Tankötelezettség négyéves kortól?
Fodor Gábor, az SZDSZ elnökjelöltje négyéves korra szállítaná le a tankötelezettség alsó korhatárát, hogy javuljanak a gyerekek pedagógiai intézménybe kerülésének esélyei iskoláskor előtt.
2007. február 23. péntek 16:16 - Hírextra
Erről politikai programjának oktatásról szóló fejezetében ír a politikus. "Az egyenlő esélyű, nyitott és méltányos oktatási rendszer követelménye a legelemibb, jól felfogott személyes- és közérdek. Ez biztosítja a jövő évtizedekben az aktív generációk járulékfizetését, a valódi együttműködésre épülő társadalom létrejöttét" - fogalmaz a liberális képviselő. Programja szerint ehhez javítani kell az iskoláskor előtt a gyermekintézménybe kerülés esélyeit, akár a tankötelezettség alsó korhatárának 4 évre való leszállításával is.
Folytatni kell azt a közoktatási átalakítást, amely a lexikális tudás helyett az alapvető képességekre, önállóságra, kreativitásra koncentrál, mindenekelőtt az alsó tagozatos nevelésben - írja.
Hangsúlyozza: haladéktalanul meg kell reformálni a pedagógusképzést, rendszeresebbé és korszerűvé kell tenni a teljesítményértékelést, ki kell terjeszteni a kompetenciaméréseket. Szükséges a személyre szabott tanítás széles körűvé tétele, ehhez a modern informatikai, kommunikációs eszközök alkalmazása és pedagógiai asszisztensek foglalkoztatása. Mint írja, fejleszteni kell az iskolai infrastruktúrát, szorgalmazni kell azokat az integrált oktatási formákat, amelyekben a speciális helyzetű gyerekek is értékes, stigmák nélküli végzettséghez juthatnak.
Véleménye szerint ahhoz, hogy minél többen jussanak el az érettségiig, csökkenteni kell középiskolai lemorzsolódást, emelni kell a szakiskolai rendszerben az érettségit adó formák arányát, támogatni kell a felzárkóztató, speciális programokat. A felsőoktatásban törekedni kell arra, hogy a hallgatók legalább egy szemesztert külföldi egyetemen végezhessenek - olvasható Fodor Gábor elnökjelölti programjában.
Fodor Gábor szerint a jelenlegi oktatási rendszer kudarca, hogy jelentősek a különbségek az iskolák között, továbbra is jelentős a középiskolai lemorzsolódás, a szakképzési rendszer nem igazodik a munkaerő-piaci igényekhez, az oktatási rendszer nem biztosítja az idegen nyelvű kommunikáció képességét valamint a korszerű információs és kommunikációs eszközök használatát, illetve az oktatási rendszer nincs összhangban az újfajta készségeket megkövetelő munkaerő-piaci kereslettel.
Forrás: MTI