2024. május 3. - Tímea, Irma

Bizonytalan a közlekedés

Bizonytalan és kiszámíthatatlan a vonatok közlekedése, mert a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szombaton is folytatja a sztrájkot, az elégséges szolgáltatásokról pedig nem született megállapodás.
2008. december 20. szombat 14:47 - Hírextra
A vasúttársaság tájékoztatása szerint a nappali műszakban a forgalomirányítók többsége és valamennyi mozdonyvezető munkába állt. A MÁV-START Zrt.-nél dolgozó, összesen 1149 munkára vezényelt munkavállaló (jegyvizsgáló, műszaki kocsivizsgáló és pénztáros) közül 262-en sztrájkolnak, 887-en dolgoznak.

Ahol a vasútüzem-biztonsági feltételek biztosítottak, ott a társaság közlekedteti a vonatokat. Budapesten a Keleti és a Déli pályaudvar nem működik. A Nyugatiból indulnak vonatok Vácra, Esztergomba és Veresegyházára. Rákosról megy vonat Újszász-Szolnokra és Hatvanba. A Kelenföldi pályaudvart használják a győri, a pusztaszabolcsi, valamint a székesfehérvári vonatok.

Vidéken a Volán társaságok rásegítő járatokkal igyekeznek eleget tenni a vasúti sztrájk miatt megnövekedett utasforgalomnak.

A Tisza Volánnál Szeged és Budapest között duplájára növekedett a forgalom, szinte minden busz mellé egy rásegítő járatot is be kellett állítani, de az is előfordult, hogy három jármű indult a fővárosba. Más irányokba, főként Békéscsaba és Debrecen felé 15-20 százalékkal nőtt a forgalom.

Vas megyében a Vasi Volán a sztrájk kezdete óta minden nap három autóbuszt indít a korábbi egy helyett reggelente Budapestre. Szombathely és Celldömölk között három járattal, Jánosháza és Celldömölk között pedig naponta egy autóbusszal közlekedik több.

A MÁV-társaságok és a VDSZSZ péntek délutáni egyeztetésén nem született megállapodás sem a sztrájkkövetelésekről, sem az elégséges szolgáltatásról. Az egyeztetést szombaton 17 órakor folytatják.

A MÁV-START a még elégséges szolgáltatásra 724 vonat közlekedtetését javasolta, ami a járatok 20 százaléka volna. A szakszervezet továbbra is ragaszkodik az 1995-ben a sztrájk idejére kötött elégséges szolgáltatáshoz, amely reggel és este egy-egy vonat közlekedtetését tenné lehetővé, továbbá a szakszervezet hozzájárulna a fővárosi elővárosban további 20 vonat indításához.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke az egyeztetést követően kijelentette, hogy a szakszervezet határozatlan ideig folytatja az országos vasúti sztrájkot, a munkabeszüntetés a karácsonyi időszakra is kiterjedhet. A VDSZSZ december 14-én éjfél óta folytatja a februárban megkezdett, és már többször felfüggesztett sztrájkot.

A szakszervezet 2008. február 1-jén hirdette meg határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkját, amely bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Azóta február 1-jén, február 4-7. között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én sztrájkoltak.

A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki. A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos plusz bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára, a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Utóbb ezek a követelések kiegészültek a december 14-én életbe lépett új menetrend visszavonásának igényével, mivel az az érdekképviselet szerint ellehetetleníti a személyszállítást.

A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények öt százaléka erejéig.

A MÁV-csoport - amelynek főbb tagjai a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV Trakció Zrt., a MÁV Gépészet Zrt. - 35 ezer munkavállalójából több mint 11 ezer a VDSZSZ tagja. Nem tagja már a MÁV-csoportnak a 3400 munkavállalót foglalkoztató MÁV Cargo. A MÁV Zrt.-nél a 2008. decemberi adatok szerint hatezer, a MÁV Cargónál 1050, a MÁV-START-nál háromezer, a MÁV Gépészetnél ezer taggal rendelkezik a VDSZSZ.

A MÁV-csoport 2007. évi mérleg szerinti konszolidált eredménye mínusz 12 milliárd 471 millió forint volt. Az idén pozitív zárás - 18 milliárd 201 millió forint mérleg szerinti konszolidált eredmény - várható.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását