2024. április 20. - Tivadar

A világháló csapdájában

Napjaink leggyorsabban fejlődő iparága a hálózati kommunikáció, amely minél fejlettebb lesz, annál több megoldhatatlannak tűnő szabályozási, és jogi problémát vet fel: szerzői jogokba ütköző zene és videóletöltések, sérülő személyiségi jogok, engedély nél
2007. október 15. hétfő 18:59 - Pór Károly
Se kép, se hang – a letöltés és a feltöltés egyaránt tilos

Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium számunkra eljuttatott közleményéből az derül ki, a videó és zenei fájlmegosztó oldalakkal kapcsolatban, hogy az engedély nélküli letöltés ugyanúgy tilos, mint a közzététel. „Az illegális film, és zenei fájlmegosztó oldalakra feltöltőkkel szemben a szerzői jogok megsértése miatt lehet fellépni, mind polgári, mind büntetőeljárás keretében. Ez a cselekmény ugyanis engedély nélküli, nyilvánosság számára hozzáférhetővé tételnek minősül, ha a jogosult nem járult hozzá. A letöltés jogi minősítése vitatott, de az IRM álláspontja - amelyet a Szerzői Jogi Szakértői Testület véleménye is megerősít - az, hogy a jogszerűtlen forrásból való letöltés nem esik a magáncélú többszörözés szabad felhasználása alá, így ehhez is a jogosult engedélye szükséges. Ha ez elmarad, akkor ugyanazok a jogkövetkezmények alkalmazhatók, mint a feltöltőkkel szemben. Ez a jogsértés abbahagyására kötelezéstől a kártérítésen át a szabadságvesztésig terjedő széles és rugalmasan alkalmazható eszköztárat jelent” – áll a közleményben.



IRM állásfoglalás a Kurucinforól
„A Magyar Köztársaság és az Amerikai Egyesült Államok között hatályban van a 1997. évi LX. törvénnyel kihirdetett, a Magyar Köztársaság Kormánya és az Amerikai Egyesült Államok Kormánya között a kölcsönös bűnügyi jogsegélyről szóló, Budapesten, az 1994. év december hónap 1. napján aláírt szerződés. E nemzetközi egyezmény alapján lehetőség van arra, hogy folyamatban lévő büntetőeljárás keretében a magyar hatóságok un. bűnügyi jogsegélykérelmet terjesszenek elő (adatok kérése, tanúk meghallgatása, okiratok beszerzése, stb.) az illetékes amerikai hatóságoknál. Magyarország Európai Unióhoz történt csatlakozása óta azonban erősen korlátozottak az arra vonatkozó jogi lehetőségei, hogy polgári jogsegélyszerződést kössön más külföldi államokkal. A polgári jogsegélyszerződések jellemző szabályozási tárgykörei - így különösen az ítéletek kölcsönös elismerésének és végrehajtásának kérdésköre - közösségi szabályozási hatáskörbe tartozik, és - az Európai Bíróság értelmezése szerint - úgyszintén közösségi hatáskört képez az ilyen tartalmú nemzetközi szerződések harmadik államokkal történő megkötése. Az Európai Unió az USA-t különleges fontosságú partnernek tekinti a polgári ügyekben történő igazságügyi együttműködés terén is; mindazonáltal az USA és az EU közötti olyan kétoldalú nemzetközi szerződés megkötése, amely a polgári ügyekben hozott bírósági ítéletek kölcsönös elismerését és végrehajtását szabályozná, egyelőre nincs napirenden. Mindez nem jelenti azt, hogy Magyarország és az USA között semmiféle igazságügyi együttműködés nem áll fenn polgári ügyekben. A két ország egymás közötti viszonylatában éppen a közelmúltban (szeptember 16-án) lépett hatályba egy speciális nemzetközi jogsegélyszerződés (a polgári és kereskedelmi ügyekben külföldön történő bizonyítás-felvételről szóló 1970. évi Hágai Egyezmény). Ez lehetővé teszi, hogy magyar bíróság az előtte folyamatban lévő polgári ügyben - így pl. személyhez fűződő jogok sajtó, elektronikus média (ideértve az internetes oldalakat is) útján történt megsértése miatt indított polgári perben - USA-ban fellelhető bizonyítékok beszerzése iránt intézzen megkeresést az USA hatóságaihoz. Ezen egyezmény alapján sokféle, a magyarországi eljárás céljára szükségessé vált bizonyítási cselekmény foganatosítása kérhető a külföldi állam (pl. az USA) bíróságaitól vagy hatóságaitól. Így különösen pl. tanúk kihallgatása, szakértői vélemény beszerzése, illetve az adott külföldi államban fellelhető meghatározott adatok, információk (pl. valamely külföldi internet-szolgáltató által fenntartott internetes honlappal kapcsolatos információk) beszerzése. Az a külföldi bíróság (pl. USA-beli bíróság), amelyhez a perben eljáró magyar bíróság ilyen megkeresést intéz, annak teljesítése során a saját nemzeti jogszabályai alapján jár el; megtagadhatja a magyar bíróságtól érkező megkeresés teljesítését akkor, ha ez saját nemzeti jogának alapvető, "fundementális" szabályaival (ún. közrendjével) összeegyeztethetetlen lenne. Mint ismeretes, a Kormány már benyújtott egy, a Polgári Törvénykönyv módosítására vonatkozó törvényjavaslatot a Parlamentnek az ún. gyűlöletbeszéd elleni polgári jogi igényérvényesítés lehetővé tétele érdekében. A Kormány által előkészített új rendelkezés egyértelművé teszi, hogy a személyhez fűződő jog sérelmét jelenti az a sértő megnyilvánulás, amely egyrészt a személyiség lényegi vonására irányul (ilyen például faji hovatartozás, nemzeti vagy etnikai kisebbséghez való tartozás, vallási vagy világnézeti meggyőződés, szexuális irányultság, nemi identitás), másrészt a személyek e vonással rendelkező, a társadalmon belül kisebbségben lévő körére vonatkozik. A büntető jogterületet illetően, - jelenleg a büntetőeljárásban történő zár alá vétel, valamint a büntető anyagi jogban alkalmazható elektronikus elkobzás lehetőségét vizsgálja a tárca a GKM-mel együtt.”
Meglehetősen érdekes az IRM közleménye, mert arról árulkodik, hogy a letöltések minősítése még a tárca számára sem magától értetődő, ezért látják szükségét annak, hogy álláspontjukat egy szakmai véleménnyel is alátámasszák. Mi is megkérdeztünk a szabályozási lehetőségekről egy informatikai- és kommunikációs jogi szakértőt, Polyák Gábor egyetemi adjunktust. Ő kifejtette, hogy a neten közzétett különböző tartalmaknak megvan az országonként eltérő szabályozása és hiába is törekednénk ezek egységesítésre, mert ez az eltérő kulturális és gazdasági adottságok miatt lehetetlen. A világháló szabályozása nagyon összetett dolog, és nem lehet rá egyetlen jó megoldást találni, Lehet itt indítani ötszáz pert különböző vélt vagy valós jogsértések miatt. De attól még a videómegosztó, és a zeneletöltő oldalakon mindig is lesznek szerzői jogokba ütköző tartalmak – mondta Polyák, majd hozzáfűzte, hogy a gazdasági és szerzői jogot érintő kérdésekben a lehetséges megoldást nem a törvényi szabályozásában látja, hanem új üzleti modellek kialakításában: „A film és lemezkiadóknak, idővel meg kell találniuk azt a módszert, mely révén versenyre tudnak kelni az internetes oldalakkal, mert a globális hálózatok visszaszorítása lehetetlen vállalkozás.”

A jog hatásköre is véges – Magyarország tehetetlen a Kurucinfoval szemben

Az internet kétélű fegyver. Erre tökéletes bizonyítékként szolgálnak az olyan uszító, olykor személyiségi jogokba ütköző tartalmakat közlő honlapok, mint például a hírhedt Kurucinfo. Az ilyen honlapok akkor okozhatnak különösen nagy fejtörést a hatóságoknak, ha nem Magyarországról, sőt még nem is az Európai Unió területéről működnek, hanem mondjuk – mint a Kurucinfo esetében - az Egyesült Államokból. Ebben az esetben ugyanis szinte lehetetlen eljárni velük szemben. Ez rajzolódik ki az IRM meglehetősen körmönfont közleményéből is, amit a félremagyarázások elkerülése végett keretes írásunkban teljes egészében közlünk.

Aki ezt végig tudja olvasni, annak gratulálunk, aki pedig még azt is megérteti belőle, hogy akkor mit is lehet tenni például a Kurucinfoval szemben, annak a minisztériumban van a helye! Mivel nekünk akadtak interpretációs nehézségeink, felkerestük a közleményben is említett Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot, valamint kikértük a szakértő véleményét is. A GKM a kérdést visszautalta az IRM-hez, de annyit azért megjegyzett a sajtóosztály egyik munkatársa, hogy a liberális álláspont szerint a jogsértő tartalmakat el kell tüntetni, de egyébként egy demokráciában az ilyen jellegű honlapoknak is van helye. A Kurucinfoval kapcsolatban Polyák Gábor fogalmazott a legvilágosabban: „a magyar államnak nincs olyan eszköze, amellyel mondjuk egy amerikai szerveren működtetett magyar oldal jogsértő tartalmait el lehetne tüntetni, ez a jog vége.”

Fogadásszervezők Vs. Hatóságok – fix 1-es

Az internetes fogadásokkal, szerencsejátékokkal kapcsolatban az APEH illetékes osztályvezetőjét, Oravecz Lászlót kérdeztük. Oravecz írásban adott válaszaiból kiderül, hogy aki engedély nélküli szerencsejátékot szervez interneten keresztül, a tevékenység folytatásának rendszerességétől függően bűncselekményt, vagy szabálysértést követ el. Rendszeres szervezés esetén a Büntető Törvénykönyv szerint az elkövető vétségét legsúlyosabban két évig terjedő szabadságvesztéssel lehet büntetni. A tiltott szerencsejátékban résztvevők büntetőjogilag nem vonhatók felelősségre. A külföldön szervezett szerencsejátékban történő részvételre vonatkozó értékesítés, szervezés, közvetítés a Magyar Köztársaság területén tilos. Továbbá a külföldi szerencsejátékra irányuló reklám- és propaganda tevékenység is tilalmazott a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény előírásai szerint. Hírközlő eszközök útján szervezett szerencsejátékban való részvételre ajánlatokat egyébként is kizárólag az állami adóhatóság engedélyével lehet közzétenni. A hazánkból elérhető, legismertebb szerencsejáték szervezők egyike sem rendelkezik ilyennel, tevékenységük tehát illegális. A magyar hatóságoknak azonban a külföldön bejegyzett társaságokkal szemben intézkedések foganatosítására nincs joghatóságuk. Büntetőjogi felelősségre vonás csak akkor lehetséges, ha van a Magyar Köztársaság területén olyan személy, aki bizonyíthatóan elkövetőnek minősülhet a tiltott szerencsejáték vétsége miatt.



A világhálón is egyre szélesebb körben terjedő pókerjátékokkal kapcsolatban azt írta Oravez, hogy amennyiben az általánosan irányadó nemzetközi standardoknak megfelelően tét fejében és nyereményért játszák, akkor a nemzetközileg elfogadott közfelfogás szerint szerencsejátéknak minősülnek, amelyeket a jelenleg hatályos törvényi előírások alapján kizárólag játékkaszinóban lehet játszani. Az interneten játszható pókerjátékok nem ilyenek, tehát illegálisak. Az eljárások foganasítása
ugyanakkor semmilyen internetes szerencsejáték esetében nem egyszerű feladat. A jogalkotó szerveknek folyamatosan gondolkodni kell az új technikai megoldásokhoz igazodó szabályok megalkotásán, valamint a már megalkotott előírásoknak megfelelő intézkedések végrehajthatóságán.

Amíg pedig a jogalkotó gondolkodik, addig a világháló terjeszkedik, méghozzá a szabályozhatóság határain túlra...
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását