Az autonómia mértékét egy 0-tól 5-ig terjedő skála határozza meg, amely azt méri, milyen mértékben önvezérlőek a ma használatban lévő járművek. A jelenleg elérhető legmodernebb technológia a 2-es szint, amelyhez a parkolási, fékezési és távtartási asszisztencia is tartozik, ám a kormányt az ilyen autókban még egy pillanatra sem lehet elengedni - írja a Tech magazin.
Ez most végre megváltozhat, mivel a 3-as szint már gyakran lehetővé teszi az önálló vezetést, sőt, akár a sebességváltás is megtörténhet a sofőr beavatkozása nélkül. A legnagyobb autógyártóknál már küszöbön áll az új technológiák használata.
A Daimler például új, S-osztályához programozott olyan szoftvert, ami már 3-as szintű vezetési élményt kínál. A BMW legújabb, iX-elektromodelljei már ilyen rendszerrel kerülnek piacra, de a Tesla Full Self Driving (FSD) modellje is a hármas szintet célozza be.
Az új technológia egyelőre természetesen kiugróan drága. Míg a 2-es szinthez tartozó bizonyos elemeket akár már 200 euróért is az autónkba szereltethetjük, a 3-as szintű rendszerekhez komplex informatikai rendszerek, szenzorok és kamerák is tartoznak, amely megtízszerezhetik az ilyen eszközök árát.
A jogi keretek szerencsére már adottak a bevezetéshez, amelynek során egyelőre csupán 60 kilométer/órás sebességet engedélyeztek az ilyen járműveknek. Akik 2-es szintű autonómiájú járművel rendelkeznek, azoknak pedig nem is szükséges új autóba befektetni: náluk már felárért beüzemelhetők a 3-as szintű rendszerek is.
Köszönjük a Férfi magazin, az Usite, az Üzleti magazin és a Hír újság segítségét a cikk elkészültében!