2024. április 20. - Tivadar

Emléktábla a Szent István csatahajó roncsainál

Kegyeleti emléktáblát bocsát vízbe októberben a Horvátország partjainál 1918-ban elsüllyedt Szent István csatahajó roncsaihoz a Honvédelmi Minisztérium (HM), a Magyar Honvédség és a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum közösen, civil és katonai búvárok segít
2008. szeptember 16. kedd 16:56 - Hírextra
Kilencven éve érte találat a magyar hajóépítés legnagyobb alkotását az Osztrák-Magyar-Monarchia haditengerészetében. A csatahajót a fiumei Bergudi Hajógyárban kezdték el építeni 1911-ben, és 1915 novemberében állította hadrendbe a haditengerészet. A 13 ezer tonnás hadihajó 60 millió 600 ezer koronába került, 305 milliméteres lövegcsövekkel szerelték fel, lövegtornyának működtetéséhez pedig 91 fős személyzetre volt szükség. A hatalmas hadihajó csatában veszett oda 1918. június 10-én: utolsó bevetésére azzal a céllal indult, hogy feltörje az otrantói szorosban lévő antant tengerzárat, de hajnali fél négykor torpedótalálat érte a Szent Istvánt, amely után rövid időn belül elsüllyedt. 89 tengerész vesztette életét a hullámsírban, köztük 41 magyar katona - vázolta fel a hajó történetét a főigazgató.

Október 2-án a hadisírnak minősülő roncs mellé fekete gránit emléktáblát állítanak "A kötelesség előbbre való, mint az élet!" jelmondattal, magyar, német és horvát nyelven - mondta Holló József, hozzátéve: a 66 méter mélyen fekvő hajóhoz való lejutás nem veszélytelen művelet, a különleges gázzal történő merüléshez alapos felkészülésre van szükség. A táblára speciális védőfelületet helyeznek, hogy megóvják a tengeri élővilág behatásától.

A nemzetközi expedícióban 12 magyar búvár vesz részt, közülük kilenc civil, három pedig katonai búvár. A merülés horvát közreműködéssel zajlik majd a horvát partoktól 12 kilométerre a nyílt tengeren - mondta Antal László, a Magyar Honvédség búvárkiképző főnöke.

Az emléktábla elhelyezése mellett a búvárok folytathatják az 1990-es években elkezdett kutatást, amelynek során akkor értékes használati tárgyakat hoztak fel a felszínre. A leletekből összeállított kiállítás Magyarországon is látható volt a Hadtörténeti Múzeumban. Az mostani kegyeleti merülés során a hajótest állagát mérik fel a szakemberek azért, hogy kiderüljön, mennyire biztonságos beúszni a hajótest belsejébe - mondta Balogh Tamás, a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Hajózástörténeti Klub elnöke, aki maga is részt vesz az expedícióban. Ezenkívül felderítik a süllyedéskor teljesen felfordult hajó körüli roncsmezőt.

Balogh Tamás szerint a hajóroncsot nem érdemes a felszínre hozni, mert nagyon nagy mértékben károsodna a művelet során. Az MTI kérdésére elmondta: civileknek a hajóhoz elég nehéz lejutni, mert a hadisírnak minősülő roncs meglátogatásához különleges horvát engedélyekre van szükség.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását