2024. május 3. - Tímea, Irma

Nem emelik a sebességhatárt

Még mindig nem jelölték ki azokat az utakat, hol lehet 90-nél gyorsabban menni a legutóbbi KRESZ-módosítás után. Az áprilisi változás csak elvi lehetőséget ad, hogy a jobb minőségű utak lakott területen kívüli szakaszán megemeljék a sebességhatárokat, egy
2007. október 12. péntek 11:39 - Hírextra

A KRESZ április elsejei módosítása szerint a jobb minőségű, lakott területen kívül eső utakon 90 helyett 100-110 kilométer per óra is lehetne a megengedett maximális sebesség. Olyan, legalább 5 kilométeres szakaszon lehetne változtatni a jelenlegi szabályon, ahol az út jó minőségű, nem kanyarog, vagy emelkedik, illetve lejt nagyon, előzéskor jól belátható - tájékoztatta a Független Hírügynökséget a Magyar Közút Kht. szóvivője még április közepén. Szőnyi Zsolt akkor elmondta, hogy társaságuk készített egy listát azokról a helyekről, ahol javasolják a sebességhatár emelését, ezt átadták a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak (GKM). Hozzátette: a kht. saját hatáskörben csak akkor dönthetne, ha módosítanának egy több, mint 20 éves rendeletet.

A GKM-nél hónapokkal ezelőtt azt nyilatkozták, hogy módosítják a rendeletet, de ez azóta sem történt meg és többszöri megkeresésünkre sem kaptunk választ arra, hogy milyen akadálya van még a változásnak.

A Közlekedéstudományi Intézet közúti közlekedésbiztonsági tagozatvezetője szerint a sebességhatár emelése növeli a balesetek számát. Holló Péter szerint ezt a hazai statisztikák is bizonyítják.

Elmondta, hogy amikor 1993-ban 60-ról 50-re csökkentették a lakott területen belüli sebességhatárt, annak eredményeként rövid távon 30 százalékkal csökkent a halálos áldozatok száma, hosszabb távon 13 százalékkal.

2001-ben lakott területen kívül emelték 10-zel a sebességhatárt, rá egy évre 200-zal lett több a halott lakott területen kívül, miközben lakott területen belül nem volt jelentős változás.

Holló Péter szerint egy svéd kutató (Jöran Nielson) 20 évvel ezelőtt megalkotott képlete alapján 10 kilométeres átlagsebesség-növekedés 50 százalékkal növeli a baleseti halottak számát, ugyanekkora sebesség-csökkenés 30 százalékkal csökkenti az áldozatok számát.

A KTI tagozatvezetője ugyanakkor üdvözölte, hogy a kormány szigorúbban akar fellépni az ittas vezetőkkel szemben, mert a sérüléssel járó balesetek 13 százalékát ők okozzák. A halálos baleseteknél ez az arány még nagyobb, ennek oka pedig az, hogy ittasan szinte az esélye sincs meg a sofőrnek, hogy tud korrigálni, tehát általában súlyosabb baleseteket okoznak.

Szakmailag jó döntésnek tartja Holló Péter azt is, hogy a kormány bevezeti az objektív felelősségvállalást is, ezáltal megakadályozza, hogy a szabálytalankodók, főként gyorshajtók úgy kerüljék el a büntetést, azt mondják: nem ők vezettek. A szigorítás várhatóan visszatartó erő lesz az ugyancsak sok baleset okozó száguldozóknak.

Forrás: FH
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását