2024. május 14. - Bonifác

Sikeresek lehetnek-e a fizetős online oldalak?

Rupert Murdoch médiamogul online lapjai mind fizetőssé válnak egy éven belül - ám az Index soha sem fog erre a sorsra jutni. Vajon az olvasók hajlandóak lennének fizetni az online tartalomért?
2009. augusztus 9. vasárnap 11:53 - Pásztor Balázs
Válságban a milliárdos

A válság következtében szinte minden cég igyekszik kiadásait csökkenteni - amit elsősorban az emberi munkaerőre szánt költségek és a reklámkiadások éreznek meg. Ekképp az internetes médiumok fő - szinte egyetlen - bevételi forrását jelentő internetes reklámpiac jelentősen megcsappant, ami a nagyok bevételeinek jelentős zuhanását és a több kisebb online médium bezárás eredményezte (nálunk többek között a népszerű zoom.hu húzta le a rolót).

A nagyok közül viszont óriási veszteségeket könyvelhetett el a Rupert Murdoch alá tartozó News Corporation nevű konszern, aminek tulajdona többek közt a The Times, a The Sun, a News of the World és a Fox televízió is.

A gigavállalat a június végi záráson 3,4 milliárd dolláros éves veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, amelynek fő oka a bevételek drasztikus csökkenése volt - maga az újság-üzletág bevétele 786 millió dollárról 466 millióra zuhant.

Kényszer

Murdoch látta, hogy valamit tenni kell, így bejelentette, hogy egy éven belül minden birtokába lévő online médium cikkéért fizetni kell majd. „A minőségi újságírás nem olcsó. (...) Egy-egy ilyen anyag hatalmas érdeklődésre tarthat számot, biztos vagyok benne, hogy az olvasók minden további nélkül hajlandóak fizetni érte, hogy ilyesmit olvassanak. Hiszem, hogy, ha sikerrel vesszük az akadályt, a média képviselői hamar követik majd a példánkat.”
Vannak már akik pénzt kérnek
Vannak már Magyarországon is olyan lapok, akik fizetséget kérnek az online tartalmuk egyes, általában elemző vagy gazdasági cikkeiért. A Napi Gazdaság és a Kreatív Online például cikkenként 500 forintért lehet hozzájutni, vagy évi 60 ezer forint körüli összegért előfizetni a teljes Online tartalomra - kicsivel többért pedig egyben a nyomtatott verzióra is. A Népszava pedig az újságban megjelent cikkeit értékesíti a világhálón: egy cikk 24, míg egy teljes lapszám 96 forintba kerül.

Természetesen ehhez az is szükséges, hogy nagyon erőteljesen lépjenek fel a szerzői jogokkal kapcsolatban, vagyis hogy más portálok ne lopdossák a cikkeiket - így perek sorozatára is felkészülnek.

A hozzáállást Németországban is osztják: a hozzáférés ingyenességére és a reklámbevételekre alapozó üzleti modell azonban tíz év alatt nem vált be - írta a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Az ingyenes online nem ellensúlyozta, hanem tovább fokozta a papíralapú újságok miatti bevételkiesést - teszi hozzá.

A nagy magyar egymásra várás


Magyarországon szintén kezdik felismerni a helyzetet - igaz ebből a szempontból érdemes a nyomtatott verzióval rendelkező, és a kizárólag online megjelenő lapokat szétszedni. Ugyanis utóbbiak se itt, se a világ más tájain nem tervezik fizetőssé tenni a tartalmat - az Index főszerkesztője például egyszerűen hülyeségnek nevezte az elképzelést, majd hozzátette, hogy erre a weblapnak nincs is szüksége, ugyanis idén több a bevétele, mint tavaly volt.
Forrás: HírExtra/Guardian/Emasa

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását