Kézi számlálás informatikai támogatással
A magyarországi választásokon a szavazatokat a szavazatszámláló bizottságok számolják és ellenőrzik, az adatok nem hivatalos összesítését - ahogy a választási eljárás több más részét is - az informatika segíti.
2010. február 20. szombat 08:55 - HírExtra
Magyarországon a választásokat 1989 óta informatikai támogatással bonyolítják le; ez ma már a választási eljárás teljes folyamatát lefedi a szavazóköri körzethatárok megállapításától a névjegyzék elkészítésén át a végleges eredmény megállapításáig.
Az informatika bevonása nem azt jelenti, hogy a szavazatok alapján az eredményt a rendszer állapítaná meg, hanem azt, hogy számítógépek segítik a választási eljárásban dolgozók munkáját.
Az áprilisi országgyűlési választás informatikai támogatása a korábbi választások rendszerére épül. Az Országos Választási Iroda tájékoztatása szerint az informatikai rendszer döntően a csaknem 300 végpontból álló okmányirodai hálózatra, a 170 végpontból álló anyakönyvi hálózatra és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEK KH) eszközeire épül.
Az okmányirodai és az anyakönyvi számítógépes rendszer bevonásával lehetőség nyílik arra, hogy a választási eljárásban keletkező nagy mennyiségű adatot rövid idő alatt, jó minőségben és biztonságosan rögzítsék a helyi választási irodák. A területi választási irodák a felügyeleti, adatbeviteli és ellenőrzési feladatukat főleg a regionális államigazgatási hivatalok és kirendeltségeik számítógépeinek felhasználásával látják el.
A választási informatikai rendszer úgynevezett támogató rendszer: olyan szolgáltatást nyújt a választási apparátusnak, amely megkönnyíti a munkáját, de a hatáskör és a felelősség továbbra is a választási bizottságoké.
Az informatikai rendszer négy nagyobb alrendszerből áll: az integrált választási szolgáltató rendszerből, az internetes tájékoztató rendszerből, a választási ügyviteli rendszerből, valamint a pénzügyi és logisztikai rendszerből.
Az integrált választási szolgáltató rendszer abban segít, hogy a választás előtti felkészülési időszak elején a helyi választási irodák ellenőrizhessék és szükség esetén korrigálhassák a szavazókörök beosztását. A választópolgárok induló névjegyzéke a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai, a választójoggal nem rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartása alapján készül el szavazókörönként.
A választói névjegyzéket és az értesítőket az államigazgatási hivatalok, a helyi polgármesteri hivatalok, illetve a KEK KH készítik el. Az informatikai rendszer - hasonlóan a tavalyi európai parlamenti választáshoz - a névjegyzék elektronikus továbbvezetését is támogatja. Ennek azért van jelentősége, mert korábban a névjegyzékeket kézzel vezették tovább, illetve a helyi választási irodák vezetői egymás között postai levélben cserélték ki a névjegyzékekkel kapcsolatos információkat.
A névjegyzékkel kapcsolatos feladatokon túl az integrált választási szolgáltató rendszer segíti a választáson induló pártok, jelöltek, listák nyilvántartását, az ajánlószelvények ellenőrzését, a szavazólapra kerülő adatok nyomdába adását, a szavazási részvétellel kapcsolatos napközbeni jelentések feldolgozását, valamint az adatlapok és a jegyzőkönyvek feldolgozását, az eredmény megállapítását. A rendszer jelzi, ha feltehetően választási visszaélést követtek el.
A tájékoztató rendszer a korábbi gyakorlatnak megfelelően az interneten - a választási irodák számára intraneten - keresztül biztosítja a választási szervek, az állampolgárok, a média és a pártok politika- és pártsemleges tájékoztatását. A tájékoztatást vakbarát formában is megjelenítik.
Forrás: MTI