Több területen törvénysértő a monoki kezdeményezés
Több területen is törvénysértést tapasztalt az Észak-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal a monoki rendeletek kapcsán, miután áttanulmányozta a helyi képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvet - közölte a hivatal borsodi kirendeltségének
2008. június 27. péntek 07:53 - Hírextra
Orosz Gábor azt mondta: csütörtökön írásban el is juttatták a szükséges észrevételt a monoki önkormányzatnak.
"Észrevételünkben indítványoztuk, hogy a képviselő-testület saját hatáskörében helyezze hatályon kívül a rendelet általunk törvénysértőnek vélt szakaszait és döntéséről a hivatalt 30 napon belül tájékoztassa" - tette hozzá.
Az előzményeket felidézve elmondta: Monok képviselő-testülete május 21-én módosította a gyermekvédelem helyi szabályozásáról, valamint a felnőttkorúakra vonatkozó szociális gondoskodásról szóló rendeletét. A jegyzőkönyvet június 9-én kapta meg a közigazgatási hivatal, törvényességi észrevétel, illetve utólagos normakontroll céljából.
Orosz Gábor közölte, hogy a gyermekek védelméről szóló, törvényi szintű szabályozással több területen ellentétes a monoki önkormányzat által hozott rendelet, amelyben kimondták: meg kell vonni a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt, a kiegészítő gyermekvédelmi támogatást és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást attól a szülőtől, akinek a gyermeke a közoktatási intézményből igazolatlanul hiányzik, illetőleg az iskolai életmódra felkészítő kötelező óvodai foglalkozáson nem vesz részt, mivel ezzel a szülő a gyermek nevelését, értelmi és erkölcsi fejlődését veszélyezteti.
A borsodi kirendeltség vezetője ennek kapcsán kifejtette: észrevételük szerint a testület nem mérlegelhet a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt és a kiegészítő gyermekvédelmi támogatást illetően, mivel a törvény mindkét területen pontosan meghatározza a jegyző számára, hogy milyen esetben, milyen feltételek mellett és milyen összegben kell ezen segélyezést biztosítani a rászorultak részére.
Mint mondta, csak a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás területén van jogosultsága a testületnek eldönteni azt, hogy ezen jogkört maga a hivatal gyakorolja vagy éppen a polgármester, és milyen összegben.
"Egyszóval a törvény nem ad felhatalmazást az önkormányzat képviselő-testületének arra, hogy a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság feltételeinek körét bővítse, azt kiegészítse, vagy éppen feltételhez kösse. Ugyanez vonatkozik a kiegészítő gyermekvédelmi támogatásra is" - mutatott rá.
A monoki testület azon rendelete kapcsán, amely a szociális segélyek folyósítását közmunkához köti, Orosz Gábor azt mondta: törvényellenes a döntés, amely a felnőttkorúak szociális gondozását szabályozza. "Itt ugyanis a helyi rendelet egy magasabb szintű jogszabályba ütközik" - közölte.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a törvény kogensen (a meghatározottól eltérést nem engedélyező módon) szabályozza a szociális segély folyósításának feltételeit, vagyis azt, hogy kinek jár, mikor, mennyi segély, és mikor kell azt megvonni vagy csökkenteni. Ilyen feltétel lehet például együttműködés a kijelölő szervvel, iskolai végzettségnek megfelelő munkavégzés felajánlásának elfogadása, beilleszkedést segítő programban való részvétel, lakcímbejelentés.
A képviselő-testület a törvényi szabályozáson túlmenően a segély folyósításának feltételéül szabta a közérdekű munkavégzést. Orosz Gábor kiemelte: a közérdekű munkavégzés büntetési kategória, itt a helyes meghatározás a közmunkavégzés lenne.
Úgy fogalmazott: a monoki önkormányzat figyelmen kívül hagyta a törvényi szabályozást, túlterjeszkedett rendeletalkotási hatáskörén akkor, amikor az együttműködés keretében az aktív korú, nem foglalkoztatott személyt arra kötelezte, hogy meghatározott önkormányzati közmunkavégzést teljesítsen, továbbá az általa fenntartott közoktatási intézménybe járó tanköteles korú gyermekeit az intézményekbe járassa.
A hivatal kifogásolta a rendelet azon szakaszát is, amely szerint a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe adta a rendszeres szociális segélynek elrendelését, illetve annak megvonását, holott a törvény szerint ez a jegyző hatáskörébe tartozik, a polgármester pedig a jegyző hatáskörét nem vonhatja el.
Monok képviselő-testülete május végén döntött úgy, hogy szigorítja a segélyek folyósítását. A település példáját követte Ivád, Sárospatak és Kerepes önkormányzata. Mint később kiderült, hasonló döntést hozott Mosonmagyaróvár önkormányzata is.
Forrás: MTI