2024. május 2. - Zsigmond
A drum and bass szcénáról szóló sorozatunk legújabb fejezetében Zoommal, azaz Felker Zoltánnal beszélgettünk, aki már 1996-ban rákatttant erre a világra és most úgy látja, kicsit szétszóródott a dnb buliszervezés.
2012. március 19. hétfő 15:40 - HírExtra
Hogyan kerültél a dnbnoise csapatába?

Rol& segítségével. Az egyik fellépése alakalmával egyeztetett a fiúkkal, akik nem sokkal később meg is kerestek levélben.

Nagyon pozitív volt a levélváltás, nyitottan álltak hozzám. Megbeszéltünk egy találkozót, ahol felajánlottak egy vendégszereplést is.

A fellépés remek volt. Beszélgettünk is sokat, ismerkedtünk, élményeket osztottunk meg.
Megtudtam, hogy Locknak kéthetente van műsora, a Zion Train: itt tökéletesen össze lehet fonni a különböző zenei szálakat.

Milyen velük dolgozni?

Ha röviden szeretnem jellemezni: nagyon jó. A lényeg a nyitottságon alapszik. Bárkit említek a csapatban mindenkinek megvan a másiktól eltérő múltja, kora és a zenei szelekciója. Mindenki beleviszi a saját értékét és érzéseit. Elektronikus zenei szinten nagyon fontos, hogy ki mit talál meg, és azt miképpen teszi. A fiúk tudják és ettől teszik még színesebbé… és a vendégek is mindig a legjobbat adjak.

Viszonylag régi motoros vagy. Mivel kezdted és most mi a kedvenced?

Visszatekintve a legkorábbi emlékeimbe, első tört zenei élményem egy Journeys by DJ kiadás volt 96-ból. Igazából egy remek hangvételű és impozáns zenei összeállítás Justin Robertson mix világából. Természetesen ezek után tovább haladtam a beat-ekben. Mind a média, mind a lemezboltok és persze az internetes fórumok is segítettek az építkezésben.

Az igazi elhatározás a 98-as Ed Rush buli után következett be, amikor a döntés erősen a lemezek irányába csalogatott. Ekkor álltam neki gyűjteni is. Ez az időszak meghozta a gyümölcsét, és a mai napig hat az egyéniségemre és belső érzéseimre – zenei szinten.



Elsődlegesen említenem Jim Bakert es Phil Aslettet, alias Source Direct. Munkásságuk és megjelenéseik leginkább a klasszikus időre tehetők. Zenéikben ott van a kifinomultság, a minimalizmus, és mind az, ami az akkori drum and basst és jungle-t ötvözte.

Hasonló egyéniség, Rupert Parkes alias Photek.

Természetesen leginkább a klasszikus megjelenések azok amiket, ha lehet, játszom és hallgatom. A sort zárnám Dev Pandya alias Paradox-szal, aki nem csak a régi idők hangzásával, de a 2012-es mágikus analog dob mintáival a dobhártya birodalmába hatol egészen a mélységekig.

Zenei világom sokrétű, ám az említettek napi szinten legalább egyszer megszólalnak nálam.

Mit jelent számodra a drum and bass és a dj-skedés?

Nem csak egy zenei műfaj, hanem egy érzés is. Aki kellőképpen megfigyeli az alakulását és veszi a fáradtságot a gyökerekhez való visszanyúlásig, nagyon sok élményben lehet része.
Ez a műfaj, akármelyik irányba indulok is a mai napig okoz meglepetéseket. Lehet, hogy ezzel nem is mindig vagyok megelégedve, ám a régi felhozatalból nagyon sok olyan zenei élmény tárul elém, ami mindig egy újabb dózist ad.

A dj-kedés egy másik világ, ami szórakozást és új szint visz a zenékbe. Mindig is a vinyl vonzásában voltam és vagyok. Szeretem megosztani ezt a közönséggel, és figyelni a reakciókat.... Érdeklődő, tanuló, vagy épp befogadó. Gyere, figyelj a többi magától jön...

Hogyan látod ennek a stílusnak a jövőjét? Milyen irányba tart?

Most elértük azt, hogy ezen irányzaton belül nagyon sok szálon lehet lépegetni: mindenki megtalálhatja a szívéhez legközelebb eső részt, legyen az liquid, neuro, kiemelve a klasszikus gyökereket is. Úgy gondolom az irány adott és észleli a közönség igényeit is: mindig meglesz benne az új befogadása. Lényeg, hogy folyamatosan keressük a dob és basszus pillanatait, amit a sajátunknak érzünk, és egyben figyelemmel kísérjük a megjelenéseket.

Mondják, hogy Magyarország a világ dnb elitjébe tartozik. Szerinted ha így van, akkor miért van így?

Úgy gondolom az elmúlt időszak alatt nagyon sokat tettek az asztalra a magyar producerek és csapatok. Ami erősen észrevehető, hogy mostanra nem csak a megjelenések, de a meghívások száma is hatalmasat változott. Ha régi neveket említeném, Pete, Anorganik vagy a legendás Random Soundz megjelenések, a music 4 ever kiadón. Már abban az időben hatalmas lépéseket tettünk az elit felé.

Ha az új zenéket figyeljük Chris SU, Jade, Mindscape és Tactile csapat ezt a lépést nem csak megtartotta, de olyan nevek figyelnek minket folyamatosan, akikről álmodoztunk, hogy egyszer viszont látjuk őket magyar földön egy mix erejéig. Remélem, sok sok kézzel fogható megjelenés szövi be lemezgyűjteményeinket.

A magyar dnb szcéna tele van szervezőcsapatokkal. Milyen köztük a viszony? Hogyan lehet megélni egy ilyen szűk piacon? Stern szerint romlik a bulik színvonala, pedig ha sok a szervező a verseny épp a színvonalat emelhetné…

Jelenleg szétszórtságot érzek. Ami nagyon fontos a megjelenések mellett ennek átadása is. A partiszervező irány mutató és oktató jelleggel bír. Nagyon fontos szerintem az összetartás és a cél, hogy nem csak egyre nagyobb közönséget, de egyre több lemezlovas, live act megszólaljon.

  A piac nyitott, de fontos, hogy a partiszervezés ilyen szintű legyen. Lehessen építeni a drum and bass, jungle gyökerekre is, akár fiatalnak akár öreg gyűjtőnek adjuk át a pultot. A nemzetközi partiszervezésben is lehet érezni, hogy minél több embert mozgatnak meg előadóként is, annál színvonalasabbak az éjszakák. Fontos ennek a kiépítése. Például rádiós szinten a dnbnoise csapat is igyekszik, hogy mindenki helyet kapjon náluk.

Biztos volt a fellépéseid alkalmával valami meglepő történet…

2003 környéken egy meghívás útján kerültünk akkori műsorvezető partneremmel Székesfehérvárra, ahol egy remek este után érkezett a meglepetés. A parti plakát limitált példányával egy vendég odalibbenve nyújtogatja felénk, hogy írjuk alá.

Akkor abban a pillanatban ez számomra fura és különleges is volt, de ami még szebb, hogy öten 100 kilométert jöttek Fehérvárra, hogy hallgassanak minket. Ami igazan különleges, hogy rádió nem volt fogható arra, amint kiderült minden péntek este a műsor napján képesek voltak a kocsiba beugrani, antennát állítgatni csak hogy este 10-től reggel 6-ig hallhassák az élő mixet. Kellemes emlék...ez is mutatja milyen érzéseket kelt a műfaj az emberekben...

Mikor lehet téged hallani és hol?

Természetesen a dnbnoise keretein belül láthattok, hallhatok engem, illetve vendégeinket is, ezzel próbálva színesebbé tenni a műsort. Szóval kéthetente Zion Train adásában Lock úr társaságában.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Kultúra témában
Szeret színdarabokat látogatni?
Rajongok a színházért!
Amennyiben időm és pénztárcám engedi, igazán örömmel teszem!
Évente egyszer-egyszer megesik
Évek óta nem voltam színházban, de szeretnék eljutni
Évek óta nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
Soha nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását