Felvették a munkát, de hétfőtől újra leállnak
						Felvette péntek reggel a munkát a Bamco konzorcium, amely azonban bejelentette, hogy hétfőtől leáll valamennyi helyszínén a munkálatokkal - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság az MTI-vel.
					
					
													
						
			2008. szeptember 26. péntek 13:25 - Hírextra
			
			
			
			
			
			
		 
		
				A nap folyamán tartott tárgyalásokon sem sikerült a döntőbizottságot is megjárt ügyet békés úton rendezni, "ezért a DBR fontolgatja, hogy választott bírósághoz fordul"; véleménye szerint "akár szerződésszegésnek is minősülhet", hogy a Bamco nem jogi úton kívánja rendezni a vitát, hanem "önkényesen le akarja állítani a szerződésben vállalt munkáit" -  írta közleményében a társaság.
    A DBR Metró Projekt Igazgatóság egyúttal hangoztatta, még mindig van lehetőség a vita békés rendezésére.
    "A nagyberuházásokban általános, hogy a kivitelezők folyamatosan többletköltség-követeléseket nyújtanak be, azt a mérnökcég megvizsgálja, az építtető mérlegel, a jogos követeléseket elfogadja, az indokolatlanokat pedig elutasítja" - mutattak rá, jelezve: a vitás kérdések eldöntésének útja a döntőbizottság.
    A DBR ahogy eddig, a jövőben is kifizet minden jogos, a kivitelezőnek fel nem róható többletmunkát, de a jogosulatlan követeléseket még ultimátumok hatására sem fogja teljesíteni - ismételte meg előző napi közlését a metró projekt igazgatóság. Mint írták, további három többletmunka-követelés jogosságát ismerte el a társaság, ám ezek összege továbbra is vitatott.
Ajánlatukat megtették, de a konzorciumtól a pénteki határidőig nem érkezett válasz - tették hozzá.
    Hangsúlyozták: a DBR Metró Projekt Igazgatóság csak olyan követeléseket fogadhat be, amelyek mögött valós teljesítés van és a megfelelő dokumentáció jogszerűséget eredményez, hiszen ellenkező esetben az állam, a Fővárosi Önkormányzat, illetve közvetve az adófizetők érdeke sérül.
    Csütörtökön jelentette be a DBR Metró Projekt Igazgatóság szóvivője, Pető Szabolcs, hogy nem fizeti ki a jogosulatlan követeléseket, nmég fenyegetőzések hatására sem. A Bamco többletként összesen 150 millió eurót követel az építtetőtől, miközben az egész beruházás 170 millió euró.    
    A Világgazdaság csütörtökön számolt be arról, hogy a 4-es metró egyik meghatározó kivitelezője, a Bamco a nap folyamán dönt arról, másnap időlegesen leáll-e a munkálatokkal.
    Ez a cég fúrja az alagutakat és építi az Etele, valamint a Szent Gellért téri állomást. A konzorcium csütörtökig adott határidőt a DBR Metró Projekt Igazgatóságnak arra, hogy fizesse ki a többmilliárdos tartozását.
    A cégnek tőle független okokból a szerződésben vállaltakon felüli munkákat is el kellett végeznie, így jelentős többletköltsége keletkezett, amelyet a vitás kérdések megoldására létrehozott független döntőbizottság is megítélt. A tartozást - írta a naplap - a DBR vitatja, ezért nem utalta át mindeddig a cégnek a megítélt összegeket.
    A DBR Metró Projekt Igazgatóság szóvivője, Pető Szabolcs az MTI-nek elmondta: a Bamco levélben kereste meg az igazgatóságot, miszerint átmenetileg felfüggeszti az általa végzett munkálatokat, amíg a beruházóhoz benyújtott többletköltség-követelései nem teljesülnek.
     A Bamco eddig mintegy 150 többletköltség-követelést nyújtott be, míg az összes többi, csaknem 20 kivitelező együttesen is csak ennek töredékét. A beruházó megvizsgálta ezeket a követeléseket, melyekből mintegy 25 bizonyult jogos igénynek, összesen 6,4 millió euró értékben, ennek a kifizetése folyamatban van, a többi vagy feldolgozás alatt áll, vagy teljesen irreális igényt fogalmaz meg - közölte a szóvivő.
    Pető Szabolcs hangsúlyozta: cége csak olyan követelésekkel foglalkozhat, amelyek mögött valós teljesítés van, illetve jogszerű és megfelelő dokumentáció van mögötte.
    Klados Gusztáv, a DBR operatív projektmenedzsere csütörtökön elmondta: amennyiben a Bamco nem folytatja a Szent Gellért téri állomás építését, az kihathat az egész metróberuházásra, viszont a két fúrópajzs leállítása nem okoz ilyen problémát, vagyis a határidőket nem módosítja egyelőre.
							
Forrás: MTI