2022. december 7. - Ambrus

Céldátum nélküli tervek

A fővárosi embereket minden évben az egyik legjobban foglalkoztató kérdés a közlekedés. Ebben a témában a főváros illetékeseitől kapott információkat, illetve az államot is közvetlenül érintő kérdésekben Arzt Gergelynek, a GKM kommunikációs munkatársának
2008. január 22. kedd 07:30 - Pór Károly

Fővárosi Önkormányzat

Milyen BKV járatmegszüntetések, járatváltozások várhatók idén?

Márciusig kell kidolgozni és elfogadni a BKV új paraméterkönyvét, amely lényegében a menetrendet és a járatokat meghatározza. Most az egyeztetések folynak a kerületekkel és a civil szervezetekkel, ezután alakul ki, mely járatokat érinti majd a változás.

A villamosközlekedésben milyen változások lesznek?

A villamosközlekedést érintő változások jórészt a metróépítkezéshez és a Szabadság híd felújításához kapcsolódóan már megtörténtek. Így például a 18-as villamos Észak-Buda, Hűvösvölgy és Dél-Buda, Savoya park között meghosszabbított útvonalon közlekedik, az 56-os villamos vonala is meghosszabbodott: Hűvösvölgy és Budafok, Városház tér között szállítja az utasokat. A két vonal egyrészt átvette a 47-es villamos dél-budai funkcióját, másrészt együtt adják a hűvösvölgyi vonal kiszolgálását is. Az 59-es villamos Szent János kórházig való meghosszabbításával a hűvösvölgyi vonal belső szakaszán, a Városmajorban segítjük a két gerincvonal forgalmát. Új villamos is indult a Fehérvári úti utasok kényelmesebb közlekedése érdekében: Batthyány tér és Forgalmi utca között 41A jelzéssel munkanapokon a reggeli és a délutáni csúcsidőben. Emellett idén várható az 1-es és a 3-as villamos vonalhosszabbításának kezdete, a jövőben pedig uniós források bevonásával szeretnénk összekötni a 17-es és 19-es villamosokat és meghosszabbítani őket a Műegyetem rakparton, valamint terveink szerint meghosszabbítjuk a 42-es villamos útvonalát is.

Mikor kezdődhet el az Aquincumi-híd építése?

Az Aquincumi hidat az állam építi, de ebben a ciklusban már nem indul el az építkezés. Demszky Gábor főpolgármester már azzal is elégedett, hogy egy új hidat megépít a kormány 2010-ig, korábban hiába kilincselt a főváros négy kormánynál, ígéretnél többet nem kapott a főváros.

GKM - Arzt Gergely

Mikor kerülhet sor a Ferihegyi gyorsvasút megépítésére?

A korábbi, a Keleti pályaudvarból történő vonatindításról szóló terveket a kormányzati negyed építése miatt felül kellett vizsgálni. Felmerült a Nyugati pályaudvarról, illetve felváltva a Nyugati és a Keleti pályaudvarról történő indítás lehetősége, elkészültek a kapcsolódó elemzések, igényfelmérések. A Kormányzati Negyedre vonatkozó legutóbbi döntés tükrében viszont az elképzelések és határidők újragondolása vált szükségessé. A távlati FEREX (Ferihegy expressz) részeként azonban már 2007-ben elkészült Ferihegy megálló néven (Szemeretelep vasúti megállóhoz közel) egy új állomás a ferihegyi repülőtér I-es terminálja mellett. A beruházásra a Budapest-Ferencváros-Vecsés vonalszakasz átépítési munkálatainak keretében került sor, mely uniós támogatással, az ISPA (környezetvédelmi és közlekedési beruházásokat támogató program), illetve a Kohéziós Alap forrásaiból valósult meg. Az új megállóban a Nyugati pályaudvarról Cegléd felé induló, illetve a ceglédi vonalról a Nyugati pályaudvarra közlekedő, menetrend szerinti elővárosi vonatok állnak meg. A Nyugati pályaudvar és Ferihegy megálló között félóránként közlekednek vonatok.

Mi a helyzet az elővárosi vasútfejlesztéssel?

2007-2013 között a közlekedés területén megkülönböztetett figyelmet élvez az ország nemzetközi összeköttetésének, valamint a régiók egymás közötti kapcsolatainak fejlesztése, illetve a környezetkímélő és az elővárosi közösségi közlekedési módok támogatása. A MÁV elővárosi fejlesztési programja keretében az elmúlt időszakban több nagy volumenű beruházásra került sor például Érd térségében, melyek forrását a vasúttársaság a Környezetvédelmi és Infrastrukturális Operatív Programhoz (KIOP) benyújtott vasútfejlesztési pályázaton nyerte el. A sikeres pályázat eredményeként Érd alsó állomáson, Érd felső és Érdliget megállóhelyen új utasforgalmi létesítmények épültek, illetve épülnek (utas-peron, perontető, vizuális és hangos utas-tájékoztatás). Érd alsó állomáson modern, a kor követelményeinek megfelelő, utas-barát környezetet alakított ki a vasúttársaság. Érdligetnél most készül a P+R parkoló. Érdligetnél és Érd alsónál új gyalogos aluljáró épült. Új megállóhelyet adtak át Barosstelep néven a nagytétényi Bartók Béla útnál (Nagytétény-Diósd és Budatétény között). A beruházások részeként - az esélyegyenlőség biztosításának szem előtt tartásával - mindenütt megújultak az utasforgalmi létesítmények is. A MÁV Pályavasút Üzletága az elővárosi program részeként elkezdte a Budapestre befutó 11 vasútvonalon a meglévő sebességkorlátozások jelentős részének felszámolását, a vonalak berendezéseinek korszerűsítését, felújítását.

A menetrendi fejlesztések mellett milyen egyéb fejlesztések várhatók?

A vasúti közlekedés vonzóvá tétele érdekében - a menetrendi fejlesztések mellett - a MÁV Zrt. felgyorsította járműfejlesztési programját. A személyszállítás területén a fókuszban álló budapesti elővárosi és városközi távolsági vonalakon tervezi a szolgáltatások minőségi javítását a személyszállító járműpark fejlesztése (járművek felújítása, használt, illetve új járművek beszerzése) révén. A Siemens Desiro dízel, Stadler FLIRT és Bombardier Talent villamos motorvonatok főként az elővárosi forgalomban közlekednek.

Mikorra fejeződhet be az M0-ás körgyűrű építése?

Az M0 hiányzó Északi szektorának építése 2011-2012-ben kezdődhet, ezt követően kerülhet sor a gyűrű bezárására a Nyugati szektor megvalósításával. Mindkét esetben elmondható, hogy a kivitelezést a természetvédelmi területek érintettsége, a magas beépítettség és a domborzati viszonyok egyaránt késleltethetik.

Meddig juthat el az építkezés ebben az évben, milyen építkezések lesznek a különböző szakaszokon?

Északi szektor
Az M0-ás Északi Duna-hídját 2008. augusztusában vehetik birtokba a közlekedők. A különleges formatervezésű híd Újpest és Budakalász között köti majd össze a M0-ás körgyűrűt. Az Árpád hídnál kétszer nagyobb 2x2 sávos Duna-híd nem csupán a főváros és az agglomeráció autóforgalmát csökkenti majd, de az ország közlekedésére is hatással lesz. A Duna felett 590 m hosszú ferdekábeles acélhíd, a Szentendrei Duna-ág felett 332 m hosszú acélhíd épül, az ezekhez csatlakozó vasbeton hidak hosszúsága 922 m. A teljes híd 5 hidat foglal magában.

Keleti szektor
Az M0 Keleti szektor hossza összesen: 26,5 km. A szektor megépítését az Európai Unió Kohéziós Alapja finanszírozza 85%-ban, 15% saját rész. A pályázaton elnyert összeg 70 milliárd Ft értékű euro. Építése 3 szakaszban történik: 3. sz. főút - M3 autópálya közötti szakasz (8,9 km), 31. sz. főút - 3. sz. főút közötti szakasz (10,9 km), 4. sz. főút - 31. sz. főút közötti szakasz (6,7 km). A Keleti szektor átadása 2008-ban várható. A szektor 2x2 sávval és leállósávval épül, amennyiben ezt a forgalomnövekedés indokolja, helyenként 2x3 sávra bővíthető. Az M0 Keleti szektorának megépülése tehermentesíti a főváros sűrűn lakott külső területeit és a környező településeket a nehézgépjárművek forgalmától. A helyiek számára közel hozza a Ferihegyi repülőteret és az északi-északkeleti országrész elérhetőségét biztosító M3 autópályát.

Déli szektor
Az M0 körgyűrű az M1-M5 autópálya között jelenleg 2x2 sávos autóútként üzemel. 2x3 sávosra bővítése és a meglévő sávok teljes felújítása szerepel a 2007-13 közötti időszak fejlesztéseit tartalmazó Közlekedési Operatív Programban, a beruházás 2008-ban elindul. Ennek során az M1 autópálya és az 51. számú főút között a meglévő szakasz bővítése történik, az 51. számú főút és az M5 autópálya közötti szakasz új nyomvonalon épül ki, és csatlakozik a már megépült, M5 autópálya és 4. számú főút közötti szakaszhoz.

A felsorolt fejlesztéseknek köszönhetően kevesebb kamion szeli majd át a fővárost és a környező településeket, csökken a forgalmi terhelés, a légszennyezettség. A Budapesten átmenő forgalom hozzávetőleg 20%-kal csökkenhet.

Ez Budapest! – 2008
Ezzel az utolsó, negyedik résszel elvileg lezártuk, az elsősorban Budapest jövő évi
terveit, illetve azok megvalósítását taglaló sorozatunkat. Folytatás akkor képzelhető el, ha az általunk már korábban megkeresett, de ez idáig még nem nyilatkozó szereplők (Tarlós István, Pénzügyminisztérium, Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium) közül valaki hajlandó lesz válaszolni kérdéseinkre. Illetve, ha a korábbi részekben nyilatkozó Atkári János által megnevezett fővárosi vezetők (John Emese, Tüttő Kata, Demszky Gábor) közül valaki nem ért egyet a volt főpolgármester-helyettes szavaival, és reagálni kíván rájuk.

Ha röviden összegezni kellene a főváros jövőre vonatkozó terveit, akkor függetlenül az Atkári János által elmondottaktól a következőt állapíthatjuk meg: rengeteg feltételes mód, kevés céldátum, és sokkal több szó esik a múltról, és a kevésbé lényeges dolgokról, mint a hosszú távú koncepciók részleges terveiről. Elég csak megnézni a fenti, közlekedésről szóló tájékoztatót, melyben az Érden már kialakított utas-barát vasúti környezetet részletesen taglalja a GKM-től e-mailben érkezett válasz, viszont az elővárosi közlekedés fejlesztésének részletes ütemterve már nem szerepel benne. Mint, ahogy szintén nem szerepel benne a korábban beígért Aquincumi híd építésének időpontja, vagy például még becslés sincs arra vonatkozólag, hogy az M0-ás mikorra fejeződhet be, és efféle hiányosságokra sorozatunk 1-3. részében is számos példát találunk. Nem beszélve arról, hogy egy-egy terv meghiúsulása a dominó-elv alapján további beruházásokat is magával sodorhat, ez mutatja például a korábban halálbiztosra vett Kormányzati Negyed tervének összeomlása, amely egyelőre a még meg sem épült Ferihegyi gyorsvasutat is maga alá temette. - De azt legalább tudjuk, hogy Érdligetnél most készül a P+R parkoló… - Ez Budapest 2008-ban?
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását