2024. március 29. - Auguszta
A virtuális játékok a társadalom jelentős hányadának a hétköznapi rutinjához tartozik. De mi a véleménye a játékokról egy igazi polihisztornak, aki saját maga is járatos a témában, a fejlesztői oldalról? Mérő Lászlóval beszélgettünk.
2010. július 26. hétfő 07:29 - Győry S. József
Számítógépes játékokat is fejlesztett, 1987-től. Mi az előnye a virtuális játékoknak a hagyományos játékokkal szemben?

Focizunk, fogócskázunk és virtuális játékokkal is játsszunk, ugyanis mindegyik másra való. Természetesen minden új kiszorít valamilyen régit, vagy ha nem is szorítja ki, az arányokat mindenképpen átrendezi. A virtuális játékoknak is van előnye a képességjátékokhoz képest, ugyanis jobban kifeszíti a határokat, próbára teszi a reagáló képességeinket, a valódi sportokból is átvesz egy adagot. Mi vehetett rá számtalan gyereket arra, akik korábban egy mondatot sem olvastak, hogy elolvassák a Harry Potter könyvek több ezer oldalát? Az, hogy jó, hogy élvezetes. Ez igaz a virtuális játékokra is.

A PC játékok elképesztő ütemben fejlődnek, csakúgy, mint a számítógépek. Ez ok-okozati következmény. Mit gondol, hol a határ, mind gépek, mind játékok terén?

Az utolsó polihisztor?
Dr. Mérő László (Budapest, 1949. december 11) magyar matematikus, publicista, pszichológus, az ELTE Gazdaságpszichológiai szakcsoportjának egyetemi tanára. Elsősorban ismeretterjesztő könyveiről ismert. 1984-ig a SZTAKI-nál dolgozott, ahol eleinte képfeldolgozással foglalkozott, majd érdeklődése egyre inkább a mesterséges intelligencia felé fordult. Heurisztikus keresőeljárásokkal kapcsolatos tudományos eredményeit a nemzetközi szaklapokban publikálta.1987-ben számítógépes játékokat gyártó céget alapított, amely sikeres játékokat készített amerikai, japán és európai megrendelőknek. Több döntéselőkészítéssel és marketinggel foglalkozó cég tanácsadója.
Létezik egy határ, de még nem tudjuk, hogy hol. A Moore-törvény egyenlőre még működik, de nem működhet örökké, nem tartom elképzelhetőnek azt, hogy kétévenként megduplázódjon a gépek teljesítménye. A másik nagy kérdés, hogy valójában mennyit tudunk kihasználni a számítógép által nyújtott lehetőségből: régen, amikor megkaptam az első 20 megabájtos merevlemezemet, akkor úgy gondoltam, hogy ez a tárhely egész életemre bőven elég lesz, még a tizedét sem fogom megtölteni. Igazából az is lehetséges, hogy nem én töltöm meg adatokkal.

Nem világos számomra, hogy egy hétköznapi szövegszerkesztő elindításához miért van szükségem több számítási kapacitásra, mint amennyivel az Apollo 13-at vezérelték. Jelenleg az asztalomon és gondolom az Önén is több adat található, mint amennyi abban az időben egész Houstonban található volt.

Az Apollo 13 program 1970-ben startolt, eltelt negyven esztendő. A számítógépek - és a játékok is - elképesztően nagyot változtak, elég, ha csak az elmúlt tíz-tizenöt évre gondolunk vissza. Mit hozhat a jövő? Fejlett mesterséges intelligenciát? 3D-s megoldásokat?

Ez két nagyon különböző kérdés, két nagyon különböző válasszal. Kijelenthetjük, hogy mesterséges intelligencia (MI) mint olyan, gyakorlatilag nulla, nem létezik a játékokban. Én az MI kutatásból kerültem a játékiparba, így nagyon megdöbbentem, hogy mit neveznek ott MI-nek: a létező legprimitívebb vezérléseket. Az MI kutatásban természetesen nem erről van szó, a játékokban igazi MI nagy valószínűséggel sokáig nem lesz még.

3D és lenyűgöző grafika viszont nagyon is létezik, ami magát a gépipart is húzza. Egyre inkább bebizonyosodik, hogy az építészprogramoknak sincsen szüksége sokkal pontosabb nagyobb arányú felbontásra, 3D-s megjelenítésre, mint amennyivel már most rendelkeznek.

A játékok doboza mégis nagyon sokszor fejlett mesterséges intelligenciát ígér a felhasználónak.

Az egész nem igaz, ez csak egy hangzatos reklámszöveg. Az nem MI, amivel vezérlem az ellenfelet, hogyan küzdjön, miként reagáljon a lépéseimre: mégis örülten nagy előnye van a játékossal szemben. Egyrészt általában gyorsabb mint ő, másrészt leskelődhet, belenézhet a kártyáiba. Arra reagál, amit lenyom a billentyűzeten.

A játékipar mesterséges intelligenciájára MI kutatóként biztosan tudom állítani, hogy színtiszta csalás. Ettől függetlenül lehet, hogy én is így hirdetném, mivel a játékos kihívásnak tekinti az adott játékszoftvert, mert ügyesnek, okosnak tűnik az ellenfél, minden lépésemet keresztezi. De mint mondtam nem okos, hanem gyors, és les.

Magam is sokat játszottam korábban és azt kellett tapasztalnom, hogy egyre inkább a grafikát helyezik előnybe, akár a játékélménnyel szemben is.


Ez a megállapítás valószínűleg igaz, egyrészt azért, mert a grafikát könnyű fejleszteni. A meglévő hardverek nagyon sokat képesek szépíteni a játék külsején, a játékélményben viszont semmit. A munkatársaim által nagyon utált mondásom szerint a játék egyik lelke a konzol, vagyis a vezérlés, amihez néhány tíz kilobájtra van szükségünk. Ez a technika alig fejlődött az évek során, mivel abban fejlesztünk, amiben lehet, és amire igény van. A játékosok egyre jobb játékokat szeretnének kapni és mivel ezt nem lehet, akkor kapjanak egyre szebbeket.

Azt szokás mondani, hogy az emberi fantázia határtalan, bár ezt nem feltétlenül látom sem filmek sem zenék, sem játékok terén. Nevezzük nevén a gyereket, egymásról másolnak a fejlesztők. Rosszul gondolom?


Mind a két oldalról kialakultak a sztenderdek. A játékosok a már létező sikeres műfajokat, játékokat akarják ismét újrajátszani egészen kis változásokkal, így kialakult az, ami sikeres, amivel jó az időt tölteni. Ezen a fejlesztők nem mernek változtatni, mivel túl nagy kockázatot hordoz magában. Minden evolúciós lépés magában hordozza a zsákutca lehetőségét. Éppen ezért az iparági sztenderdeken igen picit változtatunk.

Nem kevés a videojáték függő ember a világon?


Az addiktológusok között nagy az ellentét, azonban mindegyik egyetért azzal, hogy a függőségről nem lehet lejönni, egy függőséget csak egy másikkal lehet helyettesíteni. Itt az a kérdés, hogy mit csinálna az az ember, aki videojáték függő. Ha helyette a heroinra kapna rá, akkor már inkább játsszon. Ha viszont a tanulásra szokna rá, akkor tanuljon.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

...
2018. október 23. 10:14
https://www.zaol.hu/kozelet/helyi-kozelet/a-videk-fellangolasa-sem-volt-kevesebb-2631593/
...2018. október 23. 10:03
A Zalai Hírlap online kitiltott, hát szórjuk másutt a netre...
;-P
Rácsodálkoztál a vörös (múltú) olajos Lovászira!? Azokról a csillagokról gúnyverset írtam a község weboldalára és AZ UTÁN vágták le végre csak (majd húsz évvel a gengszerváltás után!) azokat onnan!
Az "Égjen inkább az olajmező" c., szintén e rőt zsidaj által kreált film is próbált hasznot húzni abból a megalázott múltunkból, amit az ő patkányzsidóávós felmenői vertek le, az általuk vissza behívott megszálló vörös "szovjet" hordával!
A filmjükhöz pedig olyanok adszisztáltak Lovásziban, akik anno jókáder pribékei voltak annak a rendszernek!
Aki az utóbbi években annyit nyüzsög, hogy "nyomot hagyjon maga után" is, főleg... az apját is beszervezték 1956 után és a lenti Lukács szds. volt a tartótisztje (ezért lehetett a fia megbízható határőr az osztrák-"jugó"-magyar határpontnál 1982 táján pl.)

Kitilthattok innen, de másutt azért felvittem a netre sok olyan emléket, ami esetleg kínos a megszállópribék családok sarjainak olvasni...
A zaol.hu felé szólt ez.
Krinyó és az ő "hiteles" filmjei...
A Kádár-seggnyaló lovásziakat tette a "dokumentumfilmjébe", akik pedig megemlegetik máig is a volt helyi szovjetpribék pártfunkcikat, nos az olyan volt forradalmárokat inkább gondosan mellőzték!

GOOGLE search: "Égjen inkább az olajmező!" Krinyó

,.........................................

https://www.zaol.hu/kozelet/helyi-kozelet/a-videk-fellangolasa-sem-volt-kevesebb-2631593/
...2018. október 23. 10:03
A Zalai Hírlap online kitiltott, hát szórjuk másutt a netre...
;-P
Rácsodálkoztál a vörös (múltú) olajos Lovászira!? Azokról a csillagokról gúnyverset írtam a község weboldalára és AZ UTÁN vágták le végre csak (majd húsz évvel a gengszerváltás után!) azokat onnan!
Az "Égjen inkább az olajmező" c., szintén e rőt zsidaj által kreált film is próbált hasznot húzni abból a megalázott múltunkból, amit az ő patkányzsidóávós felmenői vertek le, az általuk vissza behívott megszálló vörös "szovjet" hordával!
A filmjükhöz pedig olyanok adszisztáltak Lovásziban, akik anno jókáder pribékei voltak annak a rendszernek!
Aki az utóbbi években annyit nyüzsög, hogy "nyomot hagyjon maga után" is, főleg... az apját is beszervezték 1956 után és a lenti Lukács szds. volt a tartótisztje (ezért lehetett a fia megbízható határőr az osztrák-"jugó"-magyar határpontnál 1982 táján pl.)

Kitilthattok innen, de másutt azért felvittem a netre sok olyan emléket, ami esetleg kínos a megszállópribék családok sarjainak olvasni...
A zaol.hu felé szólt ez.
Krinyó és az ő "hiteles" filmjei...
A Kádár-seggnyaló lovásziakat tette a "dokumentumfilmjébe", akik pedig megemlegetik máig is a volt helyi szovjetpribék pártfunkcikat, nos az olyan volt forradalmárokat inkább gondosan mellőzték!
GOOGLE search: "Égjen inkább az olajmező!" Krinyó
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Tudomány témában
Ön szerint mi okozta a koronavírust?
Egyszerű véletlen
Az állatok és emberek közt megnövekedett találkozásszám
Kína terjesztette gazdasági előnyökért
Trump áll mögötte
Nem tudom, de nem lehet véletlen
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását