Minden tizedik gyereket verik az iskolában?
Száznyolcvan középiskola közel 4400 diákja vall egy friss kutatásban az általa, illetve a sérelmére elkövetett testi-lelki terrorról. Soha ilyen alapos felmérés nem készült még hazánkban az iskolai agresszióról.
2009. december 16. szerda 07:39 - Nagy András
Gimnázium vagy szakiskola?

A gimnáziumokban az áltagnál kevesebb, a szakiskolákban azonban több agresszív diákot és tanárt találni. Az országos átlagnál nagyobb mértékben a szakiskolákban fordul elő a legtöbb fajta agresszió. A gimnáziumi diákok és tanáraik ugyanakkor a legkevésbé agresszívek. A szakiskolákban találni a diákok és a pedagógusok között is a leginkább agresszív személyeket.
A diákok közül mindegyik képzési formában a fiúk agresszívebbek, mint a lányok, azonban ez a különbség nem olyan mértékű, mint azt esetleg gondolnánk. Az elkövetett és elszenvedett agresszió iránya azonos: a kevésbé agresszív lányok ritkábban válnak az agresszió áldozatává. Az egyetlen, szinte csak lányokra jellemző agresszióforma a kiközösítés.
A tanárokkal szemben elkövetett és tőlük elszenvedett agresszió különösképpen a szakiskolásokat jellemzi. Ez az élethelyzet a gimnazista lányoktól áll a legtávolabb. Figyelemre méltó, hogy a szakközépiskolás fiúk az országos átlagnál némileg több agresszióban részesülnek tanáraiktól.
Érdekes az is, hogy a pedagógusok által elkövetett és a diákoktól elszenvedett agresszió foka nem függ sem a pedagógusok nemétől, sem egyetemi vagy főiskolai végzettségétől, de még szüleinek iskolai végzettségétől sem. Úgy tűnik, hogy egyedül a szakmai tapasztalat és az ezzel járó tekintély óvja meg a tanárokat a tanítványaik agressziójától.
Idegengyűlölet, közhelyek

A kutatás szerint a diákok között az idegenellenesség és az agresszió szorosan együtt jár, a tanárok körében azonban nem. Ahol gyakori az idegengyűlölet, ott nagy a diákok egymás közötti erőszakossága is. Ebben közrejátszik az is, hogy az agresszív diákok körében gyakori az idegenellenesség.
Közhely, hogy a vallásosság hiánya, a tévénézés és a számítógépes játékok gyakorisága növeli az agressziót. A valóság ezzel szemben a következő: a vallásosság esetében nem igazolódott a gyanú, a másik kettőben azonban igen. Azok a diákok, akik több időt töltenek el a tévé képernyője előtt és a számítógépes játékkal, agresszívebbek azoknál, akik kevesebbet.
Arra azonban a kutatás nem ad választ, hogy az eleve agresszív diákok néznek több televíziót, illetve játszanak sokat, avagy a tévénézés és a számítógépes játékok gyakorisága teszi őket agresszívvá.