Szaúd-Arábia egyre nyitottabb gazdasági és társadalmi környezete komoly lehetőségeket kínál a magyar vállalkozások számára – derül ki abból az üzleti delegációból, amelyet a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) 2025. november végén szervezett Rijádba. A kiutazás célja az volt, hogy a magyar exportőr kis- és középvállalkozások feltérképezzék a királyság gazdasági együttműködési lehetőségeit. A részvételt a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatta.
Szaúd-Arábia gazdasága továbbra is döntően az olajszektorra épül, ugyanakkor a 36 milliós, fiatal népességű ország az elmúlt években látványos nyitást hajtott végre. 2019 óta a turizmus is megnyílt a külföldiek előtt, és a gazdasági diverzifikáció részeként a szaúdi kormány kifejezetten ösztönzi a nemzetközi üzleti együttműködéseket.
A delegációban több ágazat képviseltette magát: műszaki, digitális és szépségipari cégek mellett agrár- és élelmiszer-ipari vállalkozások is utaztak Rijádba. A részt vevő magyar cégek számára egyértelmű volt, hogy a közel-keleti piacra csak olyan termékkel lehet sikeresen belépni, amely egyediséget és magas hozzáadott értéket képvisel.
„Szaúd-Arábiában kizárólag az innováció és a kivételes minőség jelent belépőt” – mondta Dr. Németh Csaba élelmiszer-mérnök, c. egyetemi tanár. Rámutatott: az alapvető agrártermékek – mint a tejpor, gabona vagy gyümölcsaszalvány – területén hatalmas a verseny, ezért ők egy teljesen egyedi termékinnovációval érkeztek. Tojásfehérje-alapú tejtermék-helyettesítőket mutattak be, többek között sajtkrém- és gyümölcsjoghurt-alternatívákat, amelyek a szaúdi lakosság körében különösen relevánsak lehetnek.
„A helyiek 60–80 százaléka laktózérzékeny, így a tejtermék-helyettesítők iránti kereslet óriási lehet. Ez adja a magyar innováció piaci létjogosultságát” – tette hozzá.
A delegáció programja sűrű volt: gazdasági tájékoztatók, kulturális felkészítések és üzleti jó gyakorlatok mellett számos találkozót szerveztek helyi szakemberekkel és vállalatvezetőkkel. A látogatás során a magyar cégek betekintést nyerhettek Szaúd-Arábia ipari fejlesztéseibe.
- látogatás a Szaúd-Arábiai Ipari Városok és Technológiai Zónák Hatóságánál (MODON),
- a SABIC és a Nemzeti Ipari Innovációs Központ megismerése,
- részvétel az Industrial Transformation Saudi Arabia szakvásáron,
- a Szaúdi–Magyar Üzleti Fórum és az ahhoz kapcsolódó B2B találkozók.
A kiutazás tapasztalatai alapján a magyar vállalatok számára a szaúdi piac – megfelelő innovációval és felkészüléssel – komoly lehetőségeket kínálhat a következő években.


