Az Európai Bizottság ambiciózus tervet dolgozott ki, amely a "kritikus áruk" - például autók, akkumulátorok, zöldtechnológiai eszközök és nehézipari termékek - gyártásának legalább 70 százalékát az EU-n belül kívánja tartani. A javaslat célja, hogy csökkentse az unió importfüggőségét, különösen Ázsiából, és erősítse az európai ipar stratégiai önállóságát.
A tervezet szerint az állami támogatások, közbeszerzések és finanszírozások igénybevételéhez a vállalatoknak biztosítaniuk kell, hogy gyártásuk legalább 70 százaléka európai forrásból származzon. Ez különösen az autóipart, akkumulátorgyártást, elektronikai és zöldenergia-ágazatot, valamint az acél- és nehézipart érinti, ahol eddig jelentős volt a külföldi alkatrészbeszerzés.
Az új szabályozás jelentős előnyöket hozhat az EU iparának: munkahelyeket teremthet, növelheti az ipari kapacitást és elősegítheti a fenntartható, zöldebb gyártást. Ugyanakkor a szakértők szerint a költségek évente több mint 10 milliárd euróval nőhetnek, mivel az európai alkatrészek drágábbak, mint az importált termékek.
A javaslat vitákat váltott ki az uniós tagállamok között is. Bár a cél az európai ipar megerősítése, a kisebb, exportorientált cégek számára nehezebb lehet a gyártási arányok betartása, és kérdéses a WTO-szabályokkal való összeegyeztethetőség is.
Magyarország számára az új szabályozás jelentős lehetőségeket kínál: az autóipari, akkumulátor- és elektronikai beszállítók új megrendelésekhez és beruházásokhoz juthatnak, erősítve az ország ipari pozícióját. Ugyanakkor a kisebb cégek és a magas importarányra építő vállalatok számára a költségek növekedése kihívást jelenthet.
Az Európai Bizottság célja egyértelmű: az unió stratégiai, gazdasági és környezeti szempontból is önállóbbá váljon, miközben az európai ipar versenyképességét erősíti. A terv sikeréhez politikai akarat mellett pénzügyi és technológiai támogatásra is szükség van.


