2024. május 16. - Mózes, Botond

A Forma-1 egy új formája indult ma hajnalban

A hétvégén Ausztráliában kezdetét vette a Forma-1-es világbajnoki sorozat 59. idénye. A forgatókönyv megegyezik a legutóbbi 58 szezonéval: van egy világbajnok, és van néhány trónkövetelő. Magyar idő szerint péntek hajnalban Melbourne-ben sor került a 2008
2008. március 14. péntek 16:48 - Malina Adrienn

Jelen…

A 2008-as szezontól is hasonló izgalmakat várok, de gondolom nem csak én. A Ferrari és a McLaren a világbajnoki címek várományosa. A Ferrarinál még Michael Schumachert is
be tudták vonni a tesztelésbe. A német pilóta az autó beállításában segített utódjának, Kimi Räikkönennek, és persze segített kiküszöbölni az utolsó hibákat a már így is lenyűgöző F2008-as karosszériájában. A McLarennél Lewis Hamilton mellé Alonso cseréjével berakták Heikki Kovalainent. Hamiltonnak megvan az esélye, hogy idén világbajnok legyen, de ehhez nem csak a jó autó, de a szerencse is kell.



A tavalyi mclarenes kémügy nem tett jót a közhangulatnak, de Ron Dennisék mára talán kiheverték a büntetést (a csapat 2007-es eredményét törölték, ezért idén csak a 22-es, 23-as rajtszám jutott a pilótáknak). A mezőny legkisebb költségvetésű csapata, a Super Aguri. Egész télen veszélyben forgott, hogy lesz-e csapat, ki lesz a támogató. Pár napja állapodtak meg a Magma Group-pal, de a helyzet továbbra is nyugtalanító.



Szabályok…

Versenynaptár
Március 16. - Ausztrál Nagydíj, Melbourne
Március 23. - Malajziai Nagydíj, Szepang
Április 6. - Bahreini Nagydíj, Szahír
Április 27. - Spanyol Nagydíj,
Barcelona
Május 11. - Török Nagydíj, Isztambul
Május 25. - Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
Június 8. - Kanadai Nagydíj, Montreal
Június 22. - Francia Nagydíj, Magny-Cours
Július 6. - Brit Nagydíj, Silverstone
Július 20. - Német Nagydíj, Hockenheim
Augusztus 3. - Magyar Nagydíj, Hungaroring
Augusztus 24. - Európai Nagydíj, Valencia
Szeptember 7. - Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
Szeptember 14. - Olasz Nagydíj, Monza
Szeptember 28. - Szingapúri Nagydíj, Szingapúr
Október 12. - Japán Nagydíj, Fudzsi
Október 19. - Kínai Nagydíj, Sanghaj
November 2. - Brazil Nagydíj, Interlagos (Sao Paulo)
Az idei évben utolsó évéhez érkezik a Forma-1 jelenleg ismert szabályrendszere, de az egységes elektronika bevezetése és a vezetési segédeszközök száműzése már az idén is alaposan felkavarja az állóvizet. Ha az FIA nagyra törő tervei valóra válnak, akkor az idei lehet az utolsó év, amikor cizellált aerodinamikájú autók köröznek bordázott abroncsokon, és hajtásukról kizárólag belső égésű motor gondoskodik. Az FIA az elburjánzó légterelők megnyirbálására, a slick gumik rehabilitálására és a kinetikus energiaátalakító rendszer (KERS) bevezetésére készül 2009-ben.

A vezetői segédeszközök betiltása, valamint az ehhez szükséges egységes elektronikai vezérlőrendszer (standard ECU, vagyis SECU) bevezetése gyakorolja majd a legnagyobb hatást az idei versenyekre. A számítógép helyett ismét a pilóták döntik el, mekkora gázzal gyorsítanak ki a kanyarokból. A segédeszközöket nem most tiltották be először az F-1-ben. Használatuk 1993-ban érte el tetőpontját, amikor az Alain Prostot bajnoki címhez segítő Williams FW15C a kipörgésgátló mellett aktív felfüggesztést és ABS-t is felvonultatott. Megszűnik a benzinégetés az időmérőn, a hosszú élettartamú motorok mintájára négy hétvégés váltót írnak elő.

A nagydíj…

Arra, hogy mire lesz elég a Ferrari vagy a McLaren csapat ereje, már a hétvégén fény derülhet, a 24. Ausztrál Nagydíjon. Ez lesz a tizenharmadik melbournei futam (a babonákkal nem foglalkozunk, bár a Forma-1-ben nincs 13-as rajtszámú autó). Az első tizenegy futamot Adelaide-ben rendezték meg 1985-1995 között. 1996-ban azonban az Albert Parkba került át a futam, ahol az utakat az év minden napján használják. Ez a futam a 2006-os évet kivéve -amikor a Nemzetközösségi Játékok miatt később rendezték meg - mindig a szezonnyitó verseny, így idén is. A Forma-1-es cirkuszt a forró nyár várja Ausztriában.



Az 58-körös Ausztrál Nagydíj március 16-án helyi idő szerint 14 órakor veszi kezdetét (magyar idő szerint 5.30-tól az RTL Klub élőben közvetíti a futamot). A pálya hossza: 5,303 km, a teljes versenytáv 307,574 km. A pályarekordot még mindig Michael Schumacher tartja 2004-ből, ideje 1 perc 24,125 másodperc. Tavaly Kimi Räikkönen nyert, a második helyezett Fernando Alonso lett, míg a bronzérmes helyen akkori csapattársa, Lewis Hamilton ért célba.

Hogy idén ki lesz a világbajnok, ki nyeri a konstruktőri címet, lesz-e új üstökös, tizennyolc futam elteltével biztosan kiderül.

A Forma-1 uncsi?
Flavio Briatore már évek óta hangoztatja, hogy megítélése szerint a Forma-1 rossz irányba fejlődött az elmúlt időszakban, és radikális változtatásokra lenne szükség. A Renault csapatfőnöke korábban felvetett már néhány ötletet, amik szerinte feldobnák a száguldó cirkuszt, ám eddig nem aratott sikert velük.

- A versenyek túl hosszúak és kiszámíthatóak. A Forma-1 ma már annyira érdekes, mint a San Remo dalfesztivál. Elkerülhetetlen a változtatás - jelentette ki Briatore, aki szerint szükséges a futamok rövidítése, így azonban egy délután akár két versenyt is lehetne rendezni ugyanazon a helyszínen.

Az olasz istállófőnökhöz csatlakozott Alain Prost is, aki szintén úgy véli, hogy kiveszett az izgalom a száguldó cirkuszból.

- A Forma 1-hez kevesebb ész, kevesebb stratégia, kevesebb taktika szükségeltetik, mint régen. Sokkal kevesebb közös munkára van szükség a mérnökök és a versenyzők között, ez már nem az a Forma-1, amit szeretni tudnék - fogalmazott Prost.
(samsungsport)

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Sport témában
Kijutunk-e a labdarugó világbajnokságra?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását