2020. július 11. - Nóra, Lili

Költészet a könnyűzenében

A múlt héten Horváth Attila szövegíró volt a Pont FM Rocközön című műsorában. A legtöbbünknek talán Charlie szövegei miatt férkőzött örökre a szívébe, de dolgozott már Deák Billnek, a Korálnak, a Tunyogi Rock Bandnak és a magyar zenei élet sok más jeles k
2008. április 3. csütörtök 11:09 - Pálfi Rita
Horváth Attila munkásságát 2007-ben az Artisjus szövegíró életműdíjjal jutalmazta, az átlagos zenehallgató részéről tevékenysége legtöbbször úgy kerül értékelésre, hogy a dalok meghallgatása után megnézzük a lemezborítón, hogy ki alkotta a szövegét. Talán azért, mert annyira magunkénak érezzük, vagy csak át szeretnénk élni, amiről szól. Vagy egyszerűen csak érezzük, hogy szól valamiről.

A rádiós beszélgetés rögtön a dolgok közepébe vágással indult. Hartmann Zoli, műsorvezető első kérdésében arról beszélt, hogy miként lehet egyszerűen, és mégis költészetszerűen kifejezni gondolatokat. Horváth Attila válaszában kitért arra, hogy ez tulajdonképpen egy többtényezős folyamat, és ebből van, ami tanulható.

Egyrészt nagyon fontosak a megélt élmények, Horváth Attila esetében 40 rock’n’rollban eltöltött év. Másrészt van egy mesterségbeli tudás, ami csiszolható és fejleszthető. Amikor az ember rockzenéhez ír szöveget, akkor úgy kell fogalmaznia, ahogy egymással is beszélgetünk, tehát szókincs szempontjából nincs különleges elvárás. Viszont nagyon fontos a zene és a szöveg összeegyeztetése, hogy amit ír egyezzen a dallammal és a ritmussal. Például rövid zenei hangra nem lehet hosszú magánhangzót írni. Kicsit szakmázva: zene és a szöveg tagolása legyen harmóniában: a zenei- és a szövegmondat essen egybe.

Horváth Attila szövegírói munkássága 1972. május elsején kezdődött a Taurus zenekarral, de természetesen nem ez volt az első próbálkozása, amatőr zenekarokban már a hatvanas években voltak próbálkozásai, sőt verseket is írt. Arra a kérdésre, hogy szerinte dalszövegei mennyire állják meg a helyüket önállóan, kvázi versként, az válaszolta, hogy bár van ilyen dalszöveg, de agy többségükre ez nem érvényes. Hozzátette, hogy még azok is, amik megállnák önállóan a helyüket, kisebb élményt jelentenek zene nélkül.

További műhelytitkokra derült fény Horváth Attila egyik legfrissebb szerzeménye kapcsán, ami a „Fél négy lesz tíz perc múlva” című dal. Ezt a számot adta elő A The Rock Band a Rockarénában Deák Bill Gyula tiszteletére, miután az énekes a Pont FM 88.1 Életműdíjában részesült. Horváth Attila elárulta, hogy a koncepció az volt, hogy bárki nyeri az életműdíjat, a részére írt dal egyfajta „arc poeticát” fogalmazzon meg. Amikor hallotta, hogy Bill kapitány toronymagasan vezet, akkor már személyesen kezdett el gondolkodni, hogy milyen sorokat tegyen bele. Szerencsés volt, hiszen Zeffer Andrással és Deák Bill Gyulával sok mindenen mentek már keresztül, valahogy ezt kellett egy dalban megfogalmazni. A lényeg mindannyiunkban közös: a több mint 30 éves munka. Itt a szövegíró hozzátette, meglátása szerint „minőséget hoztunk létre”. Ezt nem önfényezésből mondja, teszi hozzá gyorsan. Tény, a közönség ezt eldöntötte, hiszen kiállták az idő próbáját. Az érthető, hogy nem szeretne álszerény sem lenni, de nem is magamutogató típus.

