2024. április 27. - Zita

Az utóbbi évek művészetének egyik legérdekesebb jelensége

A lipcsei iskola egyre inkább ismerősen csengő fogalom a képzőművészet iránt érdeklődők körében, egyre többen hallottak már hatásáról, művészekről, akiket a lipcsei iskola inspirált, de keveseknek volt alkalma látni az eredeti munkákat, és azt is kevesen
2008. március 26. szerda 14:05 - Hírextra

Az utóbbi 8-10 év művészeti és műkereskedelmi szempontból egyik legérdekesebb jelensége a Lipcsében kibontakozó festészeti boom. A ma „Új Lipcsei Iskolának” nevezett festészeti iskola különböző művészeti és társadalmi jelenségek különleges konstellációjának köszönheti megszületését. A vasfüggöny lebomlását és a német egyesülést követő években számos fiatal képzőművész érkezett Nyugatról a lipcsei Grafikai és Könyvművészeti Főiskolára, akiknek működése, szelleme megtermékenyítette és egyben felülírta a művészeti iskola elavult, akadémikus stílusát és az erős, főként realista festészeti tradíciót. A hagyomány átírásából Lipcsében kialakuló közös stiláris és szemléleti jellemzők a 90-es években meghatározták a festészeti gondolkodást Németországban, de a jelenség hamar keresett művészeti termékké vált világszerte is.

Neo Rauch, Martin Kobe, Matthias Weischer, David Schnell és mások napjainkban a világ kiállítótermeinek sztárfigurái, a műkereskedelmi rekordeladások szereplői. Lipcse minta és tanulmányozandó jelenség nem csak művészeti kvalitásait tekintve, hanem a művészet menedzselése tekintetében is.

A műcsarnoki kiállítás a főként festészeti, de az évek során új médiumokkal bővült kortárs lipcsei képzőművészeti színtér megismertetésére vállalkozik 15 művész mintegy 80 munkájának bemutatásával. A megjelenítési módok egymástól eltérők lehetnek: a minimalista, absztrakcióba hajló előképek ugyanúgy élnek az új lipcsei festészetben, mint a realista-szürrealista, hipervalóságot szimuláló, történelmi tapasztalatokat magába integráló szemlélet és vizualitás.

A nagyszabású tárlat mégsem szándékozik keresztmetszetet adni, még csak nem is egy válogatást kívánunk bemutatni Budapesten, hanem témájában vagy médiumában izgalmas munkákból rendeztünk bemutatót, amely az alkotói életműveken túl fontos jelenségekre, lehetséges rendezőelvekre fókuszál.

A kiállításon Lipcse mint kultúrváros és mint élettér is megjelenik. Ezt segíti az információs terem gigantikus falfestménye, amely egyfajta kulturális GPS-ként enged betekintést a kortárs lipcsei színtér kultikus helyeinek, a művészet helyszíneinek világába (az 1000% alkotócsoport munkája), valamint a kapcsolatok gráfjának vizuális megjelenítése (Albert Ádám képzőművész munkája), melyből megtudhatjuk, ki kit tanított, mikor, milyen összefüggések vannak az egyes művészek és generációk között.

A Lipcse-jelenség kiállítás elsődleges célja, hogy megismertesse a magyar és kelet-közép-európai közönséget a lipcsei művészeti szcéna festészeti, fotós és más/újabb médiumaiban az elmúlt mintegy másfél évtizedben létrejött alkotásaival, az ún. „lipcsei iskola” heterogén, jellegében sajátosan lokális, mégis egyetemes jelentőségű munkáival, szellemiségével. Reméljük, a kiállítás választ adhat arra, miért/hogyan válhatott egy városhoz kötődő kulturális-művészeti történés művészettörténeti fogalommá.

A kiállításhoz kísérőrendezvények (előadás, filmprogram, múzeumkommunikációs foglalkozások) társulnak a budapesti Goethe Intézettel, a Videospace Budapesttel, a BBS Fórummal és a Magyar Képzőművészeti Egyetemmel együttműködésében.

A klosterneuburgi Essl Gyűjtemény, a lipcsei Galerie Kleindienst, a Dogenhaus Galerie, a Galerie Eigen + Art és a Galerie Klemm's Berlin, valamint Christian Ehrentraut Berlin közreműködésével megvalósuló kiállítás a közgyűjteményekben és magángyűjtőknél található munkák szerepeltetésével az eddigi legszélesebb körű, reprezentatív bemutató.

A kiállításon mobiltelefonos audio-guide rendszer kerül kiépítésre a T-Mobile támogatásával, amelyben a 06 30 3030 260-as mobilszám hívásával menürendszerben (IVR) lépkedve kaphat információt a látogató az egyes művekről, a kiállítási egységekről. A bluetooth-os készülékkel rendelkező látogatók információs csomagot fogadhatnak, amelyben a kiállítás helyszínén díjmentesen letölthetnek készülékükre valamennyi kiállítótól egy-egy művet – képpel és szöveggel –, illetve egy videómunkát (Tilo Baumgärtel: Megafon, 3 min 15 sec). A 06 30 3030 260-as számot bárki hívhatja a tarifacsomagjának megfelelő 06 30-as mobilszám hívásának díjáért.

Kiállító művészek:
Tilo Baumgärtel, Viktoria Binschtok, Henriette Grahnert, Matthias Hoch, Katharina Immekus, Martin Kobe, Oliver Kossack, Ulf Puder, Neo Rauch, Ricarda Roggan, Christoph Ruckhäberle, David Schnell, Annette Schröter, Tilo Schulz, Matthias Weischer

Megnyitó: 2008. március 27., csütörtök, 19 óra
A kiállítást megnyitja: Albert Ádám, képzőművész és Dr. Gabriele Gauler, a Goethe-Institut Budapest igazgatója

Forrás: mucsarnok.hu
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Kultúra témában
Szeret színdarabokat látogatni?
Rajongok a színházért!
Amennyiben időm és pénztárcám engedi, igazán örömmel teszem!
Évente egyszer-egyszer megesik
Évek óta nem voltam színházban, de szeretnék eljutni
Évek óta nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
Soha nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását