2024. április 25. - Márk

Nepomuki Szent János forog az ereklyetartóban

Itt egy új híd, ott egy másik terve. Csak úgy kapkodhatjuk a fejünket, lassan tényleg hosszában betonozzák le a Dunát. Nem lennénk hűek magunkhoz, ha nem lenne köztük olyan, amit már évtizede tologatunk magunk előtt mint szkarabeusz a ganéglóbuszt, vagy o
2008. január 16. szerda 11:57 - Tálos Lőrinc
„A híd egy építmény, amelyen valamely út, vasút, csatorna vezet át átívelendő völgy, vízfolyás vagy más közlekedési akadály egyik oldaláról a másikra. Úgy, hogy az áthidalt völgy, vízfolyás vagy közlekedési vonal számára az építményben a kellő számú és nagyságú nyílás szabadon maradjon.”  (Wikipedia)



Híd a semmibe

A régi szép időkben még Ferencz Józsefről nevezték el a hidakat. Ma már Dunaújvárosi-, Pentele- és M8-as hídról beszélünk. Beszélünk róla de nem használjuk. Naponta négyezren hajtunk fel rá. Nyilván azért csak ennyien, mert autópálya, vagy közlekedési folyosó közel s távol nincsen. Hiába szólítják M8-as hídnak, arra még egy ideig csak nagyzási hóbortból hallgathatna a füleivel, még ha „kosárfülek” is azok. Annak ellenére, hogy főleg a két part települései közötti forgalmat veszi a hátára, a túlsó oldalra igyekvőknek matricát kell váltani a használatához. Országunk büszkesége, hogy ilyen szerkezetben, ilyen hosszú hidat még nem építettek sehol a világon. Átadása körül sokat mondogatták, hogy a semmiben függ. Azóta inkább azt hallani: a semmibe tart.

Híd ami szétválaszt

A Szekszárdi Duna-híd kedvelt apropója volt a politikai csatározásoknak. Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere (a híd az Orbán-kormány alatt épült) azzal vádolta az építkezés befejezésekor regnáló Medgyessy Pétert, hogy az átadási ünnepséget azért halsztották el, hogy kedvére belegabalyodhasson egy szép átadó-beszédbe. Biztos telítve volt a D-209-es határidőnaplója.



Azután, hogy az Állami Számvevőszék megállapította: a híd nagyjából tizedével került többe a reálisnál, mert közbeszerzés hiányában nem érvényesült a piaci verseny árleszorító hatása, már nyilván kevesebben tülekedtek a nemzeti szín szalaghoz párnán felkínált ollóért. A tapasztalatok szerint a forgalom zöme továbbra is földvári – a Sió és a Duna bajai szakaszának szabályozójáról elnevezett – Beszédes József hídon és a bajai Türr István hídon bonyolódik. Az okok között leginkább azt sejtik, hogy az alföldi oldalon itt is hiányzik az úthálózat. Eddigi hatása az új hídnak annyi, hogy Szekszárdon megnövekedett a teherforgalom.

Két szomszédpart

Több változat is felmerült már a Duna-kanyarban építendő új hídra. A Vác-Szentendrei-sziget-Tahitótfalu a Vác-Dunabogdány és a Szob-Visegrád változatok versengenek egymással. Nem meglepő, hogy Vác az első változatot pártolja, hiszen annak keleti hidfője a város déli részére esik, így a főváros felé tartó forgalom elkerüli. Dunabogdány ellenzi a települést érintő megoldásokat, mert szeretné vízbázisként hasznosítani a Dunabogdányi öblöt. Szob támogatja egy a túlparttal összekötő híd ötletét, mert az idegenforgalom fellendülését várja attól. Verőce a Vác északi részét Dunabogdánnyal összekötő tervre teszi az esküt, a Szobi változatot az Esztergomi átkelő közelségével indokolva annak szükségtelenségét. A Parlament végül a Vác-Tahitótfalu között ívelő hidat fogadta el, a budapesti agglomeráció rendezési tervével együtt.



A Colbert-hid

Az M0-s körgyűrű olyan mint a 4-es metró. Évtizedek óta tervezzük, és vicceket kreálunk róla. A hozzá tartozó – Budapestet északról elkerülő – híddal sincs ez másképp. Mindenki akarta, de senki sem. És mindenki arrébb tenné a szomszédhoz, ha tehetné. Komoly feladat elé állítja a tájékozatlan környezetvédőt, napokig pakolgathat érveket az átellenes serpenyőkbe, hogy és miként szennyezi jobban a környezetet. Ha lecsatlakozik a Szentendrei-szigetre, vagy ha nem, ha Újpesten van a pesti hídfő, vagy ha nem, ha Budakalászon inkább erre, vagy inkább arra vezet az út hozzá. Vagy ha továbbra is a fővároson keresztül rongyolnak az autók és kamionok. Végül azt a változatot fogadták el, hogy maga a Megyeri híd nem, de egy kis híd összeköti a szigetet, e terv szerint Szentendrével. Újpest berzenkedik, és már arra készül, hogyan tartsa távol a nehezebb gépjárműveket az utcáitól. Óbudán követhetetlen számú terv készült arra, hogy és merre, föld alatt, föld felett, vagy mindkettő csatlakozzon az M10-es az épülő hídhoz.
Jelenleg itt is úgy fest, hamarább lesz híd, mint autópálya. A tervek szerint ősszel már járható lesz a soknevű M0-s híd, ami majdnem Chuck Norrisról lett elkeresztelve. Igaz, a 10-es és 11-es utakat összekötő autóúthoz még egy engedély sincs készen. A három rivális útvonaltervezetről előbb részletes hatástanulmányt készít a a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., s ha a hatóság kiadta a környezetvédelmi engedélyeket, akkor dönthet a Gazdasági és Közlekedésfejlesztési Minisztérium. A Levegő Munkacsoport egyik változatot sem támogatja, álláspontjuk szerint: "Elfogadhatatlan, hogy az M3-as autópályáról és a 2-es útról beözönlő kamionforgalmat rászabadítsák Budára és a pilisi településekre. [...] Az északi híd megépítése Budapest legfontosabb és legjobb minőségű ivóvízbázisát veszélyezteti, azok védőövezetén halad át. Ezt tiltják a jogszabályok is. [...] a Levegő Munkacsoport szakértői bebizonyították: a térség közlekedési és környezetvédelmi gondjai csak a városi és elővárosi tömegközlekedés jelentős javításával, a kamionforgalom racionalizálásával, az áruszállítás vasútra való átterelésével, valamint az M0-s keleti szakaszának - a gödöllői átkötés nyomvonalán történő - megépítésével lehet enyhíteni.”
A hidat végül mégsem Stephen Colbert amerikai humoristáról fogják elnevezni, aki 17 millió szavazattal nyerte meg a névadó versenyt. Simonyi András, hazánk washingtoni nagykövete saját műsorában kereste fel a showmant és gratulált neki a győzelemhez, ugyanakkor felhívta a figyelmét arra a körülményre, hogy egy feltételt még nem teljesített: előbb meg kell halnia, mert élő személyről nem lehet a műtárgyat elnevezni. Colbert egy magyar útlevéllel lett gazdagabb és tízezer forinttal, amit arra kapott, hogy legyen mit elköltenie, ha abban a városban jár, ahol majdnem hidat neveztek el róla.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gondolataink témában
Szívesen látná Orbán Viktort köztársasági elnökként?
Szó sem lehet róla
Jobb lenne, mint miniszterelnökként
Teljesen hidegen hagy
Csak, ha nincs más elfogadható jelölt
Igen, alkalmas a posztra
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását