2024. április 24. - György

A középső a fék

Aki már vezetett az azért, aki még nem, az azért tudja, mekkora problémát jelent, hogy egyre több közlekedő analfabéta kap jogosítványt. Szebb korokban még szigorúbbak voltak a felelősséghez jutás feltételei. Ó, azok a dicsőséges idők...
2008. november 17. hétfő 12:19 - Molnár Miklós
Nap mint nap szembejön velünk a megállíthatatlanul növekvő baj: rengeteg alkalmatlan vezető éli óvatos kilométereit az utakon. Persze ez nem meglepő. A jogosítvány megszerzése egyre könnyebb és könnyebb, és a vezetői engedélyhez jutás korántsem olyan költséges, mint néhány évvel ezelőtt. Plusz-mínusz kenőpénz.

Azt pedig kénytelenek vagyunk belátni, hogy sok embernek valóban szüksége van rá. El kell vinni a gyereket az ovódába, a nagyobbat az iskolába, utána be is kell érni a munkahelyre. Az már csak hab a tortán, hogy a postán ott egy küldemény, amit föl kell vennünk és a főnök nem akar olyan korán elengedni, hogy nyugodtan odaérjünk…

Az azért mégiscsak szemet szúr, hogy azoknak, akiknek szükségszerű a kocsihasználat, és készségszinten nem igazán állnak a helyzet magaslatán, általában újabbnál újabb autókkal veszélyeztetik a környezetükben közlekedőket. Miért nem lehet nekik venni egy polákot, vagy egy trabit, amivel így se úgy se tud gyorsan menni, és mindenki látja, aki kicsit is konyít a vezetéshez, hogy jobb az “ilyennel” vigyázni.

1970

Húsz évvel a rendszerváltás előtt még voltak olyan rendelkezések, amelyek jótékonyan szabályozták a közlekedő társadalomba való belépés rituáléját. Azoknak, akik a jeles évszám áprilisa előtt igyekeztek letenni a kívánt vizságkat, sokkal több és nehezebb megpróbáltatást kellett kiállniuk, mint a mai fiataloknak. Akkoriban szimulációs gyakorlatokat kellett végrehajtani, és számos pszichológiai teszten megfeleni. Ezért van az, hogy azok, akik 1970 előtt szerezték meg a jogosítványukat, azoknak automatikusan jár a PÁV1-es fokozatú minősítés.

Azok a kedves delikvensek, akik 1970. április 1. és 1978. április 1. között szerezték meg a vezetői engedélyüket, a PÁV3-at kapták meg ingyen, és bérmentve. Ez akkor jó volt, ma miért nem lehet? Nyilván azért, mert akkor a jogosítványok 90 százaléka nem lenne kiadva, és ez jelentős bevételkiesést jelentene mind az autósiskoláknak, mind pedig a magyar államnak. Ez persze nem egy újabb összeesküvés elmélet kezdete, de azt beláthatjuk, hogy nem jön rosszul az a kis “zsebpénz”.

38 évvel későbbb…

Mára úgy alakult, hogy boldog-boldogtalannak van jogsija, mert vagy szüksége van rá, vagy hatalmas buli, mert lehet krosszolni az utakon. És ha jön a bűntetés, akkor anyu, vagy apu úgy is kifizeti… ha már egyszer telt a kocsira…

Sajnálatra méltó módon mindkét táborban bőven vannak olyanok, akiket még a BKV járműveire is csak előzetes orvosi engedély alapján kéne fölengedni, nem hogy volán mögé. De a szükség nagy úr. Az oktatók nagyon szeretik, ha csak a jól vezető embereket engedhetik át, de nyilván szintén szeretik a gőzölgő ételt az asztalon. Nem is lehet őket ezért hibáztatni.

Jőni fog, ha jőni kell…

Remélhetőleg egyszer majdcsak eljutunk odáig, hogy az ésszerűség és a józan ész legyen a döntéshozók legnagyobb erénye. Addig az is jó, ha az illetékesek visszahoznak egy olyan rendszert, amelyben szigorúbb feltételekhez kötött, hogy kormányt kaphassunk a kezünkbe… szó szerinti, és átvitt értelemben egyaránt.

És amíg várjuk az emberiség megvilágosodásának napját, jó ha kétszer is belenézünk a visszapillantóba, mielőtt lelépünk a járdáról.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gondolataink témában
Szívesen látná Orbán Viktort köztársasági elnökként?
Szó sem lehet róla
Jobb lenne, mint miniszterelnökként
Teljesen hidegen hagy
Csak, ha nincs más elfogadható jelölt
Igen, alkalmas a posztra
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását