2024. március 28. - Gedeon, Johanna

Vasutas sztrájkok Magyarországon

A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) október 25-én reggel 6 óra és 8 óra között figyelmeztető sztrájkot tart a vasúti személyszállítás területén, követelve, hogy a kormány vonja vissza a 21 mellék- és szárnyvonal megszüntetésének tervét, s teljesítse a
2007. október 24. szerda 12:09 - Hírextra

Összeállítás az elmúlt évtized magyarországi vasutas-sztrájkjairól:

1998. december 21. - Kétórás figyelmeztető sztrájkot tartott a Mozdonyvezetők Szakszervezete, mert 21 százalékos bérkövetelésével szemben a MÁV csak 13 százalékot ajánlott. A munkára beosztott 976 mozdonyvezető mindegyike sztrájkolt. A munkabeszüntetés 573 vonat közlekedését érintette, a figyelmeztető sztrájk miatt a MÁV-nak 81,8 millió forint vesztesége keletkezett.

1998. december 22. - Mivel az előző napi figyelmeztető sztrájk ellenére eredménytelenül zárultak a bértárgyalások, újabb kétórás figyelmeztető sztrájkot tartott a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete a vasutas-bérek 21 százalékos növelését és a munkarend kollektív szerződésben való rögzítését követelve. A tárgyalások kudarca miatt általános vasutas-sztrájkot hirdetett a szakszervezet a következő év január 4-ére.

1999. január 4-8. - Részleges sztrájkot tartott a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, mert 21 százalékos bérkövetelésével szemben a MÁV csupán 16 százalékot ajánlott. Január 8-án a Fővárosi Munkaügyi Bíróság első fokon jogellenesnek nyilvánította a sztrájkot, ezért a szakszervezet még aznap felfüggesztette a megmozdulást. A Legfelsőbb Bíróság viszont júniusban jogszerűnek ítélte a munkabeszüntetést, amely a MÁV-nak több mint 500 millió forintos veszteséget okozott.

1999. december 20. - Hajnali három órától a reprezentatív vasutas szakszervezetek kilencórás általános országos sztrájkot tartottak, mert a MÁV csak 8,5 százalékos béremelést ígért, szemben a szakszervezetek által kért 14 százalékkal. A sztrájk ideje alatt 241 személyszállító vonat közlekedett a szakszervezet és a munkaadó megállapodása alapján. A sztrájk 96 millió Ft-os kárt okozott a MÁV-nak.

2000. január 10-12. - A vasutas szakszervezetek 60 órás országos általános sztrájkot tartottak 3,5 százalékos reálkereset-emelkedést eredményező bérfejlesztést követelve. A sztrájk ideje alatt naponta két pár személyvonat indult vonalanként, de nem közlekedtek a nemzetközi, az Inter City és a tehervonatok. A tárgyalásokon a MÁV-nak és a szakszervezeteknek nem sikerült megállapodniuk a bérfejlesztésről és a kollektív szerződésről.

A munkabeszüntetés mintegy 300-350 millió forint kárt okozott a vasúttársaságnak.

2000. február 1-14. - A béremelésért és a kollektív szerződés megkötéséért folytatott sztrájkot három vasutas szakszervezet (a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete). A 329 órán át tartó sztrájk végén megállapodás született, amely szerint 2000-ben a MÁV Rt. az infláció mértékének és a GDP emelkedésének megfelelően emeli a béreket, a dolgozók étkezési hozzájárulását pedig nettó 800 forinttal növeli. A sztrájk ideje alatt összességében 1,9 milliárd forint veszteség keletkezett a MÁV Rt-nél. Február 22-én a MÁV Rt. és a szakszervezetek aláírtak egy 3 éves megállapodást, amelyben a vállalat 3 évre garantálta, hogy a vasutasok átlagos reálkeresete évenként emelkedik, a kollektív szerződés 3 évre szól és érvényes lesz a MÁV Rt. jogutód társaságaiban is. A szakszervezetek vállalták, hogy a következő 3 évben nem sztrájkolnak.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását