2024. április 24. - György
Küldő neve: Címzett neve:
Küldő e-mail: Címzett e-mail:
Üzenet (opcionális):

Mikor lesz már végre metrónk?

A négyes metró befejezésének határideje újra csúszik, ezúttal egy fél évet, így az első szakasz várhatóan 2011 nyarára lesz kész. Wintermantel Zsolt, a városüzemeltetési bizottság alelnöke szerint „Demszky Gábor csak beszélni szeret a metróról, mert
2007. október 25. csütörtök 17:42 - Mohai Szilvia
Külföldön - például Bécsben, de jó pár másik várost fel lehetne sorolni - járva a magyar ember elámul: ennyi metró, és behálózzák szinte az egész várost! Kizárólag a jobb közlekedés miatt valószínűleg senki sem szeretne külföldre költözni; ezért továbbra is sóvárogva várjuk azt a pillanatot, amikor már nem csak a sárga, kék és piros metró áll majd rendelkezésünkre, ha el szeretnénk jutni valahová. Megfogalmazódik a kérdés, hogy a négyes vajon milyen színt kap majd; de természetesen nem ez a legnagyobb probléma, hanem az állandó csúszás. Ennek okairól Wintermantel Zsoltot, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának Fideszes alelnökét kérdeztük.



Miért csúszik a metróépítés határideje?

Lakos Imre (SZDSZ) véleménye a metró-ügyről
Elképesztő, hogy újságcikkekből értesülnek döntésre jogosult fővárosi képviselők a 4-es metró építésével összefüggő dolgokról, arról, hogy újabb fél évvel 2011 nyárára módosulna az első szakasz befejezési határideje - jelentette ki Lakos Imre, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságnak elnöke, a metróprojekt felügyelő bizottságának tagja az MTI-nek szerdán. Nem jó dolog az, hogy naponta izgalommal kell kinyitnia az újságokat, hogy aznap vajon milyen új információkat tud meg az ország egyik legnagyobb, 500 milliárd forintos beruházásával kapcsolatban - mondta.
A szabaddemokrata politikus közölte: Demszky Gábor joggal várja el, hogy a koalíciós fővárosi képviselők maximálisan támogassák a metró építését. Hozzátette: az, hogy a metróépítésnek "mennie kell, jól meg kell csinálnunk ezt a beruházást". Ebben a helyzetben ez az ügy, a metróépítés "nem lehet Demszky Gábor magánügye". Ezt nem "helyszíni művezetéssel kell levezényelni", illetve azoknak a képviselőknek, akiknek a felelősségben osztozniuk kell, azoknak hiteles és teljes körű információkkal kell rendelkezniük ahhoz, hogy maximálisan támogatni tudják a metróépítést - szögezte el. (Forrás: MTI)
A mai tájékoztatón, amit a főpolgármester-helyettes úr jegyzett - bár a főpolgármester úr tartott volna sajtótájékoztatót - arról volt szó, hogy kicsit több mint tizenhét milliárd forintnyi műszaki tartalommal kevesebbel kíván pályázni a főváros az Európai Unióhoz, mindezt tizenkétmilliárddal többért egy rendkívüli kockázati tartalék keret beépítéséről szóló pályázatba, és fél évvel szeretnék kitolni a megvalósítás határidejét. Ennek oka az, hogy különböző szakértői vélemények rendkívül kockázatosnak értékelik a véghatáridő betartását, ami magyarra lefordítva azt jelenti, hogy igen, csúszásban van az építkezés.

Mik a konkrét okok?

Három oka lehet. Az egyik, ami minden egyes ilyen nagy volumenű beruházásnál előfordulhat, hogy előre nem látható műszaki akadályok keletkeznek. Úgy gondolom magától értetődő, hogy ebben felelőssége tényleg csak annak lehet, aki tudott ezekről a kockázatokról, és nem szólt előre. A másik ok, hogy az előkészítettség valóban nem áll a helyzet magaslatán. Két héttel ezelőtt volt a Fővárosi Közgyűlés előtt a metróbiztosi jelentés - ami a mi kezdeményezésünkre negyedévenként kerül be a közgyűlés elé -, és ez még egy árva félmondattal, de még csak egy betűvel sem jelezte ezeket a problémákat, amelyekről a mai tájékoztatón szó esett. Véleményem szerint az előkészítettség eléggé hiányos, ha két hét alatt ilyen horderejű és ilyen fontos információk bukkannak elő. A harmadik ok  - az előre nem látható akadályokon és az előkészítettséggel kapcsolatos gondokon kívül -, hogy a főváros vezetése sem áll a helyzet magaslatán abban, hogy megnyerjék maguknak legalább a saját koalíciós képviselőik támogatását ehhez a projekthez. Ezen a közgyűlési vitán Lakos Imre elég komolyan rosszallásának adott hangot, hogy az újságból kell ezekről a dolgokról tájékozódnia. Ami a legfontosabb, hogy tizenhétmilliárddal kevesebb a beruházás, tizenkétmilliárddal többért, féléves csúszással - erről szólt a mai nap. Az előzetes tájékoztatások szerint a jövő hónapi rendes közgyűlésen kerülne a közgyűlés elé a négyes metró végleges támogatási kérelme, ezt a közgyűlésnek jóvá kell hagynia. Személy szerint én kezdeményeztem a közgyűlésnél, hogy ezen tájékoztató kapcsán két határozati javaslatot fogadjunk el. Egyrészt azt kértem, hogy az előbb említett kérelemmel egyidőben a főpolgármester úr adjon tájékoztatást arról, hogy a projektből most kikerülő tizenhétmilliárdnyi fejlesztés - mint például a különböző oldalirányú mozgólépcsők, felszíni rendezések, egyes közműkiváltások és a többi dolog - mikorra fognak elkészülni, és milyen forrásból lesz erre pénz, hogyha erre nem pályázunk az Uniónál. A másik javaslatom az volt, hogy november 15-ig valamennyi képviselő kapja meg ezt a végleges támogatási kérelmet, hogy érdemben át tudjuk vizsgálni, és meg tudjuk nézni, hogy ezek a számítások, ezek a pályázati paraméterek hogyan és miként tarthatóak, illetve hogyan befolyásolják a főváros működését. Sajnálatos módon mind a két javaslatomat elutasította az MSZP-SZDSZ-es többség annak ellenére, hogy Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes úr azt mondta, hogy nincs takargatnivalójuk, és mindent a legnagyobb nyilvánosság előtt és az átláthatóság jegyében kívánnak tenni. Ennek ellenére ezeket a javaslatokat mondhatni indoklás nélkül lesöpörték.



A csúszás okai most keletkeztek, vagy korábbi, a metró tervezésének elején elkövetett hibák ütköznek ma ki?

Ha abból indulunk ki, hogy 1998-ban a főpolgármester úr azzal kürtölte tele a sajtót, és csinálta végig a négyéves propagandakampányát, hogy a csúnya Orbán-kormány megállította a metró építését. Ha azt nézzük, hogy 1998 és 2007 között kilenc év telt el, és ez az idő nem volt elegendő arra, hogy megfelelően előkészítsék, tehát megfelelő tervdokumentációval és engedélyekkel rendelkezzen a metróberuházás, akkor úgy gondolom, hogy már mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy Demszky Gábor csak beszélni szeret a metróról, mert építeni nem tudja.

A 2011 nyarán történő átadás valóban reális időpont, vagy még ez is későbbre tolódhat?

A minap azt nyilatkoztam, hogy talán az euró bevezetésével egyidőben lesz kész a négyes metró. Ha meg tudja mondani, mikor lesz euró, meg tudja mondani, mikor lesz metró.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását