Távhőrendelete után a behajtási rendelet
				A közigazgatási hivatal szerint jogszerűen nem szedhet behajtási díjat a fővárosi önkormányzat, arra viszont van jogi lehetősége, hogy parkolási díjat szedjen, s hogy korlátozza vagy tiltsa bizonyos területeken a járművek behajtását - ezt Forgács Imre, a 
									
						
			2008. április 11. péntek 11:46 - Hírextra
			
			
			
			
			
			
		 
		
				A döntésről, amelyről a Népszabadság pénteki száma is hírt adott, a hivatalvezető elmondta,  az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a közúti közlekedésről szóló törvénynek megfelelően csak autópályákon lehet úthasználati díjat szedni, s azt is csak miniszteri rendelet alapján - tette hozzá.
    Forgács Imre kifejtette, hogy az önkormányzatok korlátozott felhatalmazással rendelkeznek ez ügyben, csakúgy, mint a helyi adók esetében. A kivethető adók körét és felső határát is törvény szabályozza - jegyezte meg.
    A hivatalvezető úgy véli, hogy a környezetvédelem vagy a levegőszennyezettség mértékének csökkentése, amire a fővárosi önkormányzat hivatkozott e rendeletének megalkotásakor, valóban fontos kérdés, de egy szabályozásnak jogszerűnek kell lennie.
    Emlékeztetett arra, hogy nemrég a távhőszolgáltatással kapcsolatban is törvénysértő rendeletalkotást állapított meg a fővárosi önkormányzatnál. Mivel a Fővárosi Közgyűlés nem fogadta el a közigazgatási hivatal álláspontját, ezért a hivatal az Alkotmánybírósághoz fordult ennek a fővárosi rendeletnek a megsemmisítéséért - jegyezte meg.
    Forgács Imre leszögezte, hogy a közigazgatási hivatal által jogsértőnek talált önkormányzati rendeletek mindaddig érvényben vannak, míg azokat jelzésére vissza nem vonja az adott önkormányzat, vagy meg nem semmisíti azokat az Alkotmánybíróság.
    A hivatalvezető nem kívánt előzetes véleményt nyilvánítani arról, hogy mit lép abban az esetben, ha a Fővárosi Közgyűlés elutasítja ezt a törvényességi észrevételét is.
    Az MTI jogi szakértőktől úgy értesült, hogy egy korábbi hasonló jellegű alkotmánybírósági határozat gyakorlatilag precedenst jelenthet arra, hogy egy újabb ilyen törvénysértő szabályozást is megsemmisít a taláros testület. A jogi szakértők elmondták azt is, ha a közigazgatási hivatal nem lépett volna ennek a fővárosi rendeletnek a megsemmisítése érdekében, akkor várhatóan a Fővárosi Főügyészség indította volna el ezt a folyamatot számos civil szervezet tiltakozása nyomán.
    Haszonicsné Ádám Mária, a főpolgármesteri hivatal aljegyzője az MTI-nek elmondta, hogy csütörtökön este kapták meg e-mailben a közigazgatási hivatal törvényességi észrevételét.
 Közölte, hogy a hivatal jogi és közlekedési ügyosztályának, valamint a közgyűlés jogi bizottságának a véleményezése után, várhatóan május végén kerülhet a Fővárosi Közgyűlés elé a közigazgatási hivatal törvényességi észrevétele.
    Az MTI városházi információi szerint korábbi években a hasonló helyzetek elkerülésére kialakult egy olyan működési gyakorlat, hogy a rendeletek alkotása előtt az önkormányzat kérésére jogi véleményt nyilvánított a közigazgatási hivatal. Ezáltal törvényességi észrevételekre a későbbiekben nem volt szükség.
    A 2006-os önkormányzati választások óta ez az egyeztetési folyamat megszűnt, így az új városvezetők csak utólag szembesülnek azzal, ha az általuk szorgalmazott szabályozás nem állja ki a törvényesség próbáját.
							
Forrás: MTI