2024. április 29. - Péter

Magyar Bálint az eredményekről

A Liberális Oktatási Kabinet a kompetencia-alapú oktatásra történő áttérés felgyorsítását javasolja. A legfrissebb PISA-felmérés eredményei alapján kijelenthető: a magyar közoktatás legkritikusabb eleme a felső tagozatos oktatás.
2007. december 4. kedd 13:28 - Hírextra

A jelenlegi rendszer több, alapvető problémával terhelt: a lexikális ismeretanyag és az elsajátítandó adatmennyiség "dömpingje", a korai és erőltetett versenyre kényszerítés, vagy éppen a szélsőséges szaktárgyi bontás. Az 1998-ban megkezdett és megakasztott reformnak a fő célja a 6+6 rendszer bevezetésével pont az volt, hogy az alapkészségek oktatásának idejét megnöveljük, a problémamegoldó készség kialakítását megalapozzuk, az értelmetlen és fölösleges lexikális ismeretek mennyiségét az oktatásban csökkentsük, valamint, hogy az egyes tárgyak szigorú kronologikus rendszerben történő, kétszeri "letanítását" megszüntessük és a műveltségi területek szerinti oktatás lehetőségét bővítsük.

Bár a Fidesz 1998-ban a reformot megakasztotta, 2002-ben a liberális reformok újra elindultak. Megtörtént a NAT revíziója, és jelentős eredménynek tekinthető a kétszintű, a felsőoktatási felvételit kiváltó érettségi bevezetése. A felesleges adatmennyiség csökkentését szolgálta a 2005-ös tankönyv-jóváhagyási rendelet is. Most az a legfőbb feladat, hogy a magyar közoktatásban már szórványosan fellelhető, kompetencia-alapú oktatás mintáit minél szélesebb körben terjesszük el.
Ezért a Liberális Oktatási Kabinet az ÚMFT vonatkozó forrásait döntően a kompetencia-alapú oktatás fejlesztésére és az ehhez szükséges, az információs társadalom igényelte infrastruktúra megteremtésére kívánja fordítani. Miközben az alsó tagozatos diákjaink olvasás-szövegértésben megfelelően szerepelnek a nemzetközi teszteken, ha folytatjuk a reformot, akkor 5-6 év eredményeként a PISA-felméréseken elért eredményeink is jelentősen javulhatnak.

A legutóbbi PISA-felmérés különösen ráirányítja a figyelmet arra, hogy a magyar közoktatásban a természettudományos képzés is megújításra szorul. Miközben a nyugati országok jelentős részében átfogó természettudományi (science) ismereteket sajátítanak el a diákok, addig nálunk a korai és túlspecializált (fizika, kémia, biológia) szaktárgyi bontás, és a tárgyak egyre fokozódó tananyagbeli zsúfoltsága nem javítja a természettudományok elsajátításának eredményeit, nem erősíti a diákok motivációját. Döntő részüket inkább elkedvetleníti, kiöli kíváncsiságukat és természetes érdeklődésüket a természettudományok iránt.

Forrás: OS
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását