2024. június 23. - Zoltán

Hány éves korában romlik meg az új gumi?

Az autógumik élettartama és teljesítménye sok tényezőtől függ, beleértve a használatot, az időjárási körülményeket és a tárolási feltételeket. Azonban gyakran felmerül a kérdés: hány éves korában romlik meg az új gumi?
2024. május 21. kedd 17:19 - HírExtra

Ahhoz, hogy erre a kérdésre választ kapjunk, fontos megérteni a gumik öregedésének folyamatát és azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják ezt a folyamatot.

A gumik öregedése

Az autógumik idővel öregednek, ami befolyásolja teljesítményüket és biztonságukat. Még ha egy gumiabroncsot soha nem is használnak, az anyagok, amelyekből készülnek, lassan lebomlanak és elveszítik eredeti tulajdonságaikat. Ez a folyamat a gyártás napjától kezdődik. Az idő múlásával a gumiabroncsok anyagai, beleértve a gumit, az adalékanyagokat és a szöveteket, oxidáció és egyéb kémiai reakciók révén degradálódnak. Az öregedési folyamatot különböző tényezők gyorsíthatják, mint például a hő, az UV-sugárzás és az ózon.

Mennyi az ideális élettartam?

Az autógumik gyártói és szakértők általánosan egyetértenek abban, hogy egy gumiabroncs körülbelül hat év után már nem tekinthető új állapotúnak, és tíz évnél tovább nem javasolt használni, függetlenül attól, hogy mennyi kilométert tettek meg vele. Ez persze csak egy általános iránymutatás, hiszen a tényleges élettartam számos tényezőtől függhet, például:

Használat: A rendszeresen használt gumik gyorsabban kopnak, mint azok, amelyeket ritkán használnak. Az intenzív használat, például nagy sebességű vezetés vagy nehéz terhek szállítása, jelentősen csökkentheti a gumik élettartamát.

Tárolás: Azok a gumik, amelyeket hűvös, száraz helyen, közvetlen napfénytől védve tárolnak, hosszabb ideig megőrzik tulajdonságaikat. Az optimális tárolási körülmények megvédik a gumikat az UV-sugárzástól és az ózontól, amelyek gyorsíthatják az öregedési folyamatot.

Karbantartás: A megfelelő karbantartás, mint a rendszeres légnyomás-ellenőrzés, a kiegyensúlyozás és a forgatás, szintén meghosszabbíthatja az abroncsok élettartamát. A helytelenül felfújt gumik gyorsabban kopnak és sérülékenyebbek.

A mobil gumiszerviz előnyei

Egyre népszerűbbé válik a mobil gumiszerviz, amely kényelmes megoldást kínál az autótulajdonosok számára. A mobil gumiszerviz szolgáltatása lehetővé teszi, hogy szakértők a helyszínen, az autótulajdonos otthonában vagy munkahelyén végezzék el a gumiabroncsok cseréjét, javítását vagy karbantartását. Ez különösen előnyös lehet azok számára, akik nem tudnak időt szakítani arra, hogy elmenjenek egy hagyományos gumiszervizbe, vagy akiknek azonnali segítségre van szükségük egy defekt vagy egyéb probléma esetén.

A mobil gumiszervizek emellett speciális eszközökkel és tapasztalattal rendelkeznek, hogy gyorsan és hatékonyan végezzék el a szükséges munkálatokat. Ez azt jelenti, hogy a gumik cseréje vagy javítása gyakran kevesebb időt vesz igénybe, mint egy hagyományos szervizben.

Ráadásul a mobil szolgáltatások gyakran rugalmasabbak az időpontok és helyszínek tekintetében, így az autótulajdonosok könnyebben beilleszthetik a szervizt a napi rutinjukba.

A gumik élettartamának meghosszabbítása

Ahhoz, hogy az autógumik hosszabb ideig biztonságosan használhatók legyenek, érdemes néhány alapvető szabályt betartani:

Rendszeres ellenőrzés: Legalább havonta egyszer ellenőrizze a gumik légnyomását és a futófelület kopását. Az alacsony légnyomás növeli a gumik kopását és rontja az üzemanyag-hatékonyságot.

Rotáció: Az első és hátsó gumik cseréje (rotáció) egyenletes kopást biztosít, ami növeli a gumik élettartamát.

Kiegyensúlyozás és futómű-beállítás: A helyesen kiegyensúlyozott és beállított futómű csökkenti a gumik kopását és javítja a jármű stabilitását.

Megfelelő tárolás: Ha szezonálisan cseréli a gumikat, győződjön meg róla, hogy a leszerelt gumikat megfelelően tárolja, védve őket a napfénytől, nedvességtől és extrém hőmérsékletektől.

A gumik öregedésének jelei

Az öregedő gumik felismerése kulcsfontosságú a biztonság szempontjából. Néhány gyakori jel, amelyre érdemes figyelni:

Repedések a futófelületen vagy az oldalfalakon: Az apró repedések a gumi anyagának öregedésére utalnak, és csökkentik a gumiabroncs szerkezeti integritását.

Keményedés: Az idő múlásával a gumi anyaga keményebbé válik, ami rontja a tapadást és a menetkomfortot.

Buborékok vagy dudorok: Ezek a jelek a gumiabroncs belső szerkezetének sérülésére utalnak, és azonnali cserét igényelnek.

Összegzés

Az autógumik élettartama és biztonságos használata szorosan összefügg az idővel és a használati körülményekkel. Bár egy gumiabroncs akár tíz évig is szolgálhat, fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük állapotukat és cseréljük őket, ha szükséges. A modern megoldások, mint a mobil gumiszerviz, nagyban megkönnyítik az autótulajdonosok életét, biztosítva, hogy gumiabroncsaik mindig a legjobb állapotban legyenek, bárhol is legyenek.

A gumiabroncsok megfelelő karbantartása és időben történő cseréje nemcsak a vezetési élményt javítja, hanem jelentősen hozzájárul a közlekedés biztonságához is. Éppen ezért érdemes figyelmet fordítani a gumik állapotára, és szükség esetén szakértők segítségét kérni, hogy mindig biztonságosan közlekedhessünk az utakon.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

...
2024. június 1. 11:11
________________________________

Zalában írták meg, "apuka" halàla után 3 és fél évvel:

Google tags:
idősebb "Belső Jenő"
Csömödér -> Lovászi -> Zalaegerszeg -> Tatabánya

Idősebb Belső Jenő 1956 őszén, abban az október végi, november elejei néhány napban beállt forradalmàr szerepbe. Elmondása alapján, megegyeztek a Hóbor nevű ávós nyomozóval, hogy egymást majd úgymond bevédik. Márhogy, ha a forradalom győz, akkor B.J. védi meg a komcsi nyomozó tisztet majd, ha meg bukta lesz, akkor a Hóbor elvti B.J.-t.
Ezt még idős fejjel, 2006 tàjàn is büszkén elregélte a Lovásziban élő, azonos nevű, legidősebb fiának.
Volt ugyan fegyvere azon napokban, de el nem kellett sütnie soha. Ahogy a többi olajüzemi dolgozóból lett néhány nemzetőr, ő sem harcolt, mert itt nem volt semmi harc.
Aztán nem igazán védte meg senki november 4. után a verésektől. Más, komolyabb büntetést megúszott viszont. Elmondása alapján, a zalai magasrangú rokonai miatt nem lett neki baja. Varga Gyula megyei első titkár neje Belső Erzsébet volt, tán csömödéri származással szintén. De még a pákai származású Németh Károlyt, országos pártvezért is emlegette ezzel kapcsolatban.
Azzal sem törődött, hogy ezeket elmondva kompromittálja a "forradalmár" személye hitelességét. (Úgy ment bele az eseményekbe az elején, mint a kétesélyes totóba! Hisz' el is mondta, többször így ezt.)
Aztán 1962 után elhagyta Lovászit, elvàlt, a kis családjàt is itt hagyta.
Zalaegerszegen élt, egy Rózsa nevű ápolónővel.
Később Tatabányára került és még a Rózsa nevű volt szeretője lakását is ügyes trükkel megszerezte magának. (Ott mondták el, 1966 tàján ezt is, az első feleségének.)
Később egy maszek zöldséges asszonysággal állt össze, a nála idősebb Erzsike nénivel. Na, az a matróna végül kirúgta, mehetett haza, a Réti u. 56. tömbházba. (Ui.: De valami Kulich Gyula téri címe is volt előtte?)
Onnantól lett újra egy másik eü. dolgozó hölgy a "szíve választottja". Be is nősült, egy volt pufajkás, akkor màr munkásőr, zenészroma elvàlt lányát nőül véve. Onnan összejártak a városba települt szovjet "mérnökökkel" (akiket az uránium miatt helyezett oda a "nagy testvér"). Volt is minden "szovjet" csere-bere, szamovàrtól a háztartási gépekig... De, vagy 40 éven át használt autókkal is seftelt, ügyesen. Panaszkodott, hogy abból fizette ő az összes rezsit, mert a hàzasságuk anyagi része el volt különítve, a neje àltal. Ő mondta ezeket!
Leszázalékolása után a Komárom megyei IBUSZ "futára" munkába állt be és egy "háromperkettes" ügynök, valaki Tál(?) nevű igazgató főnökkel is autózott a valutával(?). Meg "csajoztak", idősebb fejjel, ő pl. kardio-rokkantként... Ő mesélte, ezeket is!
Csak 1989/90 tàján jutott újra eszébe neki, hogy ismét a forradalmár múltat kellene kidomborítani.
Lovásziban évtizedeken át nélkülöztek és szívtak, az ottani volt első felesége és a két gyermeke! Az ő 1956-os "szerepe" miatt ugye. Ő úgy kétévente egyszer-egyszer megjelent Zalàban, hogy megvillantsa, "virítsa" az aktuális kocsijával, ékszereivel, drága-trendi ruhàival a jóléti-fölényét. (!)
Tényleg, mint az "úri romák", ahogy "virítanak" kérkedve...
A zalai kis család meg ette a halat, gombát, vadhúst, az első fia "vademberré szocialódása" àltal, ott a kis ártéri erdei "szúnyogkempi" hàzikóban. (Ő nem lehetett vadőr sem, na miért ugyan, ahogy határőr sorkatona sem.)

A t.bányai pufajkás unokája pedig manapság már "szabadságharcost" emleget, meg emléktáblát állíttat. Hja, az idő múlása elfedi az emlékezetet, mint a föld fokozatosan, az akkori lovászi események hiteles tanúit. Messzire ment ember pedig azt mesélhet, amit csak akar.

Amikor ezeket leírtam, még él 93 évesen a volt lovászi első neje. Akiből még bolondot is csinált 1966 tàjàn! Elcsalta Tatabányára, hogy "összebékül" a volt kis családjával és lakjanak ott, vele.
Pár hét után meg kiderült, hogy még akkor is járt a Rózsa nevű, Zalából vele oda ment ápolónőcihez! Amikor a megalàzott kis család vissza cuccolt Lovásziba, a nagy hős "szabadságharcos" elbújdosott a segíteni jött, zalai teherautón érkező, felháborodott rokon férfiak elől...
A "hős"!

"Szebb múltat!" 😉

Tatabányán színház volt az az élet, láttam néhányszor, sajnos. De színhàz azóta is, tovább írják és alakítják a teátrális mi a jó éppen darabot...
☝️😝

Egy Réti u. 56. sz. tömbhàz "emléktáblàt" kap, állítólag.
Ezek nem lesznek rajta, de azért mégse múljanak a feledés és nemtudás ködébe.
👋
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását