2024. május 4. - Mónika, Flórián

L-betű a brit autókon

A közlekedésrendészeti szabályok megszigorítását nemcsak Magyarországon indokolják a közúti balesetek számának csökkentésére irányuló törekvésekkel. Nagy-Britanniában például a járművezetői engedélyhez való jutás feltételeit tették keményebbé, mind a tanu
2008. június 30. hétfő 10:00 - Hírextra
L-betűt kell rögzíteni a tanuló, vagy gyakorló vezető autójára az Egyesült Királyságban. (Az L az angol learner=tanuló szóra utal, amire nálunk a T). A még gyakorlatlanok által elkövetett balesetek szaporodása miatt ez évtől ott jelentősen megszigorították a gépjárművezetői engedélyhez, s utána az L-betű levételéhez szükséges képzést és vizsgát.

Az oktatást vagy hivatásosok, vagy legalább három éve hibátlanul vezető rokonok, ismerősök végezhetik. A tanulást csak a 17. életévét már betöltöttek kezdhetik el, s alapkövetelmény az írni, olvasni, számolni tudás is. A korhatár 18 évre emelése is szóba került, a korábbi gyakorlatban ugyanis az akkori 17 éves korhatárt sokan úgy értelmezték, hogy az adott születésnapon már vizsgaképes is az előre fölkészített gyermek.

Az oktatónak (tízből kilenc a hivatásos) először meg kell ismertetnie a tanulóval az oktatás rendjét tartalmazó hivatalos kiadványt. Az oktatásról hivatalos naplót kell vezetni, bejegyezve az oktatások idejét, helyét, tartamát, jellegét (elméleti, esőben vezetés, parkolás stb.). A kurzus befejezése után az oktatónak ki kell állítania egy, a növendéke vizsgára felkészítettségét igazoló bizonyítványt.
A vizsga négy részből áll.

Az első, elméleti próbatételen jó válaszokat kell adni egy számítógép képernyőjén megjeleníthető tesztkérdés sorra. Az eddigi 50 kérdést most 35-re csökkentették, a vizsgaidő továbbra is 30 perc.
A másodikban - ugyancsak képernyő előtt és félóra alatt - 10-20 animált, megjelenített eseményre (például a kereszteződésben a vezető kocsija előtt szabálytalanul keresztbehajtó járműre) reagálásból vizsgázik a jelölt, többnyire szimulátor segítségével.

A harmadik vizsgafeladat már gyakorlati és lakott területen 15-20 percig tarthat. A vizsgáztató figyeli az indulás előkészítését, a jelölt célszerű körbetekintéseit. Elvégzendő többek között a megfordulás, az Y-os fordulás, sorban a többiek közé hátramenetben beparkolás, ferde parkolósávba be- majd onnan kihajtás és a vészfékezés.

A negyedik próba egyórás. A feladat: közúton vezetés során adott célhoz való eljutás. A vizsgáztató ezalatt csak esetleges vészhelyzetben avatkozhat közbe, szavakkal sem segíthet. (Persze fék az ő ülése előtt is be van szerelve). A vizsgabiztosok jóindulatának elnyerését célzó "juttatásokat" szigorúan megtorolják, akár a hivatásosok engedélyének bevonásával is.

Az AA (Automobil Association, a Magyar Autóklub angol megfelelője) szóvivője, Jim Fitzpatrick szerint a felkészítés átlagosan 52 órát igényel. Való igaz, hogy sokba kerül, de a ráfordítással elérhető, hogy a kezdők által okozott balesetek száma jelentősen csökkenjen.

Évente 750 ezren tanulnak Angliában kocsit vezetni és csak 44 százalékuk vizsgázik már elsőre sikeresen. De az L-betűt a vizsgázottaknak is további fél évig az általuk vezetett kocsin kell tartani, s ajánlják nekik, hogy az első hónapokban éjjel, vagy nagyon rossz időben ne vezessenek, s mellőzzék az ott megengedett minimális alkoholfogyasztást is
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Külföld témában
Mit várhatunk Joe Biden elnökségétől?
Visszatér a józan ész a Fehér Házba
Újra jön a neoliberalizmus
Semmi nem változik
Biden megbuktatja az európai féldemokráciákat
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását