Újabb komoly kihívással szembesül a globális videójáték-konzol iparág: az mesterséges intelligencia (MI) fejlesztésekhez szükséges memóriachipek iránti robbanásszerű kereslet drasztikusan megemeli az alkatrészárakat, ami a konzolok és gaming PC-k drágulásához, sőt egyes termékek megjelenésének csúszásához is vezethet.
A konzoleladások már eddig is nyomás alatt voltak a vámemelések és a visszafogott fogyasztói költés miatt. Most azonban a dinamikus memóriák (DRAM) piacán kialakult hiányhelyzet tovább súlyosbítja a helyzetet. Ezek a chipek kulcsszerepet játszanak a PlayStation, az Xbox és a Nintendo Switch 2 működésében, mivel gyors betöltési időt, stabil képkockasebességet és jó teljesítményt biztosítanak.
A technológiai vállalatok egyre nagyobb erőkkel építik MI-adatközpontjaikat, ezért a memóriachip-gyártók – a magasabb profit reményében – elsősorban a szerverekhez szükséges termékekre koncentrálnak. Ennek következtében a fogyasztói piac ellátása szűkül. A Micron például megszünteti a PC-építők körében jól ismert Crucial márkát is.
Elemzők szerint a konzolgyártók mozgástere rendkívül szűk, mivel eszközeiket eleve minimális haszonkulccsal értékesítik. A növekvő chipköltségek így áremeléseket kényszeríthetnek ki, ami tovább csökkentheti a keresletet a már meglévő áremelések után.
Joost van Dreunen, a New York-i Stern Üzleti Egyetem professzora szerint a konzolok ára a következő egy-két évben további 10–15 százalékkal nőhet, míg a gaming PC-k akár 30 százalékkal is drágulhatnak, különösen ha a memóriaárak 2026-ban újabb hullámban emelkednek.
A Counterpoint Research becslése szerint a memóriachipek ára 2025 végére további 30 százalékkal nőhet, majd 2026 elején újabb 20 százalékos emelkedés következhet, a már idei 50 százalékos drágulás után.
A piaci előrejelzések is romlottak: a TrendForce az idei növekedési várakozását 9,7 százalékról 5,8 százalékra csökkentette, 2026-ra pedig 4,4 százalékos visszaesést prognosztizál. A Circana adatai szerint a játékhardverekre fordított kiadások egyetlen hónap alatt 27 százalékkal estek vissza, miközben az eladott darabszám 1995 óta nem volt ilyen alacsony.
A jelenlegi csúcskategóriás konzolok ára már most is történelmi magasságban van: az Xbox Series X körülbelül 650 dollárba, a PlayStation 5 Pro pedig mintegy 750 dollárba kerül.
A növekvő költségek az új eszközök piacra lépését is veszélyeztethetik, köztük a Valve által fejlesztett Steam Machine megjelenését is. Elemzők szerint a gyártók óvatosabbá válhatnak, és a gyengülő kereslet miatt inkább elhalasztják az új konzolok bemutatását, mintsem kockáztassanak egy gyenge rajtot.
Az MI-fejlesztések tehát nemcsak a technológiai szektort formálják át, hanem komoly áldozatokkal járnak a videojáték-ipar számára is.


