2025. december 23. - Viktória

Renault: Kis buktatók és nagy sikerek az új utak keresése közben

Az FM 97.3 Abszolút Rádió új műsorában, a Szervóban Hartmann Zoltán arra vállalkozott, hogy – a műsor címéhez hűen – kicsit „rásegít” autós ismereteinkre. Az első adás témája a Renault volt.
2007. március 7. szerda 11:02 - Hírextra
Mikor indult a Renault története?

Még az előző évezredben, 1898-ban alapították a francia Renault testvérek a vállalatot. A mai ember számára kicsit már megmosolyogtatók a 260 cm3 körüli, 4-5 lóerős kisautók, gyakorlatilag egy kényelmes bőrfotel, egy kormány, és egy pedál, amivel gázt lehetett adni – ez volt az autózás őskora.

Mi volt az áttörés?

A Renault-ra mindig is jellemző volt az új utak keresése a formatervezés és a motorizáció terén, talán ez a cég készítette a legtöbb koncepcióautót. A nagy áttörést a Renault 19-es jelentette, amit már vagy 20 éve kezdtek el gyártani. De – ugrálva az időben – említhetem a Cliót, a Renault 5-öst, amikkel szintén sorban hódítottuk el az Év Autója díjakat. Voltak olyan forradalmi újdonságok is, amik nem igazolták a tervezők – vagy éppen a marketingesek – elvárásait. Ilyen volt például a Renault Fuego, amiből azért lehet látni néhányat futni az utakon. Ha belegondolunk, hogy ez egy 20 éves koncepció, ez akkoriban egy forradalmi, kirobbanó autó lett volna. Vagy nem érett még meg rá az a vásárlóközönség, amelynek szánták, vagy más irányba ment az autóipar, és ez megmaradt egy izgalmas ötletnek. Hasonló kísérlet volt az Avantime, ami azért is nevezetes, mert a sorozatgyártású autó a koncepcióhoz képest mindössze 5%-ban változott – a legtöbb autó ennél sokkal többet módosul, mire lejön a futószalagról. Ez egy sport-egyterű-kupé volt, amit a Matra gyártott nekünk. Az Avantime talán a kevésbé sikeres marketingje miatt nem ért el komoly sikereket, bár a gyártás leállítása óta hatalmas értéke van a példányoknak.

A sok kísérletezésnek azért volt közönségsikernek számító gyümölcse is.

Például a Twingo, amit a bevezetésének időpontjában pont a marketingesek nem akartak piacra engedni: a Renault elnökének kifejezett utasítása kellett ahhoz, hogy a kisautó megkezdhesse – végül óriási sikernek bizonyuló – szereplését. Olyannyira töretlen a 14 éve alig változott autó diadalmenete, hogy idén érkezik az új Twingo. Ugyanilyen sikersorozat az Espace, aminek az eredetijét,a mai szemmel csúnya, szögletes dobozkát látva talán mosolyra húzódik az ember szája, de annyira praktikusnak találták a vásárlók, hogy azóta már a negyedik változat jött ki az Espace-ból, és piacvezető a saját szegmensében. Érdemes szólni a Renault autósport-sikereiről is: tavaly volt száz éve, hogy a világ első Grand Prix versenyét a Renault egy magyar mérnöke, Szisz Ferenc nyerte meg. Illetve önmagában sikernek tekinthető a Vasarelly által tervezett logó, a rombusz alakú gyémánt.

2001-ben bebizonyosodott, hogy a Renault Thalia az az autó, amibe a magyar vásárlók bele tudnak szeretni.

A Thalia egy furcsa történet. El kell ismerni, hogy nem a design csúcsát képviseli: tulajdonképpen egy Clióról van szó, amihez „hozzáragasztottak” egy toldalékot, 510 literesre növelve ezzel a csomagteret. Az autó jó áron tudott betörni a piacra, mivel Törökországban készül, ahol olcsóbb az előállítása. A sikerét bizonyítják a számok: 2001-ben, amikor megjelent, rögtön több mint hatezer darabot adtunk el belőle. Később a konkurenciának is jelentek meg hasonló modelljei, már csak azért is, mert Magyarország a szakemberek szerint hagyományosan egy olyan piac, ahol a lépcsős hátú, vagyis szedán autókat kedvelik jobban, szemben mondjuk Hollandiával, ahol inkább a háromajtós, csapott hátú kocsikat szeretik, vagy Olaszországgal, ahol „kombimánia” van.

Miben újult meg a 2007-es Thalia?

A kezdeti autó egy régebbi Clio-verzió jegyeit viselte, az új típus ezzel szemben megkapta a III-as Clio belső terét, és belekerültek olyan dolgok, amiket a régebbi változathoz nem lehetett rendelni: automata ablakemelőket, magasságban állítható kormányt, vagy az automata klímaberendezést. Az autónak megváltozott az orra: megkapta a Renault-kra jellemző, távolról felismerhető identitási jegyeket. Motorikusan is sokkal korszerűbb, ezzel is igyekszik megfelelni a 2007-es év elvárásainak.

Ha a Renault-ról beszélünk, mindenki rögtön asszociál a Forma-1-es sikerekre is. Az autósport mely területein van még jelen a cég?

A Forma-1-be való visszatértünkkor nagyon nagy hangsúlyt fektettünk erre a sportágra, de nem felejtettük el a többit: létezik gyorsasági autónk, többek között a Clióból is, ennek volt egy hazai változata, a Clio Kupa, amit Zengő Zoli szervezett. Formula-autókat is gyártunk – két- és háromlitereset is –, és nem hagyhatjuk ki a felsorolásból a V6-s Megane-unkat sem. Idén jött ki a Clio R3-as raliautónk, ami várhatóan nagy sikereket fog aratni, erre van már magyar rendelésünk is. Idén július 14-15-én rendezik meg először Magyarországon a World Series by Renault versenysorozat egyik futamát, ami már a világ több országában évek óta fut, itt több típusú versenyautónkat is láthatják az érdeklődők, a pilóták pedig komoly pénzdíjakért hajtanak majd. Régi Forma-1-es versenyzőket és autókat is várunk ide, sőt, reményeink szerint itt lesz a már említett Szisz Ferenc Grand Prix győztes autója is.



A Renault Thalia 1.5 dCi tesztje, valamint a Genfi Autószalon újdonságai jövő kedden 11 órakor a 97.3 Abszolút Rádió Szervó c. műsorában és a Hírextra Autó rovatában!
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Külföld témában
Mit várhatunk Joe Biden elnökségétől?
Visszatér a józan ész a Fehér Házba
Újra jön a neoliberalizmus
Semmi nem változik
Biden megbuktatja az európai féldemokráciákat
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását