2024. május 18. - Erik, Alexandra

Így áll(!) a 4-es metró

A 4-es metró építésével összefüggő kérdésekről a szokásos negyedéves beszámolót kiegészítve, mindenre kiterjedő tájékoztatás kerül jövő héten a Fővárosi Közgyűlés elé - közölték az MTI-vel kedden fővárosi politikusok, miután tájékoztatást kaptak a beruházás helyzetéről.
2009. április 21. kedd 14:25 - HírExtra
Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes, Bagdy Gábor, a Fidesz-KDNP frakciószövetség társelnöke és Hock Zoltán, az MDF frakcióvezetője elmondta, hogy a főváros költségvetés-tervezetéről tartandó újabb egyeztetés előtt átfogó tájékoztatást kaptak a BKV 4-es metró projektigazgatóságától a beruházás helyzetéről, így a Bamco konzorcium újabb 35 milliárd forintos pótigényéről.

Ikvai-Szabó Imre elmondta, hogy a megbeszélés résztvevői nem foglaltak állást a Bamco követeléseiről, mivel erre nem kérte fel őket a főpolgármester. Tájékoztatást kaptak, "eseménytörténetet"az elmúlt szakaszokról, a jelenlegi tárgyalásokról. A képviselők várhatóan pótkézbesítéssel kapják meg a naprakész információkat a beruházásról - jegyezte meg.

Hock Zoltán közölte, hogy a frakcióvezetők első alkalommal kaptak átfogó és részletes tájékoztatást a metróépítésről. A 4-es metró projektigazgatóságától kapott információk és az írásos anyag ismeretében alakítják majd ki álláspontjukat - tette hozzá.

Bagdy Gábor felhívta a figyelmet arra, hogy korábban nem volt ilyen jellegű egyeztetés a városvezetés és az ellenzék között. Sajnálatosnak tartja, hogy erre egy válságos időpontban került sor, illetve, hogy csak szóbeli tájékoztatást kaptak. Utalva arra, hogy a metróépítés műszaki-szakmai kérdés, megjegyezte, nem célszerű, ha politikusok, megfelelő információk nélkül, állást foglalnak ez ügyben. A KDNP frakcióvezetője elmondta, erősen bíznak abban, hogy a jövő héten a közgyűlésben - a szokásostól eltérően -, részletes tájékoztatást kapnak a metróépítés helyzetéről.

A találkozón elhangzottakról mást nem kívántak közölni a politikusok, így arról sem mondtak semmit, mi várható akkor, ha igaznak bizonyulna az a lapértesülés, miszerint Brüsszelben nem kapna támogatást a 4-es metró. Ikvai-Szabó Imre annyit jegyzett meg, hogy a metróépítés finanszírozása biztosított, azt törvény és banki szerződések garantálják.

A BKV 4-es metró projektigazgatósága az MTI-t arról tájékoztatta, hogy a főváros, a BKV és a DBR Metró Projekt Igazgatóság álláspontja szerint a francia Vinci cég vezette Bamco konzorciumnak, jogsértő magatartását felfüggesztve, haladéktalanul folytatnia kellene a szerződésben vállalt munkáit. A projektigazgatóság kedden ismét felszólította az alagút építőjét a munkák folytatására. Szerintük szerződésszegés és fenyegetés helyett a Bamcónak a rendelkezésére álló jogi lehetőségeket kellene igénybe vennie. Egyúttal igazolnia kellene a konzorciumnak azt, hogy megfelel-e még a szerződéskötéskor vállalt pénzügyi és műszaki követelményeknek.

A projektigazgatóság közleményében hangsúlyozza: az építtető érdeke továbbra is az, hogy mielőbb folytatódjon az alagútépítés, de nem minden áron. Ha a felszólításnak a Bamco nem tesz eleget, a projektigazgatóság kész felmondani a szerződést. Szerintük a projektigazgatóság nem kér többletvállalást a Bamcótól, csupán a szerződésben vállaltak teljesítését, az irreális követelések helyett. A projektigazgatóság által bevont nemzetközi szakértők szerint, ha minden vitás kérdést rendeznének a felek, a végén még elképzelhető, hogy a Bamco tartozna az építtetőnek.

A Bamco konzorcium április 14-én függesztette fel az alagútépítést, és az egyéb, általa végzett munkákat, miután az ultimátumában megjelölt 35 milliárd forintos többletkövetelését a BKV projektigazgatósága nem teljesítette. A DBR hónapok óta folyamatosan vizsgálja a Bamco egyre növekvő többletköveteléseit, amelyekkel az alagútépítő lassan már szeretné megkétszerezni az eredetileg vállalt 62 milliárd, 207 millió eurós szerződéses árat.

A DBR vitatja a leállás indokoltságát, szerinte a többletkövetelések összege és legtöbb esetben hivatkozási alapja is irreális, és sajnálatosnak tartják azt is, hogy a konzorcium nem az általa is vállalt jogi úton próbálja meg rendezni a vitát.

A DBR rámutat: a Bamco önkényes leállása jogsértő, hiszen a szerződések szerint, ha valamilyen mérnöki határozattal a Bamco nem ért egyet, előbb döntőbizottsághoz, végső soron pedig választott bírósághoz kellene fordulnia. A DBR nem érti, hogy a Bamco miért hagyja figyelmen kívül a szerződést, hiszen a tavaly nyári leállásakor éppen egy döntőbizottsági határozatra hivatkozott. A Bamco egyébként az általa benyújtott 192 többletkövetelésből eddig csupán hármat vitt a háromtagú döntőbizottság elé, választott bíróság elé pedig még egyetlen vitás ügy sem került.

A DBR közlése szerint a főváros és a BKV is az alagútépítés mielőbbi folytatásában érdekelt, de nem minden áron. A DBR szeretné elérni, hogy a Bamco a szerződés szerint folytassa a munkát, ha pedig erre nem hajlandó, akkor egy héten belül kész kezdeményezni a szerződés felbontását. A DBR által felkért külföldi szakértők szerint jogosan utasították el a Bamco többletköveteléseinek jelentős részét.

A DBR az utolsó lehetséges időpontig kész tárgyalni a kivitelezővel a szerződésnek megfelelő munkavégzés folytatásáról. A közlemény rámutat: a DBR magáncég lenne, elvi lehetőség lenne arra, hogy alkufolyamat induljon, amelynek a végén a felek megállapodhatnának egy köztes összegben. A metróépítés azonban közpénzből történik, a DBR egyetlen fillért sem fizethet ki megalapozatlan követelésekre. A DBR megjegyzi azt is: a konzorciumnak nincs jogi lehetősége arra, hogy az alagútépítő pajzsokat magával vigye az esetleges szerződésbontásnál.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását