2024. május 18. - Erik, Alexandra

125 éve gyártják

1899. június elsején a torinói Caffé Burellóban kilenc olasz férfiú úgy döntött, ló nélküli jármű előállításával foglalkozó gyárat alapítanak.
2009. május 30. szombat 14:51 - HírExtra
Az 1900-ban megnyílt gyár 150 embert foglalkoztatott és 30 darab két-három üléses járművet készített, az ovális, kék alapú Fiat emblémát 1904-ben kezdték használni. A gyár gyorsan terjeszkedett, a termékskálára a személyautók mellé felkerültek a könnyű haszongépjárművek, a hajómotorok, a teherautók és a villamosok.

Az I. világháborúban a hadsereget látta el járművekkel, a háború utáni válságból új modellekkel, így az első négyüléses autóval lábaltak ki. 1922-ben fejeződött be a Lingotto üzem, a kor legnagyobb európai gyárának építése, amelynek tetején próbapálya működött. A harmincas évek közepén jelent meg az a két típus, amely megváltoztatta Olaszország arculatát: az alacsony fogyasztású Balilla és a Topolino, e törpeautót 1955-ig gyártották. 1937-ben kezdődött el a Mirafiori üzem építése, amelynél az ipari üzemszervezés legfrissebb újításait alkalmazták.

A II. világháború már az egyik legnagyobb olasz iparvállalatot döntötte romba, az újjáépítés 1948-ra fejeződött be. Az 1950-es évek második fele, az olasz "gazdasági csoda" időszaka példátlan bővülést hozott a Fiat számára is, 1955-ben jelent meg a farmotoros 600-as, 1957-ben az új 500-as, e kisautók tömegek számára váltak elérhetővé.

Agnelli-unokája, Gianni 1966-ban vette át az akkor már évi 1,6 millió gépkocsit gyártó, 350 ezer embert foglalkoztató birodalmat, amely a hetvenes évek végéig nem termelt nyereséget. Az "ügyvédként" is emlegetett Agnelli terjeszkedésbe kezdett, üzemeket telepített az elmaradott déli országrészbe, a Fiat megjelent Brazíliában, Kínában, gyárat hozott létre a Szovjetunióban, ahol Lada néven gyártották a 124-es módosított változatát, licence alapján készültek a Polski Fiatok és a Zastavák. (2008-ban a Fiat-konszern megszerezte a szerb Zastava gyár többségi tulajdonát.)

A nyolcvanas évek - jórészt az Uno elképesztő sikerének köszönhetően - a Fiat diadalmenetét hozták, a cég az olasz tőzsde történetének legnagyobb tőkeemelését hajtotta végre, vásárolt konkurens márkát (egyebek között az Alfa Romeót és a Ferrarit), áruházláncot, napilapot, biztosítót. 1993-ra mégis súlyos pénzügyi helyzetbe került, ebből a költségek visszafogásával és a fejlesztés előtérbe helyezésével lábalt ki.

Agnelli 1996-ig vezette a céget, a család továbbra is a részvényeinek 30 százalékát birtokolja. 2002-ben a Fiat történetének legsúlyosabb válságát élte át, de kilábalt szorult helyzetéből és ma már ismét nyereséges.

A gazdasági válság idején előre próbál menekülni: tulajdonhányadot vásárolt a bajba jutott amerikai Chryslerben és a nehéz helyzetbe került Opelt is megpályázta. A Fiat-csoport 12-szer nyerte le az Év Autója-díjat, legutóbb 2008-ban az újraálmodott 500-assal.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Külföld témában
Mit várhatunk Joe Biden elnökségétől?
Visszatér a józan ész a Fehér Házba
Újra jön a neoliberalizmus
Semmi nem változik
Biden megbuktatja az európai féldemokráciákat
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását