2024. április 29. - Péter

Tovább robog a száguldó cirkusz

1986 óta mi vagyunk az egyetlen olyan „keleti” ország, amelyik az autósportok királyának versenynaptárában töretlenül kiharcolja a neki kijáró tiszteletet. A XXIII. Magyar Nagydíj alkalmából tekintsünk vissza az időben és nézzük: mit csinálnak
2008. július 31. csütörtök 16:49 - Molnár Miklós
Egy kis történelem

Idén 23. alkalommal rendezik meg a Formula-1 eleddig egyetlen közép-európai futamát, a Magyar Nagydíjat. 1986 óta számos ráncfelvarráson esett át a Hungaroring. Az átadáskor közel 4014 méter volt a pálya hossza, majd 1989-ben egy kanyar átvágásával körönként 3968 méterre csökkent a versenytáv. A kisebb-nagyobb módosításoknak köszönhetően a 2003-as átalakítás óta körönként 4381 métert kell megtenniük a versenyzőknek ahhoz, hogy a hivatalosan 70 körösre tervezett verseny végén, a célegyenes-ráfordító kanyarban megláthassak a kockás zászlót.

A pálya Budapesttől mintegy 19 km-re, Mogyoród határában található: természetes völgyben fekszik, a pálya szélén pedig karéj alakban lelátók övezik, amiknek köszönhetően szinte bárhonnan belátható a versenypálya nyolcvan százaléka. A terepviszonyok révén a pálya legmagasabb és legalacsonyabb pontja közti szintkülönbség 36 méter, a legmeredekebb emelkedő 6.2, a pálya legnagyobb esése pedig 7 százalékos.

Az eddigi futamok során a legeredményesebb pilóták ranglistáját a tavalyelőtt visszavonult német Michael Schumacher vezeti négy győzelemmel, őt követi a 14 esztendeje tragikus körülmények közt elhunyt brazil Ayrton Senna három aranyérmes helyezéssel.

Idén nagy versengés várható a McLaren Mercedes brit pilótája, Lewis Hamilton, s a Ferrari csapat mindkét kiválósága, a bajnoki címvédő finn Kimi Raikönnen és a brazil Felipe Massa között. A 59. Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság 11. futama előtt a pontversenyt az „ezüst nyíl” brit pilótája vezeti, őt követi a Felipe Massa, majd Kimi Raikönnen. A verseny rendkívül szoros, mivel a VB-éllovasnak 58, a jelenlegi másoik helyezettnek 54, a harmadiknak pedig 51 pontja van. A negyedik helyen álló lengyel Robert Kubica mindössze 10 ponttal van lemaradva Lewis Hamiltontól, 48 világbajnoki ponttal a zsebében vág neki az ING Magyar Nagydíjnak.

A foci és az F1

Először 2005-ben jött el hozzánk a Nazionale de Piloti, hogy a magyar sztárokkal focizva a közönség szórakoztatása közben jótékony cél érdekében küzdjön a pályán. A pilóták alakította válogatott 1981-ben alakult Riccardo Patrese kezdeményezésére, s azóta 170 országban, több mint 15 millió eurót gyűjtött össze jótékony célra.

A szokásokhoz híven idén is a Forma-1-es versenyhétvége előtt rendezték a mérkőzést. 2008. július 30-án csaptak össze az elszánt felek az Albert Flórián Standionban. A keddi sajtótájékoztatón megtudhattuk, hogy a tegnapi rendezvény teljes bevételével a II. számú Tűzoltó Utcai Gyermekklinikát támogatják a szervezők és a résztvevők.

Az első hazai megmérettetésen a magyar sztárcsapat és a pilótaválogatott 6-6-os döntetlent játszott. Ezt az eredményt tegnap megismételte a két remek gárda, ismét 6-6-os döntetlennel zárult a mérkőzés.

Utcai parádé

A Forma-1-es hétvégékhez elválaszthatatlanul kötődik az utcai parádé. 2008-ban új helyszínen rendezik meg a felvonulást: a Balatonon. A mai napon a Red Bull és a Torro Rosso autói száguldanak a Balaton-felvidéken: a Tihanyi Apátságtól rajtolva a hegyoldalon való száguldozás után a kompkikötőben hajóra szállnak a versenyzők, ezt követően viszik át őket a déli partra. Akinek nem lenne elegendő a földi izgalom, azt a Red Bull légi bemutatójával igyekeznek elkápráztatni a szervezők. A Forma-1-es versenygépek pilótái Siófokon már az egész város lezárását élvezve használják ki az aszfaltot. Gerhardt Berger és Sebastian Bourdais mellett a harmadik pilóta a Hungaroring Sport Zrt. elnöke, Palik László lesz. A balatonparti tájékoztató során az is elhangzott, hogy optimizmusra okot adó tárgyalások folynak Bernie Eclestone-nal a Formula-1-es Magyar Nagydíj jövőjét illetően. Jelenleg 2011-ig szóló szerződése van a száguldó cirkusznak és hazáknak, amelynek további öt évvel való meghosszabbításáról gondolkodnak a felek. Palik e téren kiváltképp bizakodó: egy nyilatkozatában azt is mondta, nem csodálkozna azon se, ha már a hétvégén bejelentenék a további együttműködésről szóló megállapodást.



Mi vár ránk az idén?

2008-ban augusztus első hétvégéjén, tehát elseje és harmadika között sátrazik nálunk a vándorcirkusz. A pénteki Formula BMW-s, GP2-es, Porsche Supercup és Formula-1 szabadedzések, illetve kvalifikációkat követően szombaton a szokásos Forma-1-es időmérő edzést, valamint a GP2, illetve a Formula BMW mezőnyének első megmérettetését láthatják az érdeklődők. Vasárnap, a rendezvény fináléján kerül sor mindhárom „kisebb” kategória záró etapjára. A program megkoronázásaként pedig a rajongók immáron 23-szor részesülhetnek abban az élményben, hogy a televízió képernyőin keresztül, vagy élőben a helyszínről követhessék figyelemmel a száguldó cirkusz legendás alakjainak csöppet sem unalmasnak ígérkező megmérettetését.

A rendkívül szoros világbajnoki pontversenynek köszönhetően minden bizonnyal szinte vérre menő küzdelmeket láthatunk majd, ezért teljes nyugalommal állíthatom: érdemes lesz megnézni, mire képesek a fiúk ezen a gyönyörű magyar vidéken.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Sport témában
Kijutunk-e a labdarugó világbajnokságra?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását