A vonatok többsége nem indul
Kedden folytatódott az egyik vasúti szakszervezet által meghirdetett sztrájk a MÁV teljes vonalán; a vasút szóvivője szerint a nap folyamán az előző napihoz hasonló helyzet várható a vonatforgalomban, a vonatok többsége nem indul, ám azok, amelyek hétfőn
2008. február 5. kedd 09:58 - Hírextra
Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke kedden reggel arról tájékoztatta a távirati irodát, hogy éjszaka a forgalomirányítási területen dolgozók 10-12 százaléka sztrájkolt, hasonlóan a nappali műszakhoz. Az éjszakai műszakban a forgalomirányítási területen 1.700 munkavállaló, a MÁV START-nál pedig 800-900 munkavállaló dolgozik sztrájkmentes időszakban.
A fővárosban egyedül a Déli pályaudvarról közlekedtek kora reggel a vonatok, a Keleti és a Nyugati pályaudvarról nem. Az elővárosi forgalomban 1-2 vonat jár, ezek a külső budapesti pályaudvarokra érkeznek és indulnak. Hozzátette, hogy a Hatvan felől érkező vonat csak Pécelig közlekedik.
A reggel 7 órai műszakváltást követően várhatóan 9 óra körül lesznek újabb adatok a nappali sztrájkolók létszámáról.
Hétfő este 6 óráig összesen 600 vonat közlekedett.
A Volán társaságok közül a Budapesti, a Bakony, a Somló, a Tisza, és a Balaton Volán elfogadja az érvényes vonatbérleteket. Az Agria, a Mátra, a Vértes és a Hajdú Volán meghatározott viszonylatok között fogadja el azokat, amelyekről a MÁV START honlapján tájékozódhatnak az utasok.
A munkabeszüntetést hirdető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szerint nincs kifulladóban a sztrájk, sőt a támogatottsága erősödik, a tagok egyre eltökéltebbek. - fogalmazott a VDSZSZ ügyeletese kedden reggel az MTI-nek.
Oroszi Rudolf, a VDSZSZ ügyeletese úgy nyilatkozott az MTI-nek, hogy nem lát sok esélyt arra, hogy a felek a még elégséges szolgáltatásról meg tudnak egyezni kedden. A szakszervezeti képviselő szerint a megállapodás hiányát az okozza, hogy a munkáltató nem hajlik a kompromisszumra. Példaként említette, hogy több javaslatot is tettek a MÁV-nak a még elégséges szolgáltatásra.
Javaslataik között szerepelt kétórás "időablakok" megnyitása a nap folyamán, amikor korlátlan számú vonat közlekedhetett volna, illetve az, hogy vonalanként reggel és este 2-2 vonatot indítanának, a MÁV azonban szavai szerint "erőből tárgyal", nem enged saját javaslatából, ami a vonatok 50 százalékának közlekedését jelenti. Ez a szakszervezet számára elfogadhatatlan.
Oroszi Rudolf szerint a hétfőihez hasonlóan kedden is csak néhány vonat indul majd el, de mint mondta, ezek többsége is elakadhat útközben.
Az egyeztetések az MTI információi szerint kedden délelőtt 11 órakor folytatódnak a MÁV Zrt. és a VDSZSZ megbízottai között. A MÁV-START és a VDSZSZ tárgyaló delegációi a hírek szerint szerdán ülnek ismét tárgyalóasztalhoz.
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter politikai zavarkeltésnek nevezte a VDSZSZ által meghirdetett sztrájkot. A miniszter szerint a munkabeszüntetés a Fidesz által kezdeményezett márciusi népszavazásig elhúzódhat.
A szaktárca irányítója szerint 30 milliárd forintba kerülne a VDSZSZ követeléseinek teljesítése. Cáfolta, hogy Kóka János még gazdasági és közlekedési miniszterként ígéretet tett volna a szakszervezetnek, miszerint minden vasutasnak részesedés jár a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. Úgy fogalmazott, hogy ebben a kérdésben Gaskó István, a VDSZSZ elnöke "szándékosan téved".
Gaskó István szerint Kákosy Csaba nem mond igazat. Hozzátette: a Cargo privatizációjánál azokat a lépéseket követték, amelyekről Kóka Jánossal minden vasutas számára megállapodtak.
A szakszervezeti vezető hangsúlyozta: a VDSZSZ sokáig tudja folytatni a sztrájkot, "az emberek által összegyűjtött fillérekből" a sztrájksegélyt is ki tudja fizetni.
Forrás: MTI