2024. május 5. - Györgyi

Zöld Kupa - környezetkímélő pöfögés

Miközben az autósport szerelmesei világszerte az idei Formula-1-es nyitányon versenyzők esélyeit latolgatják, s a benzinfaló motorcsodákkal fölszerelt autók műszaki titkairól igyekeznek minél többet megtudni, az Egyesült Államokban egy kimondottan környez
2008. február 27. szerda 08:58 - Hírextra
Az Ausztrál Nagydíjjal március 16-án megkezdődik az egyetlen globális autóverseny, a Formula-1 idei versenysorozata. Ám az Egyesült Államokban legalább ilyen fontosnak tartják a Formula Zöld autóversenyt, amit az idén először rendeznek meg, ugyancsak márciusban, a floridai Sebring nemzetközi versenypályáján.

A Zöld Kupáért, a Green Racing Cup-ért indított autóversenyeket az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (Enviromental Protection Agency, EPA) és Energiaügyi Minisztériuma hívta életre és szponzorálja. A versenysorozatra neves autógyártókat hívtak meg, élükön a General Motors-szal. A Formula-1 folyvást szigorodó szabályaival némiképp ellentétben, az F-Zöld versenyautók és motorjaik méretét, teljesítményét kevésbé szigorúan korlátozzák. Viszont van egy különleges megkötöttség: környezetkímélően kell körbeszáguldozniuk. A verseny lényegében közelebb áll majd az európai 24 órás Le Mans változathoz, mint a csak kétórás F-1-hez.

Azt már a nevezők döntik el, hogy biodízelt, vagy bioetanolt, netán gázt, áramot tankolnak, esetleg hibrid-motort építenek a kocsiba. De a futam értékeléséhez nemcsak azt veszik figyelembe, hogy melyik kocsit intik le elsőként a kockás zászlóval, hanem azt is, hogy a verseny alatt melyik motorja bocsátotta ki a legkevesebb szén-dioxidot. (Ezt a futamot követő mérések alapján számítják ki, s az így nyert adatokból valamint a tényleges lefutási időből kialakított szorzóval korrigált eredmény alapján hirdetnek végső sorrendet). A GM mellett már jelezte részvételét a Porsche és az Audi, a Honda és a Mazda, valamint az Aston Martin.

A szervezők megkeresték az európai és távolkeleti autógyártókat is, hogy szervezzék meg a hasonló, nemzeti F-Zöld bajnokságaikat. A Nemzetközi Motorsport Szövetség, az IMSA igazgatója, Doug Robinson kijelentette: egyetért a csatlakozásra buzdító amerikaiak javaslattal, de megjegyezte, hogy bár az indok sürgető, a megfelelő eséllyel bíró kocsik kialakításához még időre lesz szükség. Hiszen egy-egy F-1-es autót az elgondolást követően öt évig alakítgatnak, míg győzelmi eséllyel indítható a versenyen.

Ed Wall, aki az amerikai minisztériumban az F-Zöld program felelőse, nyomós érvvel támasztotta alá a verseny szükségességét: meg van győződve arról, hogy a versenyekre mindig figyelő közvélemény rövidebb idő alatt megbarátkozik az új, környezetkímélőbb autó konstrukciókkal, ha azokat izgalmas futamok és nem elméleti fejtegetések ajánlják.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Külföld témában
Mit várhatunk Joe Biden elnökségétől?
Visszatér a józan ész a Fehér Házba
Újra jön a neoliberalizmus
Semmi nem változik
Biden megbuktatja az európai féldemokráciákat
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását