2024. május 13. - Szervác, Imola

Nincs veszélyben a Műegyetem

Nincs veszélyben statikai szempontból a Műegyetem CH épülete; a süllyedés megállt, a keletkezett repedés- és egyéb károkat megtérítik a metróépítők - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság pénteken az MTI-vel.
2008. október 10. péntek 11:21 - Hírextra
A Népszabadság pénteken azt írta: információi szerint kritikus határra ért a Műegyetem vegyészmérnöki és biomérnöki kara CH épületének süllyedése, amelyet a metróalagút és az épület alatti peron építése okoz. A lapnak az egyetem műszaki főigazgatója és a karbantartási osztály vezetője azt mondta, az épület ugyan statikailag valószínűleg stabil, de a repedések és a süllyedések miatt bármikor balesetet okozhat az álmennyezet beszakadása, egy erkély vagy közbülső falak leomlása, esetleg egy közművezeték eltörése.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság pénteken közleményben tudatta: az építkezés kezdete óta végzett helyszíni szemlék szerint a Műegyetem CH épületének süllyedése nem éri el az előzetes állapotfelmérések nyomán megállapított, szakértők által várt határértéket.

"A süllyedés természetes kísérőjelensége a régi épületek közelében zajló mélyépítési tevékenységnek. A Műegyetem esetében az épületre ható munkafázisok befejeztével a süllyedés mértéke folyamatosan csökkent, mára stabilizálódott" - olvasható a közleményben.

Hozzátették: a metróépítés kezdete előtt végzett vizsgálatok idején is voltak repedések és süllyedésre utaló jelek, az építkezés ezeket nyilvánvalóan tovább befolyásolta, de az épület nincs veszélyben. "A 4-es metróval összefüggésben keletkezett - egyébként az előre jelzettnél szintén kisebb - repedés- és egyéb károkat a beruházó és a kivitelező természetesesen megtéríti" - írták.

Magyarázatként hozzátették: a Szent Gellért téri metrómegálló a téren, a Műegyetem rakpart és a Műegyetem CH épülete alatt helyezkedik el. A DBR a munkák kezdete előtt felmérte a metróépítéssel érintett épületek és építmények állapotát, és geotechnikai, mérnökgeológiai és hidrogeológiai szakvélemények is készültek. A tanulmányok azt állapították meg, hogy a BME CH épülete kiemelten veszélyeztetett, ezért még az ajánlatadást megelőzően külön statikai elemzést is készítettek az épületről. A nyertes ajánlattevőnek az építési munkákat megelőzően további állapotfelmérést kellett végeznie és külön, ismételt statikai véleményt készíttetett.

"Mind az előzetes, mind pedig a kivitelezést megelőző állapotfelvételek megállapították, hogy az épületen repedések találhatók, a falak több helyen erősen vizesednek, a vakolat több helyen omladozik, a csempeburkolatok állapota számos helyen rossz, valamint azt is megállapították a jelentések, hogy az épület Dunával párhuzamos folyosóján süllyedésre utaló repedések vannak" - olvasható a DBR közleményében.

Mint írták, a szakértők véleménye az volt, hogy a várható épületsüllyedés nem fogja elérni azt a szintet, ami miatt szükség lenne az építkezés előtt az épület megerősítésére. Az előzetes vizsgálatok szerint a CH épület alatt várható átlagos süllyedés 4,5 centiméter, a maximális süllyedésérték pedig 7-8 centiméter volt, amely süllyedés hatására 2-3 milliméter tágasságú repedések voltak várhatóak az épületen.

A DBR a kivitelezés kezdete előtt "mozgásvizsgálati rendszert" alakított ki, a CH épület "a metróépítés legjobban megfigyelt területévé vált", a kivitelező pedig folyamatosan mérte és méri az alagutak belső mozgását.

A közlemény szerint mára befejeződött az állomásépítés teherhordó szerkezeteinek építése. A szeptember közepén tartott legutóbbi - a DBR, a BME, a kivitelező és független szakértők részvételével tartott - szemle időpontjában a bekövetkezett mért maximális süllyedés 5 centiméter körüli, a talált legnagyobb repedés 1,5 milliméter volt. A metróépítési irányelvek és a szerződés 5 milliméter repedéshatárt jelölt meg, mint enyhe repedéskárt - írta a DBR: Hozzátették: a szakértők "a süllyedést lecsengőnek találták, ami mára megközelítette a stabilizáció szintjét".

A szemle szerint a bekövetkezett repedéskár is kisebb, mint amire számítottak, valamint a szemle során nem találtak semmilyen károsodást, ami arra utalt volna, hogy csökkent az épület statikai teherhordó szerkezeteinek teherbírása. A mellékfalakon azonban repedések vannak, a vakolat állapota is megromlott, a csempék pedig több helyen leváltak.

Ezért a DBR további mérési pontok telepítését rendelte el, illetve a metróépítés okozta károkról, a költségek megosztásáról, valamint a rezgésre érzékeny műszerek kérdéséről további egyeztetéseket kezdeményez.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását