2024. május 18. - Erik, Alexandra

Életveszélyes most repülni!

Sztrájk van Ferihegyen, a Budapest Airport (BA) nem tudott megfelelni a reptéri dolgozók igényének. A reptér üzemeltetése nagy részben áll, ami jelentős mértékben megnehezíti a repülőgépekhez való kijutást. Utánanéztünk mire számíthatnak azok, akik mostan
2008. december 10. szerda 12:39 - Kőrösi Viktor Dávid
Amit egyelőre tudni lehet, hogy nagy a bizonytalanság. A HírTV információi szerint a Ferihegy 1-es terminált bezárták, mivel senki nem vette fel a munkát, a forgalom teljes egészében megbénult. A Ferihegy 2/B-n a check-in szolgáltatás sem működik az utasok számára, csak várakozni és reménykedni tudnak, hogy eljutnak az úticéljukhoz. Alapvető helyzet, hogy a repülőgépek késnek, a járatok kimaradoznak.

A szakszervezetek a kollektív szerződés újrakötését szorgalmazzák, valamint azt, hogy ne küldjenek el több embert a cégtől. „Ferihegy mennyország, mert nincs elbocsátás” – ezt már a Budapest Airport szóvivője nyilatkozta hozzátéve, hogy a sztrájkolók örülhetnek, hogy „van luk a fenekükön”, ugyanis a gazdasági válság ellenére nem voltak elbocsátások, az átlagbér pedig 270 ezer forint A szakszervezetek szerint viszont legalább 100 embert rúgtak ki, és emellé 10%-os bérfejlesztést követelnek. A BA szóvivője szerint lesznek tárgyalások – a jövőt azonban nem látja még senki.



A Lufthansa turistabusszal szállítja Bécsbe az utasokat (ami körülbelül 2-2,5 óra "nézelődést" jelent), ahonnan elindulhatnak az utasok úticéljuk felé. Legfrissebb hír, hogy nem az előzetesen megadott 13 óráig, hanem határozatlan ideig törölte a járatait a Malév, ami nagyjából 90 repülőgépet érint.

Életveszélyes repülni

Kovács Zoltán sztrájkbizottság elnöke a  elmondta: a Ferihegy 2-es terminál lezárása miatt az utasokat a Ferihegy 2/B terminálra szállítják át, ahol a Budapest Airport működtet minimális szolgáltatásokat. Kovács szerint ez nem sztrájktörést jelent, hanem azt, hogy arra egyébként jogosulatlan személyek próbálnak olyan feladatokat ellátni, amit nem ismernek kellő képpen. Amit tudunk, hogy a 2/A terminálon nincs utasforgalom (mivel a biztonsági ellenőrzések hiányában az utasok nem juthatnak el a gépekhez), a 2/B-n a helyzet egyelőre képlékeny.



Kovács elmondta: a kollektív szerződésről szóló tárgyalás botrányba fulladt, a BA vezérigazgatója kiabálva fenyegetőzött és ultimátumot adott a dolgozóknak a sztrájk azonnali felfüggesztésére. Kovács szerint a sztrájkoló munkavállalók közül többet fenyegettek meg kirúgással.

Kovács Zoltán, immáron az Index kérdésére elmondta: nem biztonságos a repülés, ugyanis a földi navigációs rendszernél nincs felügyelet, így a hibaüzenetekre nem reagál senki.

Az Index szerint a British Airways egy járatát már törölte, több felszállása viszont bizonytalan. A WizzAir is változtatta a menetrendjét, azonban jó hír lehet, hogy a schengeni járatok nem kizárt, hogy elindulnak a 2/B terminálról.

Akit érint

Az ember igen sok átkozódás és idegeskedés után jutott el odáig, hogy higgadtan tudjon mérlegelni – nyilatkozta egy utas, akit a sztrájk érint. Elmondta, hogy neki szerencséje van, ugyanis a Lufthansa egyik járatával indulna a tengeren túlra, tehát a csatlakozást bizonyosan nem fogja lekésni – más kérdés, hogy mi van azokkal, akiknek például üzleti tárgyalásuk van, s egy törölt járattal mentek volna az ügyeiket intézni. A károkozás az egyik oldalon nagyon nagy – mondta, viszont a másik oldalt is meg lehet érteni, hiszen a sztrájk a jogszabályoknak megfelelően történik, mindemellett pedig a munkavállalóknak sok egyéb eszközük nincs a figyelem felhívására, s adott esetben a munkaadók kényszerítésére, mint a munkabeszüntetést.



A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet és a Repülőtéri Dolgozók
és Szolgáltatók Szakszervezete közleménye
Ferihegyen megbukott a „három M” stratégiája
A szakszervezetek a megegyezést keresik, megértést kérnek az utasoktól

A LESZ és az RDSZSZ által ma reggel indított munkabeszüntetésnek rá kellene ébresztenie a Budapest Airport (BA) Zrt-t, hogy a hónapokon át követett „három M” – megfélemlítés, mellébeszélés, megalázás – stratégiája vezetett a jelenlegi helyzethez. A cég legutóbbi vagdalkozásainak fényében azonban ez a felismerés még várat magára.

Pattanásig feszült a helyzet: listát készítenek a sztrájkolókról
A ma reggel hat órától meghirdetett munkabeszüntetés fegyelmezetten elkezdődött. A szakszervezetek által képviselt dolgozók a terveknek megfelelően nem vették fel a munkát. A helyzet ugyanakkor pattanásig feszült Ferihegyen. A BA vezetőségének tagjai – korábban sosem tapasztalt módon – felkeresték a dolgozókat munkahelyeiken. Azonban most sem a megértés és a párbeszéd szándékával érkeztek: magukból kikelve üvöltöznek, és a sztrájkoló dolgozók neveit írják fel papírcetlikre. Úgy tűnik, még mindig nem értették meg, hogy az állandó létbizonytalanság, a dolgozók folyamatos megfélemlítése és megalázása vezetett a sztrájkhoz, így ezek nem szolgálhatják annak megoldását sem.

Tárgyalás helyett ultimátumot kaptak a szakszervezetek
A BA Zrt. vezérigazgatója a hivatalos út helyett (tárgyalás a kollektív szerződésről) ultimátumok elé állítja a munkavállalókat: példátlan módon kijelentette, hogy ha december 10-én 11 óráig nem függesztik fel a sztrájkot, nem tárgyal.

Nincs leépítési terv, nincs kollektív szerződés – csak túlmunka és bizonytalanság
Szintén aggasztó, hogy a menedzsment agresszív, csúsztatásokban és konkrét ténybeli „tévedésekben” bővelkedő nyilatkozataival csak nehezíti a megegyezést.
- Nem lehet ötszáz embert folyamatos rettegésben tartani. Nem lehet tagadással meg nem történtté tenni, hogy a „lopakodó leépítésekkel”, százhúsz embernek mondtak fel egyesével vagy kis csoportokban, leépítési terv nélkül, kijátszva a Munka Törvénykönyvének rendelkezéseit.
- Nem lehet huzamosabb ideig elvárni, hogy a túlmunkára és a munkaidő-rendelkezésre vonatkozó rendelkezések megsértésével, a biztonságot veszélyeztetve, és a munkavállalók magánéletét is tervezhetetlenné téve kelljen pótolni a hiányzó munkaerőt.
- Nem lehet bizalmat kérni a dolgozóktól, ha tíz-húszéves munkaviszony után postai úton mondanak fel munkavállalóknak, azonnali hatállyal kitiltva őket a reptér teljes területéről.
- Nem lehet következmények nélkül a reménykeltő egyeztetések közepén, egyoldalúan felmondani a kollektív szerződést.
- Nem vehetőek komolyan a cég egyeztetési szándékai, ha a sztrájktárgyalásokon olyan személyek képviselik, akik bevallottan nincsenek felhatalmazva bármiféle megállapodás megkötésére.
- Nem keresi a párbeszédet az a cég, amelyik szakszervezeti képviselőket üldöz el a repülőtérről, megrendezett fegyelmi tárgyalásokkal.
- Nem vehető komolyan, ha egy egyoldalas dokumentumra, az „Útitervre” hivatkoznak, amikor a szakszervezetek a vállalat dolgozókat érintő terveiről érdeklődnek.

A szakszervezetek továbbra is a megegyezést keresik
A LESZ és az RDSZSZ az elmúlt hónapok során is a megegyezést kereste, mert tisztában vannak vele, hogy a stabil, kiszámítható viszonyok szolgálják hosszú távon a menedzsment és a dolgozók érdekét is. A sztrájkot a végső elkeseredés szülte, a német menedzsment ugyanis az Európai Unióban elfogadhatatlan módon sérti meg naponta a munkajogi normákat, zaklatja és rettegésben tartja dolgozóit.

A két szakszervezet továbbra is egyeztetni szeretne, azonban ehhez legelőször is őszinte, kompetens tárgyalópartnerre volna szükség, amelyik nem sértegetni, hanem megérteni próbálja a dolgozókat. Arra kérik a cég vezetését, vizsgálja felül a „három M” stratégiáját, és a józan ész parancsát követve, tekintse valódi partnernek a munkavállalókat, akiken végső soron Ferihegy sikere múlik.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását