2024. április 29. - Péter

A tánctrilógia újabb darabja készül

A Magyar Állami Népi Együttes (MÁNE) Bartók Béla emléke előtt tisztelgő tánctrilógiája második részének premierjére készül. A Labirintus című alkotást október 29-én és 30-án mutatják be a budapesti Művészetek Palotájában, a Fesztivál Színházban.
2008. október 20. hétfő 18:01 - Hírextra
Mint azt Mihályi Gábor koreográfus, művészeti vezető az MTI-nek elmondta, a Magyar Állami Népi Együttes Bartók-trilógia összefoglaló címmel három, egymással szorosan összefüggő táncszínházi produkciót állít a színpadra, amelynek első tétele, a Kincses Felvidék 2006-ban szintén a Művészetek Palotájában került először a közönség elé.

A Labirintusban az úgynevezett autentikus interpretációjú Kincses Felvidék után továbblépnek a kortárs absztrakció irányába. Miközben a trilógia első része a tradícióra világít rá, a harmadik talán az individuum szabadságáról szól. A második darab mindenképp problematikusabb ezeknél: a "merre tovább" kérdését veti fel. Félút, ahonnan erre is, arra is indulhat az alkotó - vélekedett Mihályi Gábor.

A darabhoz Sáry László, a magyar kortárs zene egyik meghatározó mestere komponált színpadi művet, amely integrálja a magyar népzenei hagyományokat, az európai klasszikus zenei előzményeket és a mai kortárs zenét, annak sokszínűségével. A Labirintus zenéjéből Vivaldi, Mozart, Schubert, Cage, Glass "hallatszik ki". "A zenei sokszínűség is arról szól, mint a darab egésze: merre vezetem a közönséget. Ha tetszik, szándékos zenei útvesztő" - fogalmazott a művészeti vezető, aki szerint ugyan a trilógia darabjai magukban is megállnak, együtt alkotnak majd egészet.

A trilógia létrehozását indokolva Kovács Gerzson Péter társkoreográfus rámutatott: mondanivalójuk túl összetett ahhoz, hogy egy előadásban kellő részletességgel megjeleníthessék, anélkül, hogy túl hosszúra nyúlna a produkció, ezért három részben dolgozzák föl.

Úgy vélte: a MÁNE extra adottsága, hogy nagyon erős táncbázisra építhet, amely különbözik a balettól és a többi, önmagát kizárólagosan színpadinak tekintett táncnyelvtől. Erre építve lehet létrehozni kortárs produkciót. "Ez radikális tett. A kortárs kultúrát meg kell tanulni. Lehet, hogy a közönségünk egy részét elveszítjük, de kétszer annyit nyerünk" - vélekedett Kovács Gerzson Péter.
A trilógia záró darabjáról szólva a koreográfusok annyit mondtak csak: talán a Cantata profana adja majd a zenei bázisát.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Kultúra témában
Szeret színdarabokat látogatni?
Rajongok a színházért!
Amennyiben időm és pénztárcám engedi, igazán örömmel teszem!
Évente egyszer-egyszer megesik
Évek óta nem voltam színházban, de szeretnék eljutni
Évek óta nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
Soha nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását