Az intézkedés célja az adminisztráció csökkentése: a jövő évtől a foglalkoztatóknak már nem kell vezetniük a „Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról” nevű papír dokumentumot. Ehelyett egy új, elektronikus felületen válik elérhetővé az e-TB kiskönyv, amelyből lekérdezhetők a biztosítási jogviszonyokra, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra és a baleseti táppénzre vonatkozó adatok a társadalombiztosítási kifizetőhelyek számára – derül ki a Magyar Államkincstár közléséből, amelyet a Pénzcentrum ismertetett. A változás magyar munkavállalók tömegeit érinti.
Így zajlik a papír alapú TB kiskönyv kivezetése
A foglalkoztatóknak vissza kell juttatniuk a papír alapú TB kiskönyvet a biztosítottak részére, mégpedig hitelt érdemlő módon igazolva az átadást. Ez történhet tértivevényes postai küldeményként, vagy személyes átadáskor az átvételt igazoló aláírással. Amennyiben az átadás nem sikerül, a munkáltatónak a biztosítottra irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követő öt évig meg kell őriznie a dokumentumot.
Ezt követően a biztosított feladata, hogy megőrizze a papír alapú TB kiskönyvet – szintén a nyugdíjkorhatár betöltése után további öt évig.
A biztosítottak a NEAK Biztosítási jogviszony lekérdező felületén már most is megtekinthetik jogviszony-történetüket. 2026. január 1-jétől a Betegéletút szolgáltatásban a 2023. december 31-e után folyósított pénzbeli ellátások (táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj, örökbefogadói díj), valamint a baleseti táppénz adatai is elérhetők lesznek. Ha a papír alapú TB kiskönyvben olyan jogviszony szerepel, amely az elektronikus, közhiteles Betegéletút nyilvántartásban nem található meg, a biztosított a lakóhely szerint illetékes fővárosi vagy vármegyei kormányhivatalnál okirati bizonyítási eljárást kezdeményezhet.
Azoknak a foglalkoztatóknak, akik nem működtetnek társadalombiztosítási kifizetőhelyet, a papír alapú dokumentum átadásán túl sem a hagyományos, sem az elektronikus TB kiskönyvvel kapcsolatban nincs további feladatuk.
A társadalombiztosítási kifizetőhelyet működtető foglalkoztatók az új rendszerben jogosultak lesznek az e-TB kiskönyv felületéről lekérdezni a náluk biztosított személyek adatait az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz elbírálásához. 2026-tól ugyanakkor már nem állapíthatnak meg és nem folyósíthatnak passzív ellátásokat (például baleseti táppénzt) a jogviszony megszűnése után. Ezek elbírálása kizárólag a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok hatáskörébe kerül, és a kifizetőhelyek passzív ellátásokkal kapcsolatos NEAK-jelentési kötelezettsége megszűnik.
Az e-TB kiskönyv a SZÜF-felületen, a magyarorszag.hu portálon lesz elérhető a kifizetőhelyek számára, azonban adatok csak akkor kérdezhetők le, ha az érintett személy a Rendelkezési Nyilvántartásban erre meghatalmazást adott.
Fotó: Pixabay