Kicsit az általános munkafolyamatról is megtudtunk, hogy miként telik egy szövegírónak egy éve. Horváth Attiláról például tudni kell, hogy lassan és nagyon alaposan dolgozik. Nem szeretné, hogy akár egy dalára is azt mondják, hogy rutinból született. Éppen ezért úgy gondolja, hogy nem szabad az összes lehetőséget kiaknázni, kell hogy legyen „hátországa”, azaz tartaléka az embernek. Ráadásul több előadóval is dolgozik, érthető módon mindenkinek a sajátja a legfontosabb. Rossz poén, de nyilván nem lehet azzal vigasztalni az egyik előadót, h „Hát igen, ez most kicsit gyengébbre sikeredett, de hallgasd majd meg, hogy valaki másnak közben milyen jót írtam!”

„Akkor éppen valami UFÓ vagyok”

Horváth Attila még egy érdekes kulisszatitkot megosztott velünk arról, hogy miként születnek a szövegek. Először is tudni kell, hogy mindig megkapja az adott számot, és az alapján dolgozik. Nincs előre megfogalmazott központi téma, meghallgatja a kapott zenét, és nagyon sokszor meghallgatja. Egyszer csak jön egy elvarázsolt állapot: onnantól nincs külvilág, teljesen a zene hatása alá kerül, és elkezd íródni a dal. Mikor készen van, akkor még nincs valójában kész, ugyanis az ihletett állapot után vissza kell jönni a „földre”. Hideg fejjel, mérnöki precizitással át kell nézni,amit leírt. Ilyen kérdések mentén: Tényleg azt akartam írni? Tényleg így akartam kifejezni? Ekkor indul a sakkozás a szavakkal.

Természetesen szóba kerültek a Charlie-nak írt szövegek is, amik annyira az énekesre szabottak, hogy sokan nem is hinnék, hogy más írja nekik a szöveget. Vannak olyan, akiket a vezetéknév azonosság is megtéveszt, és úgy gondolják hogy testvérekről van szó. Erről szó sincs, azonban tény hogy évtizedeken keresztül egy országban, egy közegben éltek, kulturális szinten is rengeteg közös élményük van. És nem is új keletű ismeretségről van szó, Horváth Attila már az Olympia zenekarnak már írt számokat. Az is kiderült, hogy mivel ennyire sok a közös pont az életükben, ezért a témákat nem kellett külön megbeszélniük előre. A Skandináv éjszakák kapcsán érdekes anekdota is elhangzott. Az tudni kell, hogy a szövegírás egyik szépsége az, hogy ehhez a dalhoz csak annyit tudott, hogy Charlie sokat zenélt hajón skandináv országokban. Fontos, hogy úgy kell megírni a dalszövegeket, hogy az, ami megszólal benne igaz legyen. Nem azért igaz, mert tényleg megtörtént, hanem mert hiteles, és akár így is történhetett volna

Grogot ivott velünk
a folyton fázó hindu szakács.


Ezen a soron rengeteget töprengett Horváth Attila, megírta és Charlie pár évvel később elmesélte a szakács történetét egy interjúban. Bár talán nem is szakács volt, talán nem is grogot ivott, talán nem is ivott velük. Horváth Attila szövegeiben hangulatokat és benyomásokat igyekszik plasztikussá, kézzelfoghatóvá tenni.
És a történet folytatódik: két amatőr videót kapott egy thaiföldi nyaralásról, először nem is értette, hogy miért. Egy hajókirándulásról szólt, ahol egy thai férfi énekelt. Többszöri újranézés után rájött, hogy Charlie számot dalol, magyarul. Kiderült, hogy szakács volt a hajón, ahol Charlie énekelt.

Mint a műsorvezető is megjegyezte: igazi rejtői történet. Horváth Attila hozzá is tette: Rejtő Jenő teljesen rock ’n’ roll figura volt. Ahogy Villon és József Attila is biztos rockzenészek lettek volna, ha ma élnének.

A történet lényege az, hogy sok mindent el lehet képzelni, és ez egész valóságosan térhet vissza.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Sztárhírek témában
Ön követi a Való Világ hatodik szériáját?
Ezzel kelek és fekszem!
Bele szoktam pillantani, ha időm engedi
Rá-ránézek, de nem foglalkoztat különösebben
Nem nézem
Nem nézem és ellenzem is, népbutításnak tartom!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását