasolta, a szerződést egészítsék ki azzal, hogy a viteldíjemelést a főváros "más, hatékonyságjavító intézkedésekkel (jegyvásárlást ösztönző, a jegy nélkül utazók számának csökkentésére irányuló lépésekkel) helyettesítheti", illetve, hogy "a beruházási források biztosítása nem történhet a működési források átcsoportosításával, a forgalmi teljesítmény csökkentésével".

Horváth Csaba (MSZP) Budapestért felelős kormánybiztos válaszában azt mondta, a szerződés hosszú távon biztosítja a BKV finanszírozását, előnyös a fővárosiaknak.
Kijelentette: "megmondom őszintén, engem nem érdekel a BKV, engem az érdekel, a budapestiek eljuthassanak A-ból B-be", szavait a teremben derültség fogadta. A kormány átlátható vállalatot követel, amelyhez támogatást ad - mondta -, a másik serpenyőben Wintermantel javaslata van, amely lerombolná a BKV-nak nyújtandó pénzügyi segítséget, ami pedig garantálja a közösségi közlekedés jövőjét .

Ha nem írja alá a főváros a szerződést - tette hozzá -, akkor vissza kell fizetni a már átutalt 5 milliárd forintot, valamint nem kapja meg a további 5 illetve 7,5 milliárd forintot és akkor semmi biztosíték nincs arra, hogy jövőre a közösségi közlekedés működőképes marad. "Szándékos károkozásnak" nevezte, ha elfogadják Wintermantel javaslatát.

Wintermantel Zsolt szerint amíg nincs szerződés, nem lehet arról beszélni, hogy mennyi pénzt veszít el a BKV.Bagdy Gábor (KDNP) szerint nincs garancia arra, hogy a jövő évben hogyan támogatja a kormány a közlekedési céget, mint fogalmazott, még ha a kormány az idén támogatja is a BKV-t, a Margit híd felújítása és a 4-es metró mellett a BKV helyzetének rendezését az új fővárosi vezetésnek kell majd megoldania.

Hock Zoltán (MDF) elmozdulásnak nevezte, hogy a szerződés kényszeríti a fővárost, a saját zsebébe is mélyebben benyúljon. Álláspontja szerint a várost korábban irányító koalíció nagy hiányossága volt korábban, hogy ezt nem tette meg, és "nem volt jó gazdája" a BKV-nak.

Devánszkyné Molnár Katalin (MSZP) szerint azért nem fogadható el módosítás, mert az a szerződés megszüntetéséhez vezetne.

Wintermantel Zsolt előterjesztését a közgyűlés nem támogatta, az indítvány nem kapta meg a minősített többséget.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását