2021. április 11. - Leó, Szaniszló

Telekocsi – kis magyar spórolás

Sokak talán már látják is maguk előtt Oszkárt, egy idősödő, pocakos taxisofőr képében, aki előzékenyen tessékeli a 10 éves Skodába az utast. De nem, ez az Oszkár ugyanis nem egy élő személy, hanem egy ingyenesen használható autós-utas közvetítő oldal, az
2008. július 7. hétfő 11:59 - Gedei Szilárd
Lényege a következő: képzeljük el, hogy valaki nem akar sem vonatozni, sem pedig volánozni két adott város között. A másik fél pedig autóval, egyedül indul útra – mondjuk ugyanazon két város között. Na, akkor jön a képbe Oszkár, azaz a honlap, ahol az utas és a sofőr egymásra találhat. Megbeszélhetik, hogy mennyi is az annyi, azaz mennyibe kerül a fuvar (általában nem horribilis összegekről van szó), és minden egyéb részletet. A történet vége pedig általában tipikus happy end: az utas elér a céljához, az autós meg jól kihasználja a kocsijában rejlő lehetőségeket és minimalizálja a kiadásait.

Nyugat-Európában már nem számít újdonságnak az utasközvetítés. Németországban és Ausztriában pedig egyenesen zabálják az emberek – ott mondjuk már komoly üzleti lehetőség is – több tízezer felhasználóval. Persze arrafelé nyitottabbak is a költség- és környezetkímélő megoldásokra. A telekocsi rendszer tehát csak nekünk, magyaroknak újdonság, legalábbis az volt tavaly őszig.



Oszkár és a koszos vonatok

Oszkár a számok tükrében
2800 regisztrált felhasználó
Legalább 1200 utazás a rendszeren keresztül
Meghirdetett helyek száma: 14 ezer fölött
Akkor született meg ugyanis az ötlet – Szombathelyen lakó, a Budapesti Műszaki Egyetemen tanuló diákok fejében –, mikor a diákkedvezményeket megkurtították és drágább lett ugyanaz az út ugyanazon a koszos vonaton. De, hogy legyen valami hivatalos kerete, egy tudományos diákköri konferencia pályázata alatt kezdték fejleszteni a rendszert, november elején pedig már üzembe is állították. Ami ezután jött: meglepően nagy érdeklődés, és egyre több oszkáros utazó.

„Folyamatosan fejlesztjük az oldalt, szoros kapcsolatban vagyunk a felhasználókkal, és minden építő jellegű véleményre kíváncsiak vagyunk” – mondta Prácser Attila, az oldal társüzemeltetője a Hírextrának. „Tudjuk, hogy rejlik még benne potenciál, például mobil eszközökre is szeretnénk elérhetővé tenni.” Egyébként a többes szám Prácser mellett Gyürüs Mátét takarja, ők ketten ugyanis a telekocsizás magyarországi helytartói – ráadásul mindezt teljesen ingyen teszik, nem kérnek pénzt; igaz, nyereségre sem számítanak.

„Az elővárosokból Budapestre ingázók és a nagyobb utakat keresők is látogatják az oldalt. Mindennapos például egy Zalaegerszeg-Debrecen közötti autózás, sőt előfordulnak nemzetközi utak is.

Ráadásul nagy figyelmet fordítunk a személyes adatokra is: senki nem juthat illetéktelenül adatokhoz, csak azokhoz, amelyek szükségesek a közös út szervezésében. De ez is nagyban függ a bizalomtól: ma már fényképes statisztikákkal lehet kiválasztani a leendő partnert. Incidens egyébként még soha nem történt, egyik utasunkkal vagy utaztatónkkal sem.”

„Ha csak az ország negyede így gondolkodna, nem lenne dugó az autópályán”

Egész jól hangzik ez így elméletben, de vajon tud ez a rendszer gördülékenyen működni a valóságban is? Milik Mónika – aki már az oldal kezdete óta "törzsoszkárosnak" mondható – osztotta meg velünk tapasztalatait.

„Nemrég vettem egy autót, de mivel fizetni kellett a részleteket, úgy döntöttem, meghirdetem a „társbérletet”, és elkezdtem ezt használni. Jóval költséghatékonyabb, mint mondjuk vonatozni, vagy buszozni, nagyjából diákjegy áráért utaznak velem az emberek, és persze nekem is negyed annyiba kerül a hazaút. Ami pedig nagyon fontos, hogy nem szennyezzük annyira a környezetet. Ha legalább az ország egynegyede így gondolkodna, nem lenne akkora dugó az autópályákon.

Több mint 200 fő utazott velem tavaly október óta, és senki sem panaszkodott. Kicsi a világ…
De ez még csak a kezdet, van hova fejlődnie az oldalnak, bőven kell fejleszteni, mert Magyarországon sokan vándorolnak a jó munkahely után, naponta ingáznak akár. Ausztriában és Németországban sokan, ha utazni akarnak először az ilyen szolgáltatásokat nézik meg, van-e valaki, aki azon az útvonalon közlekedik, amelyiken ő akar. Ott már kultúrája van a telekocsi rendszereknek, egyre komolyabb ellenfelévé válik a tömegközlekedésnek.”

„Fejlődésre kényszeríti a tömegközlekedési vállalatokat”

Ez az a pont, ahol igazából felerősödik a telekocsi magyarországi létjogosultsága. Ugyan a taxitársaságoknak aligha lesz ellenfele az Oszkár, hiszen a kényelem nagy úr, a mai tömegközlekedési viszonyokat ismerve azonban a MÁV és a Volán akár meg is érezheti egy komoly telekocsi rendszer működését – ez pedig talán jobb szolgáltatásra kényszerítené őket.

„Nem hiszem, hogy komoly elszívó ereje lenne a tömegközlekedéssel szemben – mondta Prácser – de ha ez készteti fejlődésre a vállalatokat, már megérte” – tette hozzá mosolyogva Oszkár „édesapja”.

Még csak nyolc hónapos, de így is sokak kedvencévé vált az oldal. Ha sikerül megismertetni az országgal, akár üzleti sikertörténet is válhat Oszkárból, mire betölti a második életévét. Addig is több ezer embert juttathat el céljához .

Azaz még nincs tele a kocsi...
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását