2024. május 21. - Konstantin

Áll a bál! Súlyos a helyzet az országban

Már három napja sztrájkolnak Ferihegyen, még a hétvégén jöhet a vasutassztrájk, jövő héten fél napra megáll a BKV, január közepétől meg közszolgálati munkabeszüntetés lesz – határozatlan ideig. Megkerestük a reptériek és a BKV-sok szakszervezeti vez
2008. december 12. péntek 13:39 - Pénzes Dávid
Csorba Attila, a Légiközlekedés Egyesült Szakszervezet (LESZ) elnöke a Hírextra megkeresésére elmondta, a sztrájknak még messze nem látja a végét. Mint fogalmazott, jelenleg „nagyon mélyen vannak” az álláspontok. Hozzátette, a közeledés helyet egyre távolabb kerülnek az oldalak, ezért a munkabeszüntetés biztosan tovább folytatódik.

Csorba szerint alapvetően magatartásbeli gondok vannak a cég menedzsmentjével. A szakszervezeti vezető az elmúlt években 12 sztrájkban vett részt, de kérdésünkre elmondta, ez az eddigi legsúlyosabb.

Moderátor vagy nem moderátor?

A sajtóban szárnyra kapott a hír miszerint moderátorral (azaz külső közvetítővel) kezdenék meg a tárgyalásokat. Az ő személye egyelőre bizonytalan, de felmerült a kormány közvetítő szerepe. A hírek szerint a közlekedési minisztériumból lenne valaki, aki elvállalná az egyeztető szerepét. Erről Csorba Attila nem tud. Megjegyezte, ahhoz, hogy moderátor legyen, mindkét félnek a beleegyezése kell.

Ezzel kapcsolatban elmondta, tavaly volt már olyan konfliktushelyzet, mikor a szakszervezet javaslatára moderátort hívtak volna a tárgyalásokra. Ám a Budapest Airport menedzsmentje akkor azt mondta, nem kellene ezt csinálni, majd az egészet hetekig húzták. Sőt hozzátették, „a szakszervezet majd meg fogja ezt szokni”. Ám amíg zsarolnak minket és sárba tiporják a sztrájktörvény elemeit – folytatta a LESZ elnöke – addig nem lehet arról szó, hogy bármit megszabjanak.

A vasutasok is

A vasutasok legkésőbb hétfőn éjfélig lépnek sztrájkba – jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke a köztelevízióban. Mint mondta a követelésük nem változott február óta: szeretnék megkapni a MÁV Cargo eladásából származó bevételt. Ez fejenként 250 ezer forintot jelentene a dolgozóknak.

Az eredetileg péntekre tervezett munkabeszüntetést azért halasztották el, mert információik szerint a MÁV vezetése sztrájktörőkkel készült, hogy a hatékonyságukat csökkentse. A sztrájkban jegy- és kocsivizsgálók valamint a forgalmi területen dolgozók vesznek részt. Ez lesz a hatodik munkabeszüntetés február elseje óta.

A közszolgák is

Az Egységes Közszolgálati Sztrájkbizottság csütörtöki ülésén a kormánnyal még 2007. februárjában megkötött 2009. évre vonatkozó megállapodás betartásának kikényszerítése érdekében 2009. január 12. napjától határozatlan idejű általános közszolgálati sztrájkot hirdet. Közleményükben kijelentik, az elmúlt időszak tárgyalásai bebizonyították számukra, hogy van elmozdulási lehetőség az eddig elfogadott költségvetési sarokszámok között követeléseik teljesítésére.

A BKV is leáll

A BKV-nál szintén gondok vannak. Nemes Gábor, a Cinkotai Autóbusz Üzem Szakszervezet elnöke  a Hírextra kérdésére elmondta, szeptember 30-tól december 15-ig tolták ki a megállapodás teljesítésének határidejét. A tárgyalások folyamatosan zajlanak, ám egyelőre kevés esély van arra, hogy 15-ig bármi változzon. Ezért pedig kénytelenek voltak megkezdeni a sztrájkról való egyeztetéseket is. A sztrájkra – ha három napon belül semmi változás nincs – jövő hét csütörtökön fél nap erejéig kerül sor.

A követelések egy részében történtek előrelépések – mondta Nemes Gábor – ám vannak nagyon fontos pontok, melyek rosszabbodnak. Ilyenek a munkakörülmények és munkafeltételek. A műszaki állapotok olyan szinten vannak, hogy így nem tudunk megfelelni az elvárásoknak. Ezeket a problémákat a tulajdonos és a kormányzat beavatkozása nélkül pedig nem lehet megoldani. Ha ez nem történik meg, akkor a konfliktus helyzet elkerülhetetlennek látszik.

Arra, hogy lát-e esélyt ez alatt a három nap alatt a megegyezésre, Nemes Gábor borúlátón válaszolt. Mint mondta, vannak arról híresztelések, hogy a kormányzat 40 milliárd forinttal segítené a BKV-t, de ezekről konkrétumot nem tudott mondani. Erre most már nem ígéreteket, hanem garanciákat szeretnének.

Fizetett, illegális, képzetlen sztrájktörők Ferihegyen!
A Budapest Airport német tulajdonosa nem a jövőt hanem a sötét múltat hozta el Ferihegyre
A LESZ és a RDSZSZ közleménye – 2008. december 12.

A német Hochtief tulajdonában lévő Budapest Airport a magyar és európai uniós jogrendet semmibe véve, sztrájktörőket bérelt fel. Az érdekképviseletek feljelentették a céget, és követelik a tulajdonos Hochtief kizárását valamennyi állami pályázatból. Mától újabb munkavállalói csoport, a fegyveres biztonsági őrök csatlakoztak a munkabeszüntetéshez.

A ferihegyi dolgozók egységes fellépését tapasztalva, a Budapest Airport kétségbeesett lépésre, száz évvel ezelőtti időket idéző, szándékos törvénysértésre szánta el magát: egy másik cégtől szerződtetett sztrájktörőkkel igyekszik átmenetileg részben üzemben tartani a repülőteret. Az akcióban a budapesti Airport Security Kft. dolgozói vesznek részt, de a hírek szerint vidéki repülőterekről és külföldről (a Delta légitársaságtól) is toboroznak sztrájktörőket. A lépés a magyar munkajog, és az Európai Unió legtöbb vonatkozó irányelvének példátlanul durva, szándékos megsértése. A LESZ és a RDSZSZ a sztrájktörők alkalmazása miatt még tegnap este a Munkaügyi Felügyelethez fordult feljelentéssel.

A munka- és sztrájkjog mellett a munkabiztonsági előírásokat is megsértette álláspontunk szerint a cég, amikor szakképzetlen, irodai dolgozókkal, tapasztalat nélküli ellenőrökkel végezteti a beléptetést, üzemelteti az átvilágító kapukat és a csomagellenőrző berendezéseket. A kivezényelt munkaerő nem rendelkezik a gépek kezeléséhez szükséges összes képesítéssel, nem vett részt sugárvédelmi oktatáson sem, ami az egészségükre is veszélyes.

Emiatt tragikomikus jeleneteknek is tanúi lehettünk: két kézzel gyömöszölték az átvilágító berendezésbe a csomagokat, nem tudván, hogy az meghatározott ütemben, maga veszi be a poggyászt. Csak idő kérdése, hogy a közel egymilliárd forint értékű berendezések mikor hibásodnak meg a szakszerűtlen használattól.

A cég belső utasításrendszerét, a technológiát nem ismerő személyek által végzett ellenőrzések szakszerűtlenek – hivatalos kifejezéssel „nem-megfelelőséggel” (non-compliance) terheltek. A rutinnal nem rendelkező sztrájktörők alkalmazása miatt olyan anyagok is bekerülhetnek a rendszerbe, amelyek az utasok és a repülés biztonságát is veszélyeztethetik. Ezért a szakszervezetek szintén bejelentést tettek a hatóságoknál, ugyanakkor érthetetlen az erre hivatott szervek késlekedése, az intézkedések hiánya.

A fenti lépések ismeretében kijelenthető, hogy a reptér német tulajdonosa arroganciájával, a magyar jogrend szándékos és durva semmibevételével azt üzeni: Magyarországot törvényen kívüli kísérleti terepnek tekinti. Ezért kész olyan intézkedésekre is, amelyek nem egyszerűen tilosak az Európai Unió valamennyi országában, de amelyekért a Hochtiefet hazájában a közvélemény teljesen ellehetetlenítené. A vállalat hírnevét fenyegető veszélyre levélben hívjuk fel a német cégvezetés figyelmét.

A szakszervezetek álláspontja szerint a tulajdonában lévő Budapest Airportért felelősséggel tartozik a számos állami tenderen résztvevő, közpénzekből milliárdokat elnyerő Hochtief csoport. A munkavállalók követelik, hogy a cég, amelynek nevéhez már korábban is kapcsolódtak jogilag aggályos esetek, ne vehessen részt a jövőben állami pályázatokon. A magyar állam ugyanis nem támogathat egy olyan külföldi céget, amelyik hazai működését csak a magyar jog semmibevételével, a magyar dolgozók kisemmizésével képzeli megvalósíthatónak.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását