Színorgia
A színek roppant fontosak életünkben. Ugyanis pár évtizede tudjuk, hogy a fény minden színösszetevőjének saját hullámhossza és külön energia-minőség jellemzője van. Ezen felül tradícióink, kulturális gyökereink által kialakult színértelmezéseink szintén b
2007. február 13. kedd 16:42 - Szabó Péter
Leginkább az érzelmeinkre hatnak, ami érthető, hiszen evilági létünk az érzékelésünkön alapszik, ami érzéseinket befolyásolja, ezekre reagálunk különböző sajátos megnyilvánulásainkkal. Az ember már korán ráismert a színek fontosságára, értékére, hatásaira úgy a párkapcsolat, mint a vadászat, gyógyítás, pihenés stb. tekintetében, megtapasztalva és megértve azok testi, lelki, szellemi hatásait, amit például a színes falrajzokon, csecsebecséken, vadász szerszámokon és egyéb módon örökített ránk.

Az első században Celsus, római orvos például kékre festett bőrtapaszokat használt sebek gyógyításánál, aminek hasznosságát a XX. században japán tudósok kutatásai megerősítettek, ugyanis rájöttek, hogy az állatok sebei sokkal gyorsabban gyógyulnak kék fénynél! A középkorban is alkalmaztak többféle betegség gyógyításánál színesre festett falakat, ami manapság is elterjedt szokás kórházakban, gyermekotthonokban.
Az indiánok testükre kent harci színei is igen sokatmondóak: a sárga az erő, a zöld és kék az ősök támogatottságát hivatott jelezni. Ezt manapság a nők vették át, hiszen a vörös ajak csáberejével kábítja a férfi józanészt, a kék vagy lila szemárnyékolás a titokzatosság benyomását kelti, ily módon szerezve előnyt a nemek csatájában.

A rózsaszín nyugtató hatású, rendkívül csökkenti az agressziót. Aki szerint ez vicces, annak javaslom kérdezze meg az USA-beli St.Quentin börtön személyzetét. Itt kísérletezték ki, hogy az agresszív rabok környezetében rózsaszín ívlámpákat gyújtottak, amitől a rabok hamarosan megnyugodtak. Ugyanez történt később a humberside-i Hull börtönben, ahol külön rózsaszín cellát készítettek, ahol a bezárt agresszív rabok percek alatt lenyugodtak, sőt egyes nehézfiúk még bocsánatot is kértek!
A narancssárga szín a gyomorra hat, félelmek ellen kiváló. A mellékvese környékén hat leginkább, így a sportolók nagyon kedvelik, mivel növeli az adrenalin-szintjüket. A sárga a nap színe, a tavasz ígérete, a megújulásé, őrült nagy energia van benne. Érdekes módon ez is a gyomor környékén hat, leginkább a lelki eredetű betegségeken – anorexia, bulémia, savhiány… - segíthet. Talán meglepő, hogy ilyen „energiaáradat” ellenére ezen felül izomlazító is, az idegi eredetű izomgörcsöket lehet vele oldani a szakemberek szerint. Nem mellékesen a sárga, az arany szín a lelki fejlődés végső fokát, szellemi vezetőt is jelképezi a vallásos festészetben(lásd színarany aurájú szentek, arany glória a fej körül, pápai lobogó sárga-fehér színösszeállítása stb.).

A zöld a térteremtés színe, amely utat mutat a gondok megoldására. Valahogy úgy érzi magát az ember a zöld szín hatására, mintha hatalmas, végtelen tér szabadult volna rá, nincsenek korlátjai. Nyugtató szín is egyben, ami kiúttal párosul, nem véletlenül alkalmazzák kórházakban oly előszeretettel már csak azért is, mert a légutakra is jótékony hatással van. Zöld falak között kevésbé köhögünk, pedig az erdő messze van.... A nyirokmirigyet serkenti, gyorsítja a szövetgyarapodást, mégis csökkenti a túlburjánzó sejtnövekedést és fertőtlenítő hatású, ahogy azt egyes kutatások kikövetkeztették.

A kék a belső béke színe. Kapocsként szerepel a menny és föld között a vallási témájú festészetben, ahol előszeretettel ábrázolták a Szűzanyát mennyei kékbe burkoltan, mi több, Dávid király és a királyi pajzs színe is kék volt, hogy a „királykék” elnevezést már ne is említsem. Érdekes, hogy a terhes nő vonzódik a kék színhez, a lelki tökéletességhez, békéhez. Óvodákban is nagy hasznát vehetik, ugyanis a korai gyerekkor lidérces álmait nyugtathatjuk vele és a torokgyulladásra is hasznos a kék szín. A kék a pajzsmiriggyel és csecsemő miriggyel áll kapcsolatban.
A lila-bíbor az agy, az intuíciók színe, a szellemi-lelki tudásé. Nem véletlen a „bíboros” titulus használata az egyházban, az ennek megfelelő színű ruhával. Szinte mindenre jó, leginkább alkotó tevékenységet folytatóknak ajánlott, mert serkenti a gondolkodást, az ötleteket „szaporítja”. Ennek ellenére nem javasolják elvakult Fradi drukkereknél...

A fekete tulajdonképpen minden szín összessége, de egyben halála is. A mindentudás és a káosz együttes jele, szinte mindenhol a gonosz jelképe. Ellenpárja a fehér a tisztaság, a lelki, szellemi tudás, abszolútum és rend jelképe, az újrakezdésé is egyben(lásd tiszta lap). A kínai okkultizmusban a női jegy, a jin jelképe a fehér, a férfi jelkép (jang) pedig a fekete. Kicsit megfordították az európai kultúrát, hisz nálunk a nő az ördög „jobb keze”, lásd alma sztori. Náluk a fekete-fehér színek jelentése egészen másként alakul, hisz Ázsia zömében a fehér a halál színe, míg nálunk a fekete, de ebből a színértelmezésből most ne csináljunk etnikai, felekezeti és földrajzi kérdést, bár lehetne.
Azonban mi európaiak lennénk, így tehát számunkra a színek jelképrendszere az európai kultúrkör sémái szerint alakul. Mindenesetre érdekes, hogy a tradíciók mennyire befolyásolják a pszichét. Egyetemes színelemzés csak matematikai, fizikai, atomfizikai, kémiai és biológiai alapon létezik.
Egyáltalán nem mellékes szempont tehát, hogy saját habitusunkhoz és tradícióinkhoz igazítsuk a lakás színeit, netán az adott helyiség funkciójához. Tehát ingerlékeny ember ne fesse vörösre a tévészobát, mert manapság óvatlan híradónézés közben esetleg porrá zúzhatja a készüléket. A gyerekszobában pedig érdemes kerülni a minimal design kedvencét, a feketét, kivéve ha az Adams családról van szó.