2024. május 2. - Zsigmond

Elvették a McLaren-Mercedes összes pontját

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) tanácsa első fokon elmarasztalta a Forma-1-es McLaren-Mercedes istállót a kémügy miatt, elvette az összes, idén szerzett pontját a konstruktőrök versenyében, ráadásul a hátralévő vb-futamokon sem szerezhet újabb pont
2007. szeptember 14. péntek 08:51 - Hírextra

A FIA július 26-án már felmentette a McLaren-Mercedest a kémkedés vádja alól, azóta azonban újabb bizonyítékok kerültek a birtokába, ezért került sor a mostani vizsgálatra a francia fővárosban.

A McLaren-Mercedes a csütörtöki határozat előtt vezette a konstruktőrök pontversenyét, két pilótája, a brit Lewis Hamilton és a címvédő spanyol Fernando Alonso pedig az első, illetve a második helyen áll a pilóták között. A versenyzők megtarthatják pontjaikat. A McLaren büntetésével a Ferrari került az élre a konstruktőrök között.

A FIA hivatalos sajtóközleményt adott ki a határozatról, amelyből kiderül, hogy a tanács decemberben ismét összeül és a következő szezonra érvényes, a wokingi istállót érintő esetleges szankciókról hozza meg döntését. Ezenkívül a hátralévő futamokon a McLaren-Mercedes pilótájának győzelme esetén a versenyzőt nem kísérheti fel a csapat egyetlen képviselője sem az ünnepélyes eredményhirdetésre. (A futamok végén nemcsak a győztes versenyzőt, hanem a csapatát is díjazzák.)
Arra a kérdésre, hogy igazságos döntés született-e, Max Mosley, a FIA elnöke tömören annyit válaszolt: "Igen".


Norbert Haug, a Mercedes sportigazgatója ugyanakkor azt mondta: "A döntés mindenkit sokkolt a csapatnál és ahogy a média és a szurkolók reakcióját nézem, nem csak ott."

A konstruktőrök nyolc világbajnoki elsőséggel büszkélkedő istálló fellebbezhet a határozat ellen.
A történet szerint Nigel Stepney, a Ferrari fejlesztésekért felelős korábbi mérnöke 780 oldalas dokumentumot adott át Mike Coughlannek, a McLaren-Mercedes azóta már menesztett vezető mérnökének. Az anyag a Ferrari titkos fejlesztési terveit tartalmazta. A botrány úgy pattant ki, hogy Coughlan felesége egy másolószalonban sokszorosíttatta a dokumentumokat, az üzlet munkatársa pedig értesítette a Ferrari illetékeseit. Az olaszok szerint a rivális felhasználta a megismert adatokat és ezáltal jogtalan előnyhöz jutott velük szemben.

"A Ferrari elégedett, hogy kiderült az igazság" - tudatta közleményben az olasz istálló.
Ron Dennis, a McLaren-Mercedes csapatfőnöke ugyanakkor elfogadhatatlannak tartja a döntést.
"Nem érdemeltük meg, hogy ilyen súlyos büntetést kapjunk és a hírnevünket ilyen mértékben károsítsák. A tanács pilótáinktól, Fernando Alonsótól, Lewis Hamiltontól és Pedro de la Rosától is olyan tartalmú állásfoglalást kapott, amely kategorikusan megállapítja, hogy a McLaren semmit nem használt fel a Ferrari-információkból. Nincs szándékom lemondani a posztomról. A legfontosabb, hogy a hétvégén, majd a szezon hátralévő futamain és a következő években is versenyezzünk. A mi pilótáink és a mi autóink a legjobbak, úgyhogy világbajnokságot fogunk nyerni" - mondta.

Kémügy kronológia:

Március 18.: Kimi Ra:ikkönen, a Ferrari finn pilótája megnyeri a világbajnoki szezon első versenyét Melbourne-ben. A futam után a McLaren-Mercedes állítólag Nigel Stepney, a Ferrari fejlesztésekért felelős mérnökétől kapott információk alapján feljelentést tesz a Nemzetközi Automobil Szövetségnél (FIA) az autó szabálytalan padlózata miatt. A FIA a hátralévő futamokra megtiltja a használatát.
Június: a McLaren-Mercedes wokingi központjának közelében található másolószalon munkatársa arról tájékoztatja a Ferrarit, hogy az olasz istálló titkos fejlesztési terveit tartalmazó anyagot adtak be másoltatni.
Július 3.: a Ferrari a modenai ügyészségen feljelenti Mike Coughlant, a McLaren-Mercedes korábbi vezető mérnökét.
Július 4.: a FIA vizsgálatot indít a kémügyben.
Július 10.: a londoni bíróságon elhalasztják Coughlan meghallgatását.
Július 11.: Coughlan és a Ferrari peren kívül megállapodik egymással, a korábbi vezető mérnök vállalja, hogy minden segítséget megad a kémügy megoldásához.
Július 26.: a FIA tanácsa bizonyítékok hiányában felmenti a McLaren-Mercedest az ipari kémkedés vádja alól, de fenntartja magának a jogot, hogy új bizonyítékok felbukkanása esetén folytassa a vizsgálatot.
Július 31.: Max Mosley FIA-elnök az olasz szövetség elnökének, Luigi Macalusónak a nyomására fellebbviteli eljárást indít és elrendeli a rendelkezésre álló adatok újabb kivizsgálását.
Augusztus 1.: Ron Dennis, a McLaren-Mercedes csapatfőnöke nyílt levélben félrevezető sajtóhadjárat indításával vádolja meg Macalusót.
Szeptember 5.: a FIA fellebbviteli tárgyalás helyett újabb kihallgatást tart, mert új bizonyítékok kerültek elő.
Szeptember 7.: a FIA nyilvánosságra hozza azt a levelet, melyet Mosley a McLaren-Mercedes pilótáinak küldött és amelyben felszólítja őket az együttműködésre. Amennyiben a versenyzők - Pedro de la Rosa tesztpilótával együtt - segítenek a kémügy szálainak kibogozásában, nem kell szankcióktól tartaniuk, ellenkező esetben rendkívül súlyos büntetést helyez kilátásba.
Szeptember 9.: a modenai ügyészség vádat emel Ron Dennis és a McLaren két munkatársa ellen csalás és ipari kémkedés miatt.
Szeptember 13.: a FIA tanácsa úgy dönt, hogy törli a McLaren-Mercedes idei pontjait, kizárja a csapatot a konstruktőrök versenyéből és 100 millió dollár befizetésére kötelezi az istállót. A következő szezonra vonatkozó lehetséges szankciókról decemberben tárgyal a tanács.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Sport témában
Kijutunk-e a labdarugó világbajnokságra?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását