2025. december 21. - Tamás

Karcsún, de minek?

Már az egyiptomiak is használtak karcsúsító „szerkezeteket”, mert a darázsderék számos kor szemében volt az esztétika csúcsa. Még a boldog barokk és rokokó telt idomait is összepréselték, hogy két tenyérrel átfogható derék alól s felől kidudor
2007. február 12. hétfő 13:30 - Szabó Péter
Pedig nem mindenki számára adatik meg a szépség ezen természetadta formája, így a nyomorultak rástartolnak az alternatív megoldásokra. És jött a fűző, korzett, míder, melyeket tulajdonképpen minden kor előszeretettel használt, mégis a 17. századtól vált elengedhetetlen eszközzé társasági megjelenés esetén. Majd később már mindennapossá nőtte ki magát. Kezdetben halcsonttal, később egyéb anyagokkal, például fémlemezekkel tartották meg a kívánt formát. Ami néha már abszurd formák elérésére hajszolta a szerencsétlen nőket – bár később a férfiakat is! -, hiszen a divat törvénye, hogy amit etalonnak nevezünk ki, az másnap már csak kiindulási alap lehet. Így aztán a XIX. században már normális elvárás volt a 38 centis(!!!) derékbőség, ami szó szerint kipréselte a szuszt a nőkből.

Az eredmény: karcsú derék felett kibuggyanó, hullámzó keblek halmai, melyekre gúvadó tekinteteket illett zavart pihegéssel viszonozni, majd a rohamozó férfiak vad ölelésétől kötelező volt elájulni, miért is a személyzet váltófutást rendezett a repülősóért. Ez könnyen ment. Mármint az ájulás, a személyzet rohanásai már kevésbé, bár gyakorlatuk volt benne. Ebben a kegyetlen ketrecben a tüdő kapacitása töredékére zsugorodott, így nem kellett jól nevelt úrihölgynek lenni ahhoz, hogy zavart ájulásba zuhanjon a tolakodó férfi attakjától.

Talán pont ezért is volt ilyen hatalmas sikere. Hisz a pihegő nő látványa még inkább védtelen madárkává sorvasztotta az amúgy is hátrányos helyzetben lévő nőket, akik jobb híján ezzel a gátlástalan szexuális forradalommal igyekeztek maguknak teret nyerni a nemek hatalmi harcában. Eléképesztő változatosságban dívott a míder. Elől-, hátul, kétoldalt kötős változatok, csipkével, selyemmel, vagy átlátszó tüllel ékesítve bolondították a férfiakat. Egyes változatok a barokk idején felül szabad kebleket hagytak, melyeket csak rafinált tüllel takartak el és a hullámzó keblek kikandikáló bimbajait illett rúzzsal pirosítani, hogy az értő közönség hódolhasson a látványnak.

A fűző használata alól semmilyen kibúvó nem lehetett. Még a terhes nők is hordták, természetesen csak az oldalsó fűzős változatot. A kislányokat már a lehető legkorábban elkezdték szoktatni a használatára, de már hat évesen kötelezővé tették számukra viselését. Voltak olyan fűzők is később, amelyeket az inkvizíció kínzókamráiban is szívesen láttak volna: a hónaljtól a combtőig értek – ez a kor a leszorított, eltakart, kis kebel pártján állott -, a merevítő halcsontok pedig szinte lehetetlenné tették a leülést.

Az orvosok megosztottak voltak a viseletének következményeit illetően. Egyesek szerint elgyengítette, elsorvasztotta a használaton kívül helyezett hát- és hasizmokat, összepréselte és ezzel néha megsértette a belső szerveket, emésztési zavart, felfúvódást, sőt, méhen belüli megbetegedéseket okoz, életveszélybe sodorva ezzel a viselőjét. Mások szerint viszont a „gyenge nőnek” szüksége volt erre a támogatásra. Mindenesetre sokat elárul a női testről való korabeli vélekedésről, miszerint a fűzőt nem viselő női hát izomzatának kidudorodásai a férfiéhoz teszik hasonlatossá, mely nem esztétikus külsőt, durva megjelenést eredményez. Tehát a gyenge, izmoktól mentes, ernyedt hát, löttyedt has volt az esztétikum netovábbja a nő esetében. Mint a kínaiaknál a megnyomorított arasznyi lábacskák. Használni nem tudták, de tetszett.

Ennek az antifunkcionális divatnak a feministák egy csoportja vetett véget a XIX. század végén, mely „Égessétek el a fűzőtöket!” jelszóval buzdított egyenjogúságra. Érdekes, hogy a szüfrazsettek viszont a viselését javasolták, mondván az önuralom és méltóság jelképe.

Eljött tehát a mély levegő kora a nők számára. Azonban úgy tűnik nem tart soká ez a szemlélet. Alig évszázadnyi „szabadság” után a retro ismét felszínre hozta a fűzőt. Madonna, majd a Moulin Rouge film őrült kisugárzása ezreket bolondított vissza a „ketrecbe”. Gaultier nemrég parfümjeinek csomagolásában utalt a szexi karcsúsítóra értelemszerűen ágybahívogató illattal. A szexus és a fűző mindig is szoros kapcsolatban állt, nem véletlen tehát, hogy korunkban, amikor a szexuális szabadság végtelenségét éljük a fűző ismét felbukkant. Sőt, egyes szexuális aberrációkban sikere elképesztő méreteket ölt. A szado-mazo kultúra egyik jelképévé lett a testet rabszolgasorba taszító, mégis ettől izgató fekete bőr-lakk fűzők, korzettek számos változata.

A nők ebben a fene nagy szabadságban persze egyáltalán nem szabadok, a saját testüket illetően pedig főként nem. A ma uralkodó szemlélet és ideál a kötelező karcsúság felé tereli őket, sőt, mivel ismét a középkor lelkes pedofíliája jön divatba - bár még nem divat tizennégy éves kislányokat férjhez adni, mint a szépséges Capulet Júliát szerette volna büszke atyja -, mégis egyre fiatalabb lányokat állítunk esztétikai etalonnak. Ez viszont elérhetetlen követelményeket szab, tehát maradnak a pótmegoldások. Leszorított cicik, karcsú derekak, kislányos külső(anorexia, bulímia), copffal, térdharisnyával, megrontásra várva. Az más kérdés, hogy a kicsomagolt „árú” az esetek többségében már megronthatatlan, de ez akkor már senkit nem zavar.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gondolataink témában
Szívesen látná Orbán Viktort köztársasági elnökként?
Szó sem lehet róla
Jobb lenne, mint miniszterelnökként
Teljesen hidegen hagy
Csak, ha nincs más elfogadható jelölt
Igen, alkalmas a posztra
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását