2024. május 2. - Zsigmond

Leverik a tévéket, mint vak a poharat

A tévé mellett egyre nagyobb teret hódít magának az internet, így könnyen előfordulhat, hogy a televízió új kihívóra talál. A növekvő internetfogyasztás a gazdaság átformálódását is eredményezi: a kereskedők egyre gyakrabban reklámozzák árucikkeiket a vil
2009. január 20. kedd 07:30 - Tőkés Zsuzsa
Hol reklámoznak?

Erre a kérdésre a választ a nézettség adja meg. Azt már eddig is tudtuk, hogy a téve nézettségi mutatók az irányadóak a reklámozók számára. Magyarország egyébként egy 2003-as európai tévénézési kimutatás alapján az előkelő második helyet fogalja el a napi 274 percével, míg az utolsó helyen 178 perccel Szlovénia áll. Tehát bátran állíthatjuk, hogy Magyarországon európai viszonylatban sokat néznek tévét. A televízió a hazai piacon továbbra is egyeduralkodónak mondható, mely összefüggésben áll a társadalom digitális felkészültségével és az elszegényedés mértékével, azaz a fogyasztók a legolcsóbb műfajra fordítják idejüket. A tévénézési szokások az internet megjelenésével és az egyéb multimédiás rendszerek térhódításával nagyban megváltoztak. Mit jelent ez ránk nézve, új szokásaink milyen hatással vannak a gazdaságra?

Összecsúszva: tévé, internet, multimédia

A szórakozás digitális mennyországa vár bennünket otthonainkban: még sohasem volt annyi hálózatba kapcsolt eszköz a nappalinkban, mint manapság. Nem csoda, hogy többször is meggondoljuk, hogy elmenjünk-e moziba vagy, szórakozás képen válasszuk-e a hagyományos kulturális eszközöket.

A tévézés mellet, azt egyre inkább a háttérbe szorítva divatos irányzattá válik az online-videózás. Ezt webes tévének, úgynevezett „Free TV” műfajának nevezik. A Free TV ötlete két amerikai fiatalember fejéből pattant ki a YouTube alapításakor 2005-ben. Az ötlet azon alapult, hogy szerettek volna a képek mellett kisebb videókat is megosztani egymással és barátaikkal.

A 3-5 perces terjedelmű videófilmek küldözgetése nagy kiterjedésük miatt nehézkes volt és sokszor elakadt a levelezőrendszerek áteresztő kapacitásán. A YouTube huszonéves alapítói a probléma megoldásaként egy olyan rendszert fejlesztettek ki ahová a kisvideók pár perces feltöltés után publikálhatókká válhattak, így a videók küldözgetése helyett elegendő volt csupán a publikációs címet elküldeni. Mára a YouTube a nagy közönség számára is elérhetővé vált, ezzel mintegy utat nyitva az új videó megosztó oldalaknak. A YouTube első magyarországi követője a Videobomb volt.

Hol a kihívás?

Az internet feladta a leckét. Fiataloknak szóló internetes szappanoperák, távirányítóba integrált kurzorok, amatőr mobiltelefonos felvételek és még sorolhatnánk. Szabadság, gyorsaság, naprakészség, talán ezek a világháló legfőbb ismérvei. És mi lehetne gyorsabb és praktikusabb ez internetes vásárlásnál? Reklámozás és vásárlás egy helyen, igazi paradicsom a kereskedők számára.

A könyvet elmosta a tévé, a tévét vajon az internet fogja földbe döngölni? Nem tűnik el, csak átalakul. A jövő doboza az intertévé. A kihívás és a tét is nagy: a csaknem 70 éves múltra visszatekintő televíziózás jövője abban áll, hogy mennyire tudja kihasználni a világháló adta lehetőségeket és mintegy továbbfejlesztve őket, képes lesz-e versenyben maradni a média piacán.

Arra a kérdésre, hogy technikailag kivitelezhető lenne-e, hogy az internet élő adásokat is sugározzon, ezzel teljes mértékben átvéve a tévé szerepét, Baja Ferencet az informatikáért felelős kormánybiztost kérdeztük. A Miniszterelnöki Hivatal közleményében elmondta, hogy az Internet már ma is alkalmas "TV közvetítésre", hiszen a "streaming video" nevű eljárással valós időben (real time) lehetséges a műsorszóráshoz hasonló (broadcasting) szolgáltatást előállítani. Már ma is van példa arra – például konferenciák esetében –, hogy ugyanabban az időben az "interneten élőadásban közvetítenek", vagyis a beregisztrált nézők mozgóképes előadást láthatnak. A kérdés tehát inkább a minőség: az előbb említett megoldással nem lehet a kijelző teljes nagyságán élvezhető minőségű képet megjeleníteni. Az SDTV (kb. a mai földi sugárzású képátvitel minősége) minőségű képátvitelhez 8 mbps internet előfizetés szükséges, és a gerinchálózatok QoS (Quality of service) paraméterezhetősége és multicast üzemmódja szükséges, valamint megfelelő nagyságú gerinchálózati kapacitás.

A digitális képminőség (HDTV high definition TV) eléréséhez még nagyobb előfizetői sávszélességre (kb. 25 mbps) és természetesen az ügyfélszámmal arányosan nagyobb gerinchálózati kapacitásra van szükség.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Tudomány témában
Ön szerint mi okozta a koronavírust?
Egyszerű véletlen
Az állatok és emberek közt megnövekedett találkozásszám
Kína terjesztette gazdasági előnyökért
Trump áll mögötte
Nem tudom, de nem lehet véletlen
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását