2024. március 29. - Auguszta

Para, méter, könyv

Az elmúlt hét sztrájk-nem sztrájk vitái közben szinte teljesen elsikkadt a BKV új paraméterkönyve, mint téma – pedig néhány szót megérne. Bár a cég és a VEKE elégedett vele, és a vaskerekesek sem tartják rossznak, a buszosok nincsenek tőle teljesen
2008. június 6. péntek 09:59 - Szalay Gergely


Az elmúlt hét leginkább a sztrájkveszélyről és a BKV-VEKE torzsalkodásokról szólt: alig jutott figyelem arra a tényre, hogy a tárgyalások alatt sikerült elfogadni a főváros új paraméterkönyvét. Ez nagyjából egymilliárdos megtakarítás a fővárosnak, az utasokat jobbára alig érintő változásokkal – első blikkre legalábbis. A semmivel nem lehet spórolni, de ahogy azt Gulyás Attila, a „vaskerekesek” szakszervezetének vezetője lapunknak elmondta, technikai jellegű változtatásokkal, leépítés nélkül is elérhető volt a kívánt megtakarítás.

A VEKE elégedett
A VEKE módosítási javaslatainak többségével egyetértve fogadta el a Paraméterkönyvet a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottsága szerdán. Úgy látjuk, hogy az elfogadott Paraméterkönyv a budapesti utazóközönség érdekeit szolgálja, bevezetését ezért szakmai civil szervezetünk támogatja. Egyúttal kijelenthető: az utasok, a civil szervezetek és a kerületi érdekképviseletek példás összefogásával sikerült megakadályozni Hagyó Miklós esztelen járatritkítási programját. A Paraméterkönyv elfogadásával lezárult egy 8 hónapja tartó vita. Csak bízni tudunk abban, hogy Hagyó Miklós és kisinasa, Regőczi Miklós, a BKV utasai ellen szövetkező város- és cégvezetők végre megtanulták: a tömegközlekedés leépítése nem megoldás sem a BKV problémáira, sem egyesek személyes anyagi problémáira, amit BKV-telephelyek kiürítésével és megszerzésével próbáltak orvosolni. Számítottunk rá, hogy a járatritkítások elleni fellépéssel sokak politikai vagy személyes gazdasági érdekét sértjük. Számítottunk az alaptalan vádaskodásokra és hazug támadásokra, Hagyó Miklósban pedig nem is kellett csalódnunk: stábja által a VEKE lejáratására több sikertelen kísérlet is történt, a különböző kitalált, csak figyelemelterelést szolgáló akciók mindmáig előkerülnek, és elő is fognak. Mi azonban kitartunk, a legkevésbé sem hátrálunk meg, nem hagyjuk magunkat megfélemlíteni. A VEKE folytatja tevékenységét a magyar városokban tömegközlekedést használók érdekeinek védelme, a hatékony és versenyképes tömegközlekedés érdekében, sértsen ez bármilyen politikai vagy gazdasági lobbiérdeket. A VEKE a szerdai napot története legsikeresebb napjának tekinti, ugyanis nem csak a budapesti tömegközlekedés szétverésére irányuló szándékot sikerült megakadályoznunk, hanem konstruktív szakmai javaslataink is beépültek a Paraméterkönyvbe. A rákoskeresztúri járatösszekötések, a XXII. kerületi buszhálózat átalakítása, a metrószerelvények esti Deák Ferenc téri bevárásos csatlakozása 23:30-kor, a nagykörúti villamos egy órával hosszabb üzeme, a budai hegyvidéki vagy a rákospalotai járatátszervezések mind-mind hónapok vagy évek alatt kialakított és nagyrészt korábban már publikált VEKE javaslatokon nyugszanak, melyek megvalósulását ezúton is üdvözöljük. A szerdai nap, a Paraméterkönyv elfogadása nem kizárólag a VEKE győzelme, hanem legnagyobbrészt az utasok győzelme. Egyesületünk ezúton is köszöni azoknak a szakembereknek a munkáját, akik megőrizték szakmaiságukat és közreműködtek a Paraméterkönyv végső változatának kidolgozásában. Külön köszönjük Somodi László munkáját, akit közlekedési vezérigazgató-helyettesi beosztásából példátlanul, Hagyó Miklós alantas módszereihez méltó módon távolítottak el, és aki sok hónapnyi értelmetlen vita után végre egyeztetéseket kezdett a civilekkel és az utasok érdekét helyezte előre a pénzügyi megtakarításokkal és garázseladást célzó járatritkításokkal szemben. (MTI OS)
Hasonlóan optimista Vitézy Dávid is, a VEKE szóvivője. Akivel a BKV ugyan nem ért egyet abban, hogy a VEKE érdeme lenne minden humánus megoldás, de a két fél között a múlt héten kitört, politikai felhangoktól sem mentes nyilatkozatháború még nem ért véget.

Vitézy úgy látja, hogy a Levegő Munkacsoporttal és a kerületek képviselőivel közösen összeállított terv jó – olyannyira, hogy ki is rúgták a cégtől a tárgyalásokon a BKV-t képviselő Somodi Lászlót. Ellenben a külsősök számos javaslatát elfogadták: így a 6-os villamos utolsó járatának fél egyre tolását, és az éjszakai járatok későbbi indítását is – ami szintén az utasoknak kedvez.

A civil szféra erős részvételének mindenesetre örül a szóvivő. A tárgyalásokról elmondta: több szempontot is figyelembe vettek, a jelen lévő szakszervezetek mellett a különböző igényeket és az utasszámokat is tanulmányozták. A sikerben bíznak: az éjszakai járatok rendszerének korábbi átalakításával háromszor annyi utast nyertek azokra, mint korábban – ennek alapján nem tartanak a sikertelenségtől.

Nem jó

Nemes Gábor szakszervezeti szóvivő óvatosabban fogalmaz. Igaz, a buszosok nem vettek részt a tárgyalásokon, de legalább nem is kell elfogultnak lenniük. Hosszabb távon viszont mindenképp részt akarnak venni az átalakítások kidolgozásában – a tervek elkészítésének és megismerésének határideje a sokat emlegetett szeptember 30. Ekkorra derül ki pontosan, mit is akarnak Budapest és térségének közösségi közlekedésével – fogalmaz Nemes. Ekkorra elvileg világosan látható lesz, mit akar kezdeni a főváros a BKV-val, mennyi pénzt tud a projektre szánni, ezt honnan kívánja előteremteni. Úgy látja, a források adottak lennének, a város változásait kell figyelembe venni: kialakultak új városrészek, mások leépültek – újra kell gondolni ezek közlekedését. Pláne fontosak a tárgyalások, mert a fő problémák még nem oldódtak meg, a vállalat hitelállománya egyelőre változatlan. Azaz újabb kemény menetekre számíthatunk ősszel – ekkor - a tárgyalások kedvezőtlen alakulása esetén - Gulyás sem zárja ki a sztrájk lehetőségét.

Amivel Nemes nincs teljes mértékig kibékülve: úgy gondolja, a többi szakszervezetnek is ildomos lett volna szolidárisnak lenni velük a határozottabb érdekképviselet érdekében. A következetes fellépéssel jobb eredményeket lehetett volna elérni, számos fontos kérdés (így az alvállalkozók bevonása) még nem tisztázott teljesen.

A kész tervezettel kapcsolatban egyelőre óvatosan nyilatkozik. Úgy látja, egyelőre a kísérleti időszak zajlik, hamarosan elválik, mennyire működőképes a terv. Kiderül, bekövetkeznek a várt változások, vagy a terv kevés lesz problémák megoldására. Az viszont valószínű, hogy 2009-ben új változtatások lesznek szükségesek. A jobban kihasznált tömegközlekedéshez a városon kívülről érkezőknek kéne nagyobb figyelmet szentelni, például a sokat emlegetett P+R parkolókkal. Ezekből még most sincs elegendő – tette hozzá.

Rákos: borzasztó

A különbségek nem csak elméletben látszanak: egy konkrét példáról is kérdeztük a két szóvivőt. Budapest XVII. kerületében (hivatalos nevén Rákosmente, gúnynevén Rákosborzasztó) alaposan megváltoznak a járatok. A kerület vezetése többé-kevésbé fel akarja számolni a központban található buszvégállomást, így főleg járat-összekapcsolásokkal lényegesen csökkentették az innen induló viszonylatok számát – a külső részekből is átszállás nélkül lesznek megközelíthetők fontos csomópontok. Ugyanakkor az egyes kerületrészek és a központ összeköttetése nem javul igazán: Rákosliget és Rákoscsaba-Újtelep felől nem jár több járat Rákoskeresztúrra, ahol az önkormányzat mellett a piac, az SZTK és a kerületi főposta is található. Az összeköttetést eddig egy, az útvonal mintegy hatvan-hetven százalékán kifejezetten zsúfolt járat biztosította – ebből most sem lesz több.

A BKV cáfol
Vitézy Dávid szombaton a Hírszerző című internetes újságnak azt nyilatkozta: névtelen BKV-s forrásokból jutott azokhoz hozzá, szerdán viszont már azt állította: az e-maileket a BKV-nak korábban tanácsokat adó AAM-től kapta, amelyeknek rálátása volt a cég teljes levelezésére. Kérdés, hogy miért változott meg az állítása szombatról szerdára? Fontos megjegyezni, hogy a fent említett sajtótájékoztatón nyilvánosságra hozott és kiosztott magánlevelezés dátuma (2008. május 19.) szerint a - a valószínűleg manipulált - magánlevelek jóval azutáni keltezésűek, hogy a BKV és az AAM Zrt. szerződést bontott (2008. április 23.) Az AAM anyagok tehát véletlenül sem tartalmazhatják az említett magánlevelezést, így Vitézy Dávidhoz sem kerülhettek ezúton. A BKV Zrt. kedden feljelentést tett ismeretlen tettes ellen a Budapesti Rendőr-főkapitányságon a társaság elektronikus levelező-rendszeréből ellopott levelek miatt. A Vitézy Dávidhoz került, később általa továbbküldött és vélhetően manipulált magán e-mailek miatt a BKV Zrt. fokozott biztonsági intézkedéseket vezetett be. (MTI OS)



Vitézy szerint nem kell aggódni: a meghosszabbított 198-as járat népszerű lesz, még ha kicsit ritkább követési idővel is. Az egyik (eddig csak a reggeli és délutáni csúcs idején közlekedő) járatot meghosszabbítják, és a kerület több pontján megáll majd – de ha erre mutatkozik igény, mindenképp kiállnak majd a 198-as járat sűrítése mellett.

Nemes egyelőre nem akarja minősíteni az új járatot, de azzal egyetért, hogy jelentősen változik Rákoskeresztúr közlekedése. Őszre kiderül, hogy mennyire sikerül jól a rendszer, és lesze-e változás: talán ekkor a buszosokat is bevonják az új terveknél.

Aztán pedig jönnek az újabb tárgyalások.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását