2024. április 25. - Márk

Hibrid meghajtású mozdony

Jó ideje próbálkoznak már az elektromos meghajtású személygépkocsik elterjesztésével, melyeknek egyelőre a helyi közlekedésben jósolnak komoly jövőt, mert akkumulátoraik kapacitása többezer kilométeres úthoz kevés. Ezt a hátrányt hidalhatják át a hibrid m
2007. december 3. hétfő 09:53 - Hírextra

A környezetet károsító, a felmelegedésért is felelősnek tartott gépjármű-kipufogógázok csökkentése érdekében az autógyárak egymás után mutatják be hibrid meghajtású modelljeiket. Ezek szerkezetének lényege, hogy belsőégésű benzin-,vagy dízelmotorjukat csak a csak végső esetben veszik igénybe. Egyébként a kerekeket elektromotorok forgatják, amelyek az áramot a kocsi nagyméretű, korszerű akkumulátoraiból kapják. Az akkukat éjszaka a garázsban, vagy - ahol már számottevő részvételük a forgalombban - az erre létesített konnektoros "áram-kutaknál" is feltölthetik. Az ilyenektől és lakott helyektől távoli környezetben pedig a belsőégésű motorjukat használhatják a feltöltésre, amelyekre - az elektromos rendszer meghibásodása esetén - átkapcsolva hagyományos meghajtású gépjárműként folytathatják útjukat.

Japánban azonban már a vasúti forgalomra is terveztek a gépjárművekéhoz hasonló, hibrid meghajtású mozdonyokat, 2006-ban még csak kísérletként, idén azonban már menetrendszerűen üzembe álltva. A Kiha E200 típusú, utasszállító motorvonatot az East Japan Railways (Kelet-Japán Vasút) üzemelteti a Tokióhoz közeli Koumi-vonalon.

A cég közleménye szerint darabonként kereken egymillió euróba kerültek a kocsik, melyek szerelvénnyé összekapcsoltan is önálló hajtásúak. A kerekekhez szerelt villanymotorokat a kocsik tetején elhelyezett lítium-ion akkukból nyert árammal táplálják. Az erőforrásokat a végállomásokon töltik fel. De mert a Koumi-vonalon emelkedők is vannak, a járműveket egy kis dízelmotorral is fölszerelték, hogy a nagy erőkifejtést követelő kapaszkodón rásegíthessen az elektromotorokra. Ha pedig a vonalon valamiért elfogyna az akkukból az áram, a kis dízellel feltölthetik.

A lejtőkön lefele haladva viszont a szerelvények kerekei, a kocsik tehetetlenségi erejét, lendületét hasznosítva az elektromotorjaikat forgatják meg. Ez a rekuperációnak, visszatermelésnek nevezett módszer egyrészt segít a megengedett sebesség alá fékezni a kocsit, másrészt az áramot visszatermelve feltölti az akkukat.(A módszert például a Lausanne környéki svájci hegyi trolibusz-járatokon már 1970-től alkalmazzák.)

Egyelőre három kísérleti szerelvény jár a Koumi-vonalon, hogy a műszaki megoldás gyakorlati próbája mellett alaposan elemezhessék a hibridmozdony működésének gazdaságosságát is.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását